پیش به سوی مجازی‌سازی هر چیز
طی چند دهه گذشته، شاهد بودیم که چگونه مجازی‌سازی چشم‌انداز روشنی پیش روی مراکز داده قرار داد و این صنعت را دست‌خوش تحولات اساسی کرد. مجازی‌سازی با انقلابی که به راه انداخت، نشان داد که چگونه باید از سخت‌افزارها به شکل بهینه استفاده کرد و حتا سخت‌افزارهایی با توان پردازشی کم را در مکان درست به کار گرفت. رویکرد فوق ضمن کاهش هزینه‌ها، امنیت ROI را برای مشاغل به ارمغان آورده است.

پیش به سوی مجازی‌سازی هر چیز

  • در حقیقت مجازی‌سازی اولین قدم برای تحقق و پیاده‌سازی مراکز داده نرم‌افزارمحور (SDDC) است. اکنون زمان آن فرا رسیده که شبکه‌های کامپیوتری با ظهور فناوری‌هایی شبیه به مجازی‌سازی شبکه (NV) سرنام Network Virtualization و شبکه‌های نرم‌افزار محور (SDN) مسیر مشابهی را پیش روی مراکز داده نرم‌افزار محور قرار دهند. در ظاهر این‌گونه به نظر می‌رسد که مجازی‌سازی شبکه و شبکه نرم‌افزار محور خروجی یکسان و چشم‌انداز مشابهی را ارائه می‌کنند، اما تفاوت‌های مشخصی میان این دو فناوری وجود دارد. در حالی که مجازی‌سازی راهی برای ساخت یک لایه انتزاعی زیر لایه فیزیکی برای ساخت شبکه‌ها ارائه می‌کند، شبکه نرم‌افزار محور روی تلفیق صفحه کنترل برای این شبکه‌ها متمرکز است. VM ware NSX از مجازی‌سازی شبکه و مفاهیم شبکه نرم‌افزار محور استفاده می‌کند تا یک شبکه قدرتمند و بستری ایمن برای مصرف‌کنندگان فراهم کند. NSX دستاورد یا به عبارت دقیق‌تر راه‌حل قدرتمند VMware در ارتباط با مراکزداده نرم‌افزارمحور است.
  • ترکیب NSX و vSphere و استقرار به شیوه سازمانی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد به شکل بهینه و یکپارچه‌ای مجازی‌سازی را در ارتباط با شبکه و خدمات امنیتی گسترش دهند و از فناوری فوق در تعامل با خودکارسازی به بهترین شکل استفاده کنند. تاکنون مقاله‌ها، سخن‌رانی‌ها و مطالب متعددی در ارتباط با VMware NSX و کاربرد آن در صنعت شبکه‌سازی ارائه شده که هر یک این فناوری را از زوایای مختلف بررسی کرده‌اند. اگر یک گام به عقب برداریم و به تاریخچه شکل‌گیری این فناوری نگاهی داشته باشیم به شرکتی به نام نیسیرا (Nicira) می‌رسیم که در سال 2000 میلادی مفهوم شبکه نرم‌افزار محور (SDN) را معرفی کرد.
  • در سال 2012 میلادی زمانی که VMware شرکت Nicira را تصاحب کرد، تحول جدیدی در دنیای شبکه‌های مجازی به وجود آمد، به‌طوری که به سازمان‌ها اجازه داد قابلیت‌های تحت شبکه و خدمات امنیتی را به شکل نوین و کارآمدی ارائه کنند که به‌طور معمول در هایپرویزور و به شکل مستقیم توسط سخت‌افزار مدیریت می‌شود. به‌طور خلاصه NSX به مشتریان اجازه داد به شکل کارآمدی به انتزاعی کردن، تکثیر و خودکارسازی خدمات سنتی شبکه و سرویس‌های امنیتی در سطح نرم‌افزار بپردازند. از زمان پیدایش مین‌فریم‌ها و به فاصله کوتاهی مفهوم مجازی‌سازی سرور معرفی شد. با این‌حال، مراکز داده امروزی از ویژگی‌های مجازی‌سازی برای انتزاعی کردن سخت‌افزار فیزیکی که مجموعه‌ای از منابع همچون پردازنده مرکزی، فضای ذخیره‌سازی و حافظه اصلی در قالب ماشین‌های مجازی که در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارد استفاده می‌کنند.
  • امروزه، ساده‌ترین راه حصول اطمینان از این موضوع که منابع سرور به شکل بهینه استفاده می‌شوند فناوری‌های مجازی‌ساز هستند. در میان پارادیم‌های مختلف حاکم بر دنیای مجازی‌سازی این مجازی‌سازی سرور بود که موفق شود به عنوان یک اتفاق متحول کننده در مراکز داده خوش بدرخشد. مجازی‌سازی سرور نشان داد که یک ماشین فیزیکی منفرد این ظرفیت را دارد تا سیستم‌عامل‌های مختلفی را به شکل مجازی اجرا کند و حتا تمامی مراحل نصب شبیه به حالتی هستند که مصرف‌کننده یک سیستم‌عامل را روی یک ماشین فیزیکی ملموس نصب می‌کند.

انواع مختلف مجازی‌سازی

  • امروزه انواع مختلفی از مجازی‌سازی شبیه به مجازی‌سازی سرور، مجازی‌سازی فضای ذخیره‌سازی، مجازی‌سازی نرم‌افزار و دسکتاپ به عنوان راه‌حل‌های مقرون به صرفه در اختیار کسب‌وکارها قرار دارد که مجازی‌سازی شبکه پر استفاده‌ترین و پر کاربردترین فناوری حال حاضر است.
  • مجازی‌سازی شبکه مدت زمان مدیدی است که در دنیای فناوری‌اطلاعات وجود دارد. شبکه‌های محلی مجازی (VLANs)، شبکه‌های خصوصی مجازی (VPNs)، VPLs، MPLS و VSS همگی نمونه‌های پر کاربردی به کار گرفته شده در صنعت مجازی‌سازی هستند.
  • اگر تجربه کار در یک مرکز داده را دارید با من هم عقیده هستید که شبکه‌سازی همواره یک چالش بزرگ به شمار می‌رود. معماران شبکه در اغلب مواقع مجبور به پیکربندی دستی شبکه هستند که پیکربندی شبکه‌های محلی (مجازی)، فهرست‌های کنترل دسترسی (ACLs)، مسیریابی ایستا و پویا، قواعد و خط‌مشی‌های دیوارهای آتش، کیفیت خدمات (QoS)، تعادل بار و.... از جمله این مسئولیت‌ها هستند. آماده‌سازی و مدیریت درست این شبکه‌ها فرآیند پیچیده‌ای است، حال اگر در یک محیط پویای ابری مجبور به انجام این‌کار باشید پیچیدگی‌ها دو چندان می‌شوند. به همین دلیل است که شرکت‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش راندمان کاری به شکل جدی به سراغ مبحث مجازی‌سازی رفته‌اند.
  • در چند سال اخیر و به ویژه پس از شیوع کووید 19 این اشتیاق به مجازی‌سازی نزد کسب‌وکارهای ایرانی روبه فزونی نهاده است، به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم آگهی‌های مربوط به استخدام کارشناسان مجازی‌سازی روند روبه‌رشدی پیدا کرده است. اگر به دنبال شغلی آینده‌دار و پر تقاضا هستید، پیشنهاد می‌کنم از همین امروز به فکر یادگیری مباحث مرتبط با مجازی‌سازی باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟