روترها و باندهایشان
روترهای تک باندی و دو باندی و سه باندی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟
روترها همگی با هم برابر نیستند. تعدادی از روترها می‌توانند تنها روی یک فرکانس رادیویی کار کنند، در حالی که تعداد دیگری قادر هستند از دو باند رادیویی استفاده کنند.

1606683296_1_0.gif

مفهوم باندها در روترها چیست؟

باند در روترها نقشی همانند یک جاده را ایفا کرده که در آن سیگنال‌ها از باند عبور می‌کنند. حال اگر یک جاده دو طرف (روتر دو بانده) در اختیار داشته باشید به معنای آن است که دو راه مستقل ( دو باند مستقل) در اختیار دارید. روترهای تک بانده روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز کار می‌کنند و به‌طور معمول جزء ارزان‌ترین روترهای بازار به شمار می‌روند. این روترها از فرکانس رادیویی یکسان با سایر وسایل خانه همچون رادیو، مایکرویوو، دستگاه‌های بلوتوث و تلفن‌های بی‌سیم استفاده می‌کنند.

این روترها برای انجام کارهای روزمره همچون جست‌وجو در اینترنت، اتصال به شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و فیسبوک و.... مناسب هستند. اگر یک یا چند عدد از دستگاه‌های شما به استریم کردن ویدیو از یک سرویس همچون نت‌فلیکس اقدام کنند یا به یک سرویس بازی همچون Xbox Live متصل شوند در این صورت شما به یک روتر دو بانده نیاز خواهید داشت. این روترها از دو فرکانس رادیویی استفاده می‌کنند. به طوری که یکی از آن‌ها به فرکانس 2.4 گیگاهرتز متصل می‌شود، در حالی که دومی به باند 5 گیگاهرتز متصل می‌شود. باند 5 گیگاهرتز در مقایسه با باند 2.4 گیگاهرتز به‌طور معمول شلوغی کمتری داشته و توان بیشتری را با حداقل تداخل سیگنال‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد. در نتیجه برای استریم کردن ویدیو یا انجام بازی‌ها ایده‌آل است. روترهای دو بانده به شما اجازه می‌دهند که یک باند را به یک برنامه یا کلاینت‌های خاص اختصاص دهید و باند دیگر را برای مقاصد دیگر به کار ببرید.

همین موضوع باعث می‌شود هر دو باند به شکل روان‌تری در اختیار دستگاه‌ها قرار بگیرند. ما همچنین روترهای سه بانده را نیز در اختیار داریم. آن‌ها از سه فرکانس رادیویی پشتیبانی می‌کنند. به‌طوری که یک باند بر مبنای فرکانس 2.4 گیگاهرتز کار می‌کند و دو باند دیگر بر مبنای فرکانس 5 گیگاهرتز کار می‌کنند. این مدل‌ها برای خانواده‌هایی که هر یک از اعضا آن‌ها به دنبال انجام کاری همچون استریم ویدیو، دانلود از تورنت، انتقال فایل و انجام بازی‌های آنلاین هستند که به طور معمول ترافیک سنگینی را به شبکه وارد می‌کند ایده‌آل هستند.

چه روتری برای شما ایده‌آل است؟

اگر فاصله‌ دستگاه‌ها از یکدیگر کم است، اگر یک شبکه محلی درست کرده‌اید و دستگاه‌ها از فایل‌های سنگینی که روی یک دستگاه مرکزی قرار دارند استفاده می‌کنند، اگر در نزدیکی محیط زندگی شما روترهای زیادی قرار دارند که حجم بالای امواج تداخل به وجود آورده است توصیه ما به شما این است که باند 5 گیگاهرتز را انتخاب کنید. اما اگر فاصله دستگاه‌های شما از یکدیگر زیاد است پیشنهاد ما این است که باند 2.4 گیگاهرتز را استفاده کنید، به واسطه آن‌که سیگنال‌های آن قدرتمندتر و پوشش دهی آن بیشتر از 5 گیگاهرتز است. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟