بازگشت به  خانه
ماه پیش، یک خبر ناگهانی کل بازار شبکه به‌خصوص بخش خانگی و اداری‌اش را شوکه کرد: «لینک‌سیس توسط فاکسکان خریداری شد!» لینک‌سیس یکی از برندهای با کیفیت، معتبر و خوش‌نام دهه‌‌های اخیر شبکه SOHO و SMB بوده است. همیشه نام لینک‌سیس با کیفیت، کارایی بالا و شخصیتی حرفه‌ای همراه بوده است. کاربران با خیال راحت محصولات شبکه لینک‌سیس را خریداری کرده و به آن افتخار می‌کردند. اما اکنون، این برند به تملک شرکت فاکسکان درآمده است.

1606683296_1_0.gif

فاکسکان همان شرکت تایوانی است که آی‌فون‌های اپل را در خاک چین مونتاژ و تولید می‌کند. شرکتی با کارخانه‌های بزرگ و هزاران کارمندی که شبانه‌روز در خط‌های طولانی در حال مونتاژ تجهیزات الکترونیکی هستند و اگر برای لحظه‌ای، فقط لحظه‌ای حواس‌شان پرت شود، چند قطعه از جلوی‌شان رد شده و در پایان روز هم برگه اخراج را دریافت می‌کنند. کارخانه‌هایی با بالاترین سیستم‌های امنیتی و حفاظتی برای اینکه هیچ خبر و گزارشی از درون این خط‌های مونتاژ به بیرون درز نکند و هیچ‌کسی نداند چرا هر ماه چند کارگر خودکشی می‌کنند یا دست به فرار می‌زنند. اما چرا و چگونه برند شبکه لینک‌سیس به تصاحب فاکسکان درآمد؟ سرگذشت لینک‌سیس بسیار جالب و شنیدنی است. انگار روزگار آن‌طور می‌چرخد که هر برندی در نهایت به خانه برگردد.
لینک‌سیس در سال 1988 در دل خاک امریکا توسط دو تایوانی مهاجرت کرده به این کشور تاسیس شد. در سال 2003، شرکت سیسکو قدم پیش گذاشت و برای بخش محصولات خانگی‌اش لینک‌سیس را خرید. از آن زمان به بعد محصولات این شرکت در بخش خانگی و اداری کوچک با نام برند Linksys by Cisco وارد بازار می‌شد. لینک‌سیس در دوره سیسکو پیشرفت‌های بسیار خوبی داشت و در بازار توانست سهم قابل توجهی کسب کند. محصولات این شرکت همیشه جزو بهترین‌ها بود و خدمات پشتیبانی و شبکه توزیع سیسکو به همراه مشتریان این غول بزرگ دنیای شبکه باعث موفقیت بیشتر لینک‌سیس شد. سیسکو در سال 2013 و طی تغییر برخی سیاست‌هایش مبنی بر تمرکز روی کسب‌وکارهای اینترپرایس، برند لینک‌سیس را به شرکت بلکین فروخت. بنابراین؛ لینک‌سیس ده سال میزبان سیسکو بود و پس از آن به دست یکی دیگر از برندهای مطرح دنیای شبکه افتاد. بلکین نیز نامی آشنا در ایالات متحده است. محصولات بلکین همانند لینک‌سیس در بازار خانگی و SOHO حضور داشتند و پیش‌بینی می‌شد بتواند لینک‌سیس را جایگاه بهتری قرار دهد. لینک‌سیس در این دوره هم رشد و موفقیت‌هایش را تکرار کرد و توانست در طراحی، امکانات و تنوع محصولات بهتر از زمان سیسکو کار کند.
حالا، فاکسکان شرکت بلکین را خریداری کرده و به طور طبیعی برند لینک‌سیس نیز به تصاحب او درمی‌آید. بلکین سابقه‌ای 35 ساله در بازار امریکا داشت و علاوه بر برند لینک‌سیس، صاحب برند ۵ ساله ومو (Wemo) و Phyn در زمینه سیستم‌های خانه هوشمند هم بود. اکنون، این چهار برند را فاکسکان تصاحب کرده و به‌زودی وارد بازار شبکه و روترهای بی‌سیم می‌شود. قرارداد خرید شرکت بلکین توسط فاکسکان 866 میلیون دلار اعلام شده است. البته، هنوز این خرید قطعی نیست و به موافقت کمیته‌ سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا نیاز دارد. دولت امریکا در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بازار این کشور چندان موافق نیست و برخی گمانه‌زنی‌ها از لغو این خرید حکایت دارد. به‌خصوص اینکه فاکسکان همکاری‌های تنگاتنگ و گسترده‌ای با چینی‌ها دارد و بسیاری از کارخانه‌هایش در خاک چین بنا شده‌ است. مناقشات چین و امریکا مانعی بر سر راه نفوذ شرکت‌های چینی یا نزدیک به این کشور به بازارهای امریکای شمالی است.  اما از آن سو؛ این غول بزرگ تایوانی می‌خواهد یک کارخانه 10 میلیارد دلاری در شهر ویسکانسین آمریکا بسازد که شاید سودای ساخت محصولات شبکه در این کارخانه را داشته باشد. گفته می‌شود با ساخت این کارخانه، نزدیک به 13 هزار شغل جدید دایر خواهد شد. ساخت کارخانه در خاک امریکا می‌تواند برگ برنده شرکت فاکسکان باشد، چون هم باعث موافقت دولت این کشور برای فعالیت در بازارهای امریکای شمالی می‌شود و هم نیازی به تولید محصولات شبکه یا دیگر محصولات الکترونیکی در کارخانه‌های چین و بعد انتقال به امریکا نیست. محصولاتی که قرار است در این بازار باشد؛ در خاک همان کشور توسط فاکسکان مونتاژ و تولید می‌شوند. 
در حال حاضر، بیش از نیمی از درآمدهای فاکسکان به خاطر مونتاژ آی‌فون‌های اپل است. فاکسکان می‌خواهد این وابستگی شدید به اپل و آی‌فون را کاهش دهد. پس، چه بازاری جذاب‌تر و اغواگرتر از اینترنت اشیا، خانه‌های هوشمند و شبکه‌های بی‌سیم وجود دارد؟
مدیران فاکسکان اعلام کردند تصمیمی برای تغییر رویه این برندها ندارند و احتمالا هنوز محصولات شبکه لینک‌سیس با همین نام وارد بازار می‌شوند. برخی از محصولات لینک‌سیس مانند روتر WRT32X AC3200، در بازار منحصربه‌فرد و پیشگام محسوب می‌شوند که هیچ رقیبی ندارند. احتمالا از این خرید بیش از همه برندهایی مانند نت‌گیر خوشحال می‌شوند که بخش بزرگی از بازار امریکا و اروپا را تصاحب کردند و برندهایی مانند تی‌پی‌لینک، دی‌لینک، ایسوس و دیگر تایوانی‌ها نگران‌ خواهند شد، چون دور از انتظار نیست لینک‌سیس با عرضه محصولات میان‌رده و قیمت‌های رقابتی با این شرکت‌ها وارد بازارهای آسیای شرقی، خاورمیانه و شمال آفریقا شود. به هر حال، باید دید کیفیت بالای محصولات لینک‌سیس همان‌طور مانند گذشته باقی می‌مانند یا شاهد نزول یک برند خوب دنیای شبکه خواهیم بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟