با هدف بالا بردن سرعت ارتباط بین ادارات دولتی
چین نخستین شبکه ارتباطات کوانتومی غیرقابل هک دنیا را راه‌اندازی می‌کند
چین اولین کشور دنیاست که در حوزه فناوری کوانتومی پا را یک قدم فراتر از دیگران گذاشته و با راه‌اندازی شبکه ارتباطات کوانتومی اطلاعات را به‌صورت تله‌پورت (دورنوردی) از زمین به فضا ارسال می‌کند. هدف چین از این کار تسهیل ارتباطات بین سازمان‌ها و ادارات دولتی در شهرهای مهم این کشور است.

1606683296_1_0.gif

دقیقا دو هفته پیش بود که چین موفق شد به‌عنوان نخستین کشور دنیا مجموعه‌ای از اطلاعات را با استفاده از مکانیک‌های ساده "گرفتاری کوانتومی" از زمین به ماهواره‌ای که در فضا قرار دارد ارسال کند و قدرت خود را در حوزه فناوری کوانتومی به رخ جهانیان بکشاند.

حالا نوبت به یک قدرت‌نمایی دیگر رسیده است: چین قرار است در ماه آگوست (ماه آینده میلادی) بزرگ‌ترین شبکه ارتباطات کوانتومی دنیا را راه‌اندازی کند. طول این این شبکه دو هزار کیلومتر است و با گذر از یک هاب پیام در شهر جینان، شهرهای پکن و شانگهای را به‌یکدیگر متصل می‌کند.

مطلب پیشنهادی

تماشا کنید: رکورد جهانی سریع‌ترین پهپاد دنیا شکسته شد

جینان از این شبکه برای ارتباطات بین سازمان‌ها و ادارات دولتی در داخل این شهر استفاده می‌کند. در واقع، با این کار حدود 200 کاربر که در ادارات دولتی، حوزه مالی، ارتش و هم‌چنین وزارت نیرو مشغول به‌کار هستند با یکدیگر در ارتباط خواهند بود. با این کار، جینان تبدیل به نخستین شهر در دنیا خواهد شد که با استفاده از شبکه ارتباطات کوانتومی کارهای دولتی و حکومتی را انجام می‌دهد.

لینک به‌کار گرفته شده بین پکن و شانگهای از سال 2013 در حال تست است ولی تست‌های شبکه جینان از حدود دو ماه پیش آغاز شد. به‌گفته پایگاه خبری ژین‌هوا با استفاده از این شبکه خارق‌العاده تاکنون بیشتر از 51 هزار بار اطلاعات جابه‌جا شده و در 99 درصد موارد عملیات با موفقیت کامل انجام شده است. این اطلاعات شامل خطوط امن تلفن، فایل‌ها، اسناد و هم‌چنین فکس‌ها می‌شود.

روش کار شبکه ارتباطات کوانتوم کاملا منحصربه‌فرد است. این فناوری هم‌چنان از کابل‌های فیبر نوری که پیش از این جواب خود را پس داده‌اند استفاده می‌کند ولی تفاوت اصلی در نحوه ارسال دیتاست. برای شروع انتقال اطلاعات، در ابتدا یک کلید تولید می‌شود و با استفاده از ابزار موجود روی شبکه ارسال می‌شود. به‌محض دریافت کلید، یک فوتون گرفتار کوانتومی روی همان شبکه فیبر ارسال می‌شود. این فوتون می‌تواند برای تله‌پورت اطلاعات و رمزگشایی کلیدی که قبل از آن دریافت شده استفاده شود. البته با توجه به ماهیت ذرات کوانتومی گرفتار هرگونه اختلال در حین کار منجر به از بین رفتن فوتون می‌شود. این امر امکان ره‌گیری فیزیکی را غیرممکن می‌کند بنابراین ادعای چین مبنی بر غیرقابل هک بودن شبکه ارتباطی فوق کاملا درست است البته تا زمانی که همین فناوری موجود مورد استفاده قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی

یافته جدید دانشمندان: پردازش 11 بعدی مغز انسان از اجسام
اگر فکر می‌کردید مغز ما دنیا را سه‌بعدی می‌بیند سخت در اشتباهید

لازم به‌ذکر است که چین نخستین کشوری نیست که شبکه ارتباطات کوانتومی می‌سازد بلکه چندین سال است که این شبکه‌ها در آمریکا و اروپا در حال کار هستند هر چند که از آن‌ها فقط در پروژه‌های تحقیقاتی استفاده شده ولی چین اولین کشوری است که در دنیای واقعی آن را پیاده‌سازی می‌کند. مطمئنا زمانی‌که این فناوری به بلوغ کافی برسد توسط همه مانند دولت‌ها، بانک‌ها، ارتش و دیگر سازمان‌ها و در همه موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟