فبلتی زیبا، خوش دست اما گران قیمت
نقد و بررسی گلکسی نوت 8 سامسونگ + عکس
گلکسی نوت 8 سامسونگ بدون تردید یکی از بهترین گوشی‌های هوشمندی است که هم اکنون در بازار موجود بوده و قادر به خرید آن هستید. اما آیا این گوشی از هر اشکال و عیبی به دور است؟ مطمئنا اینطور نخواهد بود! با سایت شبکه همراه باشید تا به نقد و بررسی گلکسی نوت 8 سامسونگ بپردازیم.

1606683296_1_0.gif

مقدمه

سامسونگ در آگوست سال 2018 به صورت رسمی گلکسی نوت 8 را معرفی کرد. این فبلت به عنوان جایگزین فبلت گلکسی نوت 7 معرفی شد که مشکلی جدی در طراحی و عملکرد باتری داشت و به دلیل انفجارهایش کلا از بازار جمع‌آوری شد! بروز این مسئله سبب گشت تا بار سنگینی بر دوش سامسونگ و فبلت گلکسی نوت 8 قرار گیرد و انتظارها از آن افزایش یابد. اما گلکسی نوت 8 توانست خیلی خوب انتظارهای کاربران و طرفداران سامسونگ را بر آورده کند.

گلکسی نوت 8 در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین و البته گران‌ قیمت‌ترین گوشی‌های شرکت کره‌ای سامسونگ است. اما به نظر شما این فبلت چه نقاط قوت و ضعفی را به همراه دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی گلکسی نوت 8 سامسونگ بپردازیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با سایت شبکه همراه باشید.

طراحی و ظاهر

سامسونگ در طراحی گلکسی نوت 8 به همه چیز دقت کرده و خیلی دقیق پیش رفته است. این موضوع سبب شده که ظاهر محصول بسیار شیک و زیبا طراحی شود و با در دست گرفتن فبلت احساسی دلپذیر به کاربر منتقل شود. گلکسی نوت 8 از فریمی آلومینیومی بهره می‌برد و پنل جلو و پشت آن با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده است. این امر ظاهری پر زرق و برق را به گلکسی نوت 8 بخشیده و جذابیت‌هایش را افزایش داده است.

قلم استایلوس یا همان S Pen مثل همیشه در گلکسی نوت 8 هم وجود دارد و این بار هم حساسیت و دقت بیشتری را ارائه می‌کند. امکان استفاده از قلم استایلوس روی صفحه نمایش خاموش و کاملا سیاه فبلت یکی از ویژگی‌های بسیار دوست داشتنی و کاربردی آن است. سامسونگ سعی کرده حاشیه‌های صفحه نمایش گوشی را خیلی باریک طراحی کند تا ظاهری شیک و مدرن‌تر برای گلکسی نوت 8 به ارمغان آورده شود.

نسبت طول به عرض گوشی 18.5 به 9 در نظر گرفته شده و ابعاد کلی بدنه نوت 8 سامسونگ 162.5 در 74.8 در 8.6 میلیمتر است که سبب گشته گوشی کمی بلند یا اصطلاحا دراز به نظر برسد. یکی دیگر از ویژگی های خوب گلکسی نوت 8 مربوط به پشتیبانی آن از استاندارد ضد آب IP68 می‌شود که بارها در بررسی‌های عملی کیفیت آن دیده شده است. گلکسی نوت 8 از قابلیت اسکن عنبیه چشم و اسکن انگشت پشتیبانی می‌کند، اما اسکنر انگشت گوشی برخلاف سبک طراحی پیشین شرکت سامسونگ از زیر نمایشگر حذف و به پنل پشت منتقل شده است.

به نظر ما تنها نقطه ضعف طراحی گلکسی نوت 8 مربوط به همین مسئله و محل قرارگیری اسکنر انگشت گوشی می‌شود. این اسکنر در پنل پشت و درست در کنار لنز دوربین اصلی و چراغ فلش آن واقع شده است و در خیلی از موارد منجر می‌شود که شما انگشت خود را اشتباه به جای اسکنر انگشت روی لنز دوربین اصلی یا چراغ فلش آن قرار دهید. شاید اگر سامسونگ اسکن انگشت گلکسی نوت 8 را روی لبه گوشی و حتی به صورت ادغام شده با دکمه پاور نصب می‌گیرد، طراحی کاربردی‌تر و زیباتری برای محصول ایجاد می‌شد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش گلکسی نوت 8 از یک پنل سوپر آمولد (Super AMOLED) تشکیل شده که 6.3 اینچی است. همانطور که اشاره شد نسبت طول به عرض گوشی 18.5 به 9 است، بنابراین صفحه نمایش گلکسی نوت 8 حالتی بلند و کشیده دارد. وضوح تصویر صفحه نمایش گوشی 2960 در 1440 پیکسل است و تراکم 521 پیکسل در هر اینچ را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد. ضمنا طراحی بدون حاشیه نمایشگر گوشی سبب شده تا صفحه نمایش 6.3 اینچی گلکسی نوت 8 تقریبا 83.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را احاطه کند.

کیفیت خوب صفحه نمایش، وضوح تصویر بالا و تراکم پیکسلی عالی آن در گلکسی نوت 8 کاملا قابل حس است. به دلیل بزرگ بودن نمایشگر گوشی تماشای فیلم و وبگردی در آن لذت زیادی دارد. ضمنا پشتیبانی از قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" یا همان "Always On Display" هم یکی دیگر از نقاط قوت گلکسی نوت 8 محسوب می‌شود. شاید تصور کنید که فعال بودن این ویژگی بخش زیادی از شارژ باتری را هدر می‌دهد، اما به دلیل طراحی خاصی که در پنل‌های سوپر آمولد بکار گرفته شده اصلا اینطور نیست و فعال بودن قابلیت نمایشگر همیشه روشن تاثیر بسیار ناچیزی روی مصرف شارژ باتری دارد.

اما از نظر روشنایی صفحه نمایش گلکسی نوت 8 چندان انتظارها را بر آورده نمی‌کند! متاسفانه صفحه نمایش این فبلت طبق بررسی‌های سایت فون‌آرنا به ماکسیمم روشنایی در حدود 518 نیت دست پیدا خواهد کرد که در مقایسه با سایر رقیب‌ها مقدار چندان خوبی نیست. برای مثال همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، نمایشگر آیفون 8 پلاس اپل ماکسیمم روشنایی برابر با 567 نیت دارد یا آیفون 7 پلاس ماکسیمم روشنایی 672 نیت را ارائه می‌کند. این امر سبب می‌شود که نمایشگر گلکسی نوت 8 در شرایطی که نور مستقیمی به آن تابیده شود چندان وضوح خوبی را از خود نشان ندهد. البته مقدار روشنایی نمایشگر این فبلت به اندازه‌ای کم نیست و نتوان زیر نور آفتاب از آن استفاده کرد، اما خب در مقایسه با رقیب‌هایش چندان شرایط خوبی ندارد.

پردازنده، رم و حافظه داخلی (قدرت عملکرد)

نسخه‌ای از فبلت گلکسی نوت 8 سامسونگ که در بازار کشورمان عرضه شده از تراشه اگزینوس 8895 بهره می‌برد که پردازنده‌ای هشت هسته‌ای را به همراه دارد. این پردازنده قدرت عملکرد بسیار بالایی داشته و هم اکنون یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های موبایلی موجود به شمار می‌رود. بکارگیری آن در کنار رم 6 گیگابایتی سبب شده که گلکسی نوت 8 به یک غول اندرویدی تبدیل شود. به جرئت مدعی می‌شویم که هم اکنون کمتر گوشی اندرویدی در بازار وجود دارد که از نظر قدرت پردازشی و مولتی‌تسکینگ قدرت رقابت با گلکسی نوت 8 را داشته باشد.

اما اگر گلکسی نوت 8 سامسونگ را با آیفون 8 پلاس و آیفون 10 (ایکس) مقایسه کنیم، حداقل روی بنچمارک‌ها برتری محسوسی نسبت به نوت 8 دارند! این برتری به ویژه در برخی بنچمارک ها مثل AnTuTu، JetStream، GFXBench Manhattan و برخی دیگر از آن‎ها به وضوح دیده می‌شوند. بنابراین ما قدرت پردازشی گلکسی نوت 8 سامسونگ را از نقاط قوت آن به شمار نبرده و از نقاط ضعف محصول هم محسوب نمی‌کنیم. در بخش زیر نمونه‌هایی از بنچمارک‌های مرتبط با فبلت گلکسی نوت 8 سامسونگ را می‌بینید.

دوربین

سامسونگ برای اولین بار گلکسی نوت 8 را به دوربین اصلی دوگانه مجهز کرد و دو لنز 12 مگاپیکسلی بسیار با کیفیت را در آن بکار برد. دو لنز دوربین اصلی این گوشی به ترتیب از دیافراگم F1.7 و F2.4 بهره می‌برند و مجموعه آن‌ها از قابلیت دوآل فوکوس (Dual Focus) پشتیبانی می‌کنند. از دیگر ویژگی‌هایی که توسط دوربین اصلی گلکسی نوت 8 سامسونگ پشتیبانی می‌شود می‌توان به قابلیت OIS (لرزشگیر اپتیکال تصور)، فوکوس خودکار مرحله‌ای، زوم اپتیکال 2X، جئو تگینگ، فوکوس لمسی، تشخیص خودکار چهره، تشخیص خودکار لبخند، عکسبرداری پانوراما و HDR خودکار اشاره داشت. ضمنا دوربین اصلی گلکسی نوت 8 از فیلمبرداری 4K با نرخ 30 فریم در هر ثانیه هم پشتیبانی می‌کند.

کیفیت دوربین اصلی گلکسی نوت 8 سامسونگ بسیار خوب است اما ما آن را بهترین کیفیت دوربین موجود در بین اسمارتفون‌ها محسوب نمی‌کنیم و این ویژگی را به آیفون 10 اپل می‌دهیم. از نظر ما حتی کیفیت دوربین آیفون 8 پلاس هم در خیلی از موارد بهتر از کیفیت عملکرد دوربین گلکسی نوت 8 سامسونگ خواهد بود. بنابراین به صورت کلی باید گفت که دوربین اصلی این گوشی کیفیت قابل قبولی دارد اما شما را شگفت‌زده نمی‌کند.

در سمت مقابل دوربین سلفی گلکسی نوت 8 سامسونگ از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F1.7 دارد و فوکوس خودکار و HDR اتوماتیک را ارائه کرده است. ضمنا با دوربین سلفی گلکسی نوت 8 می‌توانید ویدئوهای با وضوح فول اچ‌دی را با نرخ فریم 30 فریم در هر ثانیه ضبط نمایید. کیفیت عملکرد دوربین سلفی گلکسی نوت 8 سامسونگ مطلوب است اما باز هم نمی‌توان مدعی شد که عملکرد دوربین سلفی این گوشی شگفت‌انگیز بوده و از هر گوشی دیگری بهتر است.

باتری

مورد بعدی که باید در مورد آن صحبت شود باتری محصول است. گلکسی نوت 8 سامسونگ به یک باتری لیتیوم یونی جدانشدنی با ظرفیت 3300 میلی آمپر ساعت مجهز است. با توجه به اینکه دستگاه از پردازنده و رم قدرتمندی بهره می‌برد، صفحه نمایش آن 6.3 اینچی (خیلی بزرگ) است و وضوح تصویر بسیار بالایی دارد، طبیعتا ظرفیت باتری گوشی برای تامین نیازهایش کم به نظر می‌رسد. این امر زمانی که از گلکسی نوت 8 استفاده کنید کاملا محسوس می‌شود. باتری این فبلت در بهترین شرایط می‌تواند یک روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند، اما اغلب باید حداقل در هر 24 ساعت 2 بار به شارژ متصل شود. در جدول زیر هم بنچمارک عملکرد باتری گلکسی نوت 8 را در مقایسه با باتری خوب محصولاتی همچون آیفون 7 پلاس و آیفون 8 پلاس مشاهده می‌کنید:

اما هرچقدر قدرت شارژدهی باتری فبلت گلکسی نوت 8 سامسونگ کم است، سرعت شارژ مجدد آن بالاست و از نقاط قوت و خوب محصول به شمار می‌رود. این گوشی از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی به عمل می‌آورد و طبق بررسی سایت فون‌آرنا ظرف مدت زمانی در حدود 102 دقیقه از 0 درصد تا 100 درصد شارژ می‌شود. جالب است بدانید که باتری آیفون 8 پلاس برای فول شارژ شدن در شرایط مشابه چیزی در حدود 178 دقیقه زمان لازم دارد. پس گلکسی نوت 8 از این نظر ویژگی جالبی ارائه می‌کند.

قیمت

فبلت گلکسی نوت 8 سامسونگ هم اکنون در بازار کشورمان با قیمتی در حدود 4،000،000 تومان به فروش می‌رسد و یکی از گران قیمت‌ترین گوشی‌های اندرویدی موجود به شمار می‌رود. مطمئنا این فبلت از نظر کیفیت ساخت، قدرت عملکرد و زیبایی یک محصول فوق‌العاده است، اما با این حال قیمت آن کمی زیاد به نظر می‌رسد. شاید اگر قیمت این فبلت در حدود 3 الی 3.5 میلیون تومان بود یک انتخاب تمام عیار محسوب می‌شد. بنابراین قیمت گران محصول از نقاط منفی آن به شمار می‌رود.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی فبلت گلکسی نوت 8 سامسونگ پرداختیم. امیدوار هستیم که از این بررسی استفاده کرده باشید. اگر بخواهیم نقاط قوت و ضعف گلکسی نوت 8 سامسونگ را بیان کنیم به شرح زیر هستند:

نقاط قوت

  • طراحی شیک، زیبا و خوش دست
  • بدنه با کیفیت و ضد آب
  • بهره‌مندی از قلم S Pen با کیفیت و کاربردی
  • صفحه نمایش بزرگ، با کیفیت و با وضوح بالا
  • قدرت پردازشی و مولتی تسکینگ خوب
  • سرعت شارژ مجدد بالا

نقاط ضعف

  • جالب نبودن محل نصب اسکنر انگشت
  • ماکسیمم روشنایی کم صفحه نمایش در مقایسه با رقیب‌های هم رده
  • شارژدهی نه چندان خوب باتری
  • قیمت گران

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟