ارکستر سمفونی اشیا
در نخستین نگاه می‌توان «هوشمندی» را نام برد؛ همه‌چیز در حال هوشمندتر شدن است. این دیدگاه تا حدودی قابل قبول است، اما بیایید باز هم جلوتر برویم و دنبال یک نقطه اشتراک بزرگ‌تر و گسترده‌تر باشیم. به‌نظر من می‌توان از «اینترنت اشیا» نام برد.

1606683296_1_0.gif

در مدت چهار روز برگزاری نمایشگاه CES 2015 به صندلی چسبیده بودم و از جایم تکان نمی‌خوردم و مرتب سایت‌ها را چک می‌کردم تا خبرها و معرفی محصول جدید یا ابزار هیجان‌انگیزی از دستم در نرود و روی کل اتفاق‌ها احاطه داشته باشم. نتیجه این چهار روز را می‌توانید در گزارش محصولات شبکه نمایشگاه CES این شماره بخوانید. به‌طور قطع، محصولاتی که در این بخش معرفی کردم، کل محصولات و ابزارهای شبکه‌ای امسال نبودند و ده‌ها محصول معرفی نشدند؛ زیرا تعداد صفحه‌های ماهنامه شبکه محدود است و طولانی شدن مطلب در حوصله خوانندگان نمی‌گنجد. بلندگوهای بی‌سیم، سوییچ‌های هوشمند خانگی که می‌توانند چند دستگاه الکترونیکی را کنترل کنند، دستگاه‌های بهبوددهنده مصرف انرژی با قابلیت روشن/ خاموش کردن دستگاه‌های برقی، دوربینی که هرگونه تردد در خانه یا آپارتمان را زیر نظر می‌گیرد و با سیستم تشخیص چهره‌ گزارش می‌دهد که دقیقاً کدام‌یک از اعضای خانه بیرون رفتند یا وارد شدند، دوربین‌های مخصوص مراقبت از کودک، حس‌گرهای کنترل آب، دما و حرکت درها و ده‌ها محصول دیگر در نمایشگاه امسال در معرض بازدید قرار گرفتند. خبرهای شبکه‌ای به این محصولات محدود نشد. 
شرکت اینتل ضمن ارائه پنجمین نسل پردازنده‌های Core، از ارائه تراشه جدیدی با کدنام Skylake خبر داد. بزرگ‌ترین ویژگی جدید Skylake امکان ارتباط بی‌سیم تجهیزاتی مانند صفحه‌نمایش با پردازنده و نخستین گام این شرکت برای دستیابی به «کامپیوتر بی‌سیم» است؛ کامپیوتری که ارتباطات درونی اجزای آن بی‌سیم است. همچنین، اینتل تراشه QuarkSE و ماژول Curie را برای تجهیزات پوشیدنی ارائه داد. من خبرهای تلویزیون‌های هوشمند و 4K ارائه شده در این نمایشگاه (شاید پرسروصداترین بخش نمایشگاه بودند) را نیز شبکه‌ای می‌دانم. چهار سیستم‌عامل وب‌او‌اس، آندرویید تی‌وی، تایزن و فایرفاکس روی تلویزیون‌های جدید شرکت‌های مختلف نشستند و به‌نوعی جنگ سیستم‌عامل‌های تلویزیون را شروع کردند. اما مهم‌ترین دستاورد این سیستم‌عامل‌ها، امکان اجرا شدن برنامه‌های موبایل روی تلویزیون و احتمالاً در گام بعدی ارتباط تلویزیون با دستگاه‌های الکترونیکی دیگر مانند ماشین لباس‌شویی، یخچال، کولر و سیستم‌های حفاظتی خانه‌ است. به قول یک گزارش‌گر نمایشگاه CES: «تلویزیون‌ها شروع به حرف زدن با تجهیزات دیگر می‌کنند.» خودروها نیز گفتنی‌های زیادی در نمایشگاه امسال داشتند. از کنترل یک خودرو با ساعت هوشمند سامسونگ تا چراغ‌های هوشمند و قابل تغییر روی یک مدل مفهومی بی‌ام‌و با انواع حس‌گرها و اشعه مادون قرمز و انواع ابزار‌هایی که با ترکیب شبکه‌های موبایل پرسرعت و اسمارت‌‌فون‌ها کار می‌کنند و انواع اطلاعات یا راهنمایی‌ها را برای راننده فراهم می‌کنند؛ به‌طوری که انگار روی مبل خانه لم داده و در حال تماشای ویدیو است. شرکت اریکسون هم از ارائه نسل پنجم شبکه‌های موبایل تا سال 2020 با دو ویژگی مهم خبر داد؛ سرعت بیش‌تر و هوشمندی شبکه. در 5G با شبکه‌هایی آگاه به خدمات  (Service-aware) روبه‌رو خواهیم بود. بیایید کمی از حال و هوای محصولات جدید و مشخصات و قابلیت‌های جذاب آن‌ها دور شویم و کلیت اتفاقی که در CES 2015 رخ داده است را فارغ از برند، نوع محصول، جذابیت‌های طراحی و تبلیغات رنگارنگ آن‌ها ببینیم. آیا در نمایش CES هر یک از شرکت‌ها سمفونی و سازی جداگانه کوک می‌کنند؟ یا این‌که همه در یک جهت و با یک هدف محصولات خود را معرفی می‌کنند؟ اگر بخواهیم تمام این محصولات ارائه شده حتی در بخش‌های سخت‌افزار، روبات و درون، موبایل، تبلت، پوشیدنی‌ها، خانه‌های هوشمند و ابزار‌های تفریحی را به یکدیگر متصل کنیم، تقاطع آن‌ها کدام فناوری یا چشم‌انداز آینده است؟ 
در نخستین نگاه می‌توان «هوشمندی» را نام برد؛ همه‌چیز در حال هوشمندتر شدن است. این دیدگاه تا حدودی قابل قبول است، اما بیایید باز هم جلوتر برویم و دنبال یک نقطه اشتراک بزرگ‌تر و گسترده‌تر باشیم. به‌نظر من می‌توان از «اینترنت اشیا» نام برد. بله، روترهای پرسرعت بی‌سیم، تلویزیون‌های هوشمند با سیستم‌عامل‌های موبایل، تجهیزات شبکه خانه‌های هوشمند، انواع پاورلاین‌ها و سوییچ‌های ترکیبی جدید برای اتصال تجهیزات درون خانه به یکدیگر، دوربین‌ها، هارددیسک‌های بی‌سیم با قابلیت‌های اکسس‌پوینتی و کنترل از راه دور توسط برنامه‌های موبایل، خودروهای هوشمند و خیلی چیزهای دیگر همه حلقه‌هایی برای تکمیل زنجیره اینترنت اشیا هستند. این‌ها جدای از محصولاتی است که به‌طور مستقیم برای اینترنت اشیا مانند لباس‌شویی هوشمند سامسونگ، چراغ هوشمند سونی، یخچال هوشمند ال‌جی، مراقبت از گل‌های هوشمند Parrot، تختخواب هوشمند استارت‌آپ Sleep Number و... ارائه شدند. تراشه‌های جدید اینتل، سیستم‌عامل تایزن سامسونگ برای انواع ابزار‌ها و وسایل الکترونیکی و فناوری جدید کوالکام نیز در همین راستا هستند. چند روز بعد از نمایشگاه، سایت Theverge ضمن گزارشی اعلام کرد درآمد شرکت اینتل از IoT در سال 2014 نزدیک به 2.1 میلیارد دلار بوده است. شاید باور نکنید، اما این درآمد ده برابر بیش‌تر از بخش‌های موبایل و ارتباطات این شرکت است. در گزارش دیگری خواندم 900 شرکت و غرفه در نمایشگاه از محصولات IoT رونمایی کردند. انتظار می‌رود این بازار در سال 2020 حجم مالی برابر 7.1 تریلیون دلار داشته باشد.  به همین دلیل، در هر کجای CES می‌شد ردپایی از اینترنت اشیا دید و آن را به چیزی فراتر از یک مفهوم تبدیل کرد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟