محققان فنلاندی عنبیه­‌ای مصنوعی ساخته‌­اند که مشابه چشم انسان به نور واکنش نشان می­‌دهد
عنبیه مصنوعی با عمل‌کردی مشابه چشم انسان
این عنبیه مصنوعی، از ماده پلیمری هوشمند و کنترل‌شونده با نور ساخته شده و توسط گروه تحقیقاتی «مواد نوری هوشمند» (Smart Photonic Materials) از دانشگاه فناوری تامپره فنلاند توسعه داده شده است. چنین دستاوردی، امیدهای تازه­‌ای را در درمان بیماری­‌های چشمی ایجاد خواهد کرد. این عنبیه مصنوعی بی­‌نیاز از منبع تعذیه یا مدارهای تشخیص نور خارجی بوده و مشابه عنبیه چشم، متناسب با میزان نوری که به آن می­‌رسد بطور خودکار باز یا بسته می­‌شود.

1606683296_1_0.gif

عنبیه بافتی است که با ایجاد تغییر در اندازه مردمک، مقدار نور ورودی به چشم را تنظیم کرده و کمک می‌کند که شبکیه، نور کافی برای تشکیل تصاویر دریافت کند. توانایی کنترل مقدار نور ورودی، در ابزارهای تصویربرداری نظیر دوربین­‌ها هم اهمیت زیادی دارد. اما در این ابزارها برای تنظیم میزان نور دریافتی و تولید تصاویر با کیفیت بالا، نیاز به مدارهای کنترلی و روشهای پیچیده اندازه‌گیری نور است.

Arri Priimägi مدیر این گروه تحقیقاتی و استادیار آزمایشگاه شیمی و مهندسی پزشکی این دانشگاه درباره نتایج تحقیقات می­‌گوید:« دستیابی به یک عنبیه خودکار که می‌تواند بطور مستقل و بر اساس مقدار نور، شکل و اندازه دریچه نور را تنظیم کند، یک نوآوری در حوزه مواد تغییرشکل­‌دهنده با نور (light-deformable materials ) به حساب می‌­آید. »

در ساخت این عنبیه مصنوعی که حاصل همکاری این محققان با دانشگاه Warsaw و دانشگاه پزشکی Wrocław است، از اِلاستومِر (پلیمر با قابلیت ارتجاعی) کریستال مایع حساس به نور استفاده شده و در تولید آن از فناوری کمک گرفته شده که به photoalignment معروف است. این فناوری در برخی از نمایشگرهای تلفن همراه امروزی هم استفاده می‌­شود. این عنبیه مصنوعی تا حدودی شبیه یک لنز تماسی به نظر می‌رسد و دهانه مرکزی آن براساس نوری که دریافت می‌کند بازو بسته می‌­شود.

به عقیده Priimägi آنچه این نوآوری را برجسته می­‌کند، عملکرد مستقل آن است بطوریکه می‌تواند بدون نیاز به منبع توان یا سامانه‌های خارجی تشخیص نور، عمل کند. چنین ابزاری در آینده کاربردهایی به ویژه در حوزه چشم‌‌­پزشکی خواهد داشت. ایده این تحقیق متعلق به دکتر Kaczmarek است. او که چشم پزشک است پیش‌بینی می‌کند در آینده، یک ابزار مشابه عنبیه طبیعی با قابلیت تنظیم خودکار، در درمان عیوب مربوط به عنبیه کمک خواهد کرد. Priimägi می­‌گوید: « هنوز تا دستیابی به ابزاری عملی راه زیادی داریم اما هدف بعدی ما این است که کاری کنیم این عنبیه مصنوعی در محیط‌­های آبی هم کار کند. هدف دیگر، افزایش حساسیت این ابزار است تا به تغییرات کوچکتر میزان نور ورودی نیز واکنش نشان دهد. این بهبودها گام‌­های بعدی به سوی ساخت ابزارهای پزشکی خواهند بود»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟