آلودگی همه دستگاه‌های اندرویدی به آسیب‌پذیری Toast
همه دستگاه‌های اندرویدی به آسیب‌پذیری خطرناک حمله پوششی آلوده هستند
تقریبا یک هفته پیش گوگل به‌روزرسانی ماهانه سپتامبر خود را منتشر کرد. به‌روزرسانی که در آن 81 آسیب‌پذیری مهم ترمیم شدند. اما پژوهشگران امنیتی به تازگی آسیب‌پذیری‌ مهمی دیگری را شناسایی کرده‌اند که امکان پیاده‌سازی حملات پوششی (Overlay Attack) را امکان‌پذیر می‌سازد.

1606683296_1_0.gif

آسیب‌پذیری فوق با شماره CVE-2017-0752 به ثبت رسیده و در اصل آسیب‌پذیری ارتقا امتیاز بوده که در چهارچوب windowmanager شناسایی شده است. آسیب‌پذیری فوق از اعلان Toast در سیستم‌عامل اندروید بهره‌برداری کرده تا محتوایی که در صفحه‌نمایش به کاربر نشان داده می‌شود را دستکاری کند کارشناسان شرکت پالوآلتو اعلام داشته‌اند که در این سری از حملات هکرها به مجوزها و همچنین شرایط خاص برای پیاده‌سازی این حمله نیازی ندارند.

مطلب پیشنهادی

متخصصان امنیتی رمزنگاری توانستند 320 میلیون رمزعبور را بشکنند

آسیب‌پذیری فوق در تمامی سیستم‌عامل‌های اندروید به جز Oreo وجود داشته اما هنوز گزارشی در خصوص بهره‌برداری از این آسیب‌پذیری اعلام نشده است. آسیب‌پذیری فوق به هکرها اجازه می‌دهد کنترل دستگاه آسیب‌پذیری را از طریق نرم‌افزارهای مخرب به دست بگیرند. به‌طوری که در نهایت بدافزارهایی همچون باج‌افزارها و سرقت‌کننده‌های اطلاعات را روی سیستم‌عامل آسیب‌پذیر نصب کنند. در این‌ مدل حملات پنجره‌ای روی دیگر پنجره‌ها و سایر برنامه‌ها نشان داده می‌شود و در حالی که قربانی تصور می‌کند روی پنجره اصلی کلیک کرده در حقیقت روی هیچ پنجره‌ای کلیک نکرده بلکه به هکر مجوزهای لازم برای نصب بدافزار روی دستگاه خود را داده است. آسیب‌پذیری فوق به هکر اجازه می‌دهد روی سرویس اعلان Toast و همچنین پنجره TYPE_TOATS کنترل کاملی داشته باشد.

در حالی که نسخه 7.1 اندروید برای حل این مشکل به راهکار خروج در مدت زمان 3 ثانیه و نیم برای نمایش پنجره Toast روی آورده است و اجازه می‌دهد تنها یک نمونه از پنجره‌های یاد شده نشان داده شوند، اما با این وجود آسیب‌پذیری فوق هنوز هم در اندروید وجود دارد. در حال حاضر برنامه‌های کاربری برای نمایش پنجره Toast به مجوز کاربر نیازی ندارد و مستقیما این پنجره را ظاهر می‌سازند. کاربرانی که از سیستم‌عامل Oreo استفاده می‌کنند به این آسیب‌پذیری آلوده نیستند. اما کاربران دیگر باید به محض انتشار به‌روزرسانی آتی آن‌را دانلود کنند تا قربانی حملات پوششی نشوند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟