جدیدترین چیپ GPS برودکام به‌منظور افزایش دقت مکان‌یابی معرفی شد
چیپ‌های فوق دقیق مکان‌یابی سال 2018 وارد اسمارت‌فون‌ها می‌شوند
شرکت‌های بزرگ دنیا در حال فعالیت بر روی ساخت چیپ‌هایی هستند که دقت ناوبری را از متر به سانتی‌متر می‌رسانند. شرکت برودکام به‌تازگی از جدیدترین چیپ خود برای اسمارت‌فون‌ها رونمایی کرد. این چیپ، ضمن کاهش مصرف انرژی، به‌کمک ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار دارند، دقت مسیریابی را از 5 متر به 30 سانتی‌متر می‌رساند.

1606683296_1_0.gif

این سناریو برای همه ما آشناست: طبق دستور گوگل مپس در اتوبان مشغول حرکت هستیم. در این زمان، سیری اعلام می‌کند که حدود یک کیلومتر بعد به سمت چپ برو تا وارد اتوبان بشوی. اما، نکته اینجاست که در حال حاضر در اتوبان هستیم. بعد از ناسزاگویی به سیری و خانواده AI ناگهان متوجه منشأ این مشکل می‌شویم: GPS اپلیکیشن ناوبری به‌اندازه کافی دقیق نیست و برای همین، با تأخیر مسیردهی می‌کند.

به‌نظر می‌رسد به‌زودی این معضل هم برطرف می‌شود. شرکت برودکام در همایش +ION GNSS در پورتلند آمریکا خبر از تولید یک چیپ جدید داد که با بهره‌گیری از سیگنال‌های ماهواره‌های ناوبری جهانی انقلاب بزرگی در شاخه مکان‌یابی ایجاد می‌کند. با استفاده از این چیپ جدید در نسل بعد اسمارت‌فون‌ها دقت مسیریابی از 5 متر به 30 سانتی‌متر می‌رسد. علاوه بر این، چیپ جدید برودکام حتی در مکان‌هایی که دیوارهای بتنی استفاده شده وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. میزان مصرف انرژی آن‌هم تقریبا به‌نصف کاهش می‌یابد.

مطلب پیشنهادی

دوربین 4D لایت‌فیلد باعث دید بهتر روبات‌ها و خودران‌ها می‌شود
با اضافه شدن بعد چهارم قابلیت روبات‌ها بیشتر می‌شود

چیپ BCM47755 در برخی از اسمارت‌فون‌های سال 2018 استفاده شده است، اما برودکام نامی از این مدل‌ها نمی‌برد. GPS و سایر سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای به دریافت‌کننده این اجازه را می‌دهند تا با محاسبه فاصله خود از سه ماهواره یا بیشتر قادر به تعیین مکان فعلی‌اش باشد. تمام ماهواره‌های GNSS پیامی را با نام سیگنال L1 پخش می‌کنند. این پیام شامل مکان ماهواره، زمان و الگوی امضای قابل شناسایی است. اما، نسل‌های جدید از یک سیگنال پیچیده‌تر با نام L5 در یک فرکانس متفاوت استفاده می‌کنند. دریافت کننده از این سیگنال‌ها برای تصحیح فاصله خود از هر ماهواره استفاده می‌کند. میزان مسافت از مدت زمانی که طول می‌کشد تا سیگنال از یک ماهواره به دریافت کننده برسد، به‌دست می‌آید.

دریافت کننده برودکام در ابتدا از سیگنال L1 استفاده می‌کند و سپس مکان محاسبه شده را با L5 اصلاح می‌کند. سیگنال‌های L1 در داخل شهرها یک مشکل بزرگ دارند. این سیگنال‌ها معمولا هم به‌صورت مستقیم و هم بعد از برخورد به ساختمان‌ها به دریافت کننده می‌رسند که باعث می‌شود زمان آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. اما سیگنال‌های L5 کمترین زمان به‌دست آمده که در واقع همان مسیر مستقیم است را درنظر می‌گیرند و با سیگنال‌های دیگر کاری ندارند.

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ دلیل وجود این همه سیگنال چیست؟ در حال حاضر، حدود 30 ماهواره از این دست در مدار زمین وجود دارد. در شهرهای بزرگ حدود 6 یا 7 ماهواره در دسترس هستند.

مطلب پیشنهادی

این روبات‌ها در صورت زخمی شدن با حرارت خودشان را درمان می‌کنند
ماده‌ای که می‌تواند منجر به ساخت روبات‌های خودترمیم شود

برودکام برای استفاده این چیپ در اسمارت‌فون‌ها با یک چالش روبرو بود. میزان توان مصرفی اسمارت‌فون محدود است. برای رفع این مشکل سه راه وجود داشت: استفاده از چیپ 28 نانومتر با مصرف انرژی بهینه شده، به‌کارگیری یک معماری جدید رادیو، و یا طراحی یک هاب سنسور دو هسته‌ای با مصرف انرژی پایین. در مجموع، میزان مصرف انرژی در چیپ جدید برودکام نسبت به‌مدل قبلی 50 درصد کاهش دارد.

هاب‌های سنسور در اسمارت‌فون‌ها، داده خام را از سنسورهای سیستم می‌گیرند و با پردازش آن، تنها اطلاعات مورد نیاز پردازنده را در اختیار اپلیکیشن‌های اسمارت‌فون می‌گذارند. در نتیجه، فشار ناشی از عملیات محاسباتی بر روی چیپ کاسته می‌شود و در پی آن، میزان مصرف انرژی نیز کاهش می‌یابد.

هاب سنسور BCM47755 از معماری دو هسته‌ای ARM استفاده می‌کند. در این طراحی، یک هسته کم مصرف پردازنده در کنار هسته‌ای که پیچیدگی بیشتری دارد قرار می‌گیرد. هسته کم مصرف، وظایف ساده و متوالی را انجام می‌دهد و هسته قدرت‌مندتر تنها وقتی وارد صحنه می‌شود که به‌آن نیاز باشد.

چیپ برودکام BCM47755 آخرین پیشرفت جهانی در جهت دقت ناوبری در سطح سانتی‌متر است. پیش از این، شاهد ادغام برخی از شرکت‌های معتبر و بزرگ دنیا بوده‌ایم که سعی دارند با همکاری یکدیگر پیشرفت‌های قابل توجهی در این خصوص داشته باشند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟