یکی از 6 کامپیوتر در حال کار اپل وان به فروش رفت
فروش اپل وان مدل 1976 به قیمت 355 هزار دلار!
اسمارت‌فون‌های اپل جزء پرطرفدارترین گوشی‌های هوشمند دنیا هستند و کاربران حاضر هستند مبالغ زیادی بابت این دستگاه‌ها هزینه کنند. اما تنها دستگاه‌های جدید اپل نیستند که مورد توجه قرار دارند. اولین نسل از کامپیوترهای شخصی اپل به‌نام اپل وان از جمله مواردی هستند که کلکسیونرها را جذب خود می‌کنند. به‌تازگی یکی از شش پی‌سی در حال کار این شرکت که در سال 1976 ساخته شده به قیمت 355 هزار دلار به فروش رسید.

1606683296_1_0.gif

همیشه تب‌وتاب مجموعه‌داران برای پیدا کردن آیتم‌های جدید و افزودن آن‌ها به مجموعه‌های ارزشمند و گران‌بهایی که در اختیار دارند بالا بوده و احتمالا این روند تا ابد به همین شکل ادامه خواهد داشت. حالا اگر این شور و هیجان برای کامپیوترهای قدیمی و به‌ویژه اپل باشد مطمئنا بیشتر هم خواهد بود. هفته گذشته یکی از شش کامپیوتر "اپل وان" (Apple I) با قیمت تنها 355 هزار دلار آمریکا به فروش رسید. در حال حاضر تنها 6 کامپیوتر از این نوع در دنیا وجود دارد که هنوز هم سرپا و سالم هستند و کار می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

استیو جابز با این نصیحت ساده نایک و اپل را نجات داد!

شاید پیش خودتان فکر کنید این همه پول برای یک کامپیوتر 40 ساله خیلی زیاد است ولی در حقیقت مابقی 5 کامپیوتر اپل وان که پیش از این به فروش رسیدند قیمت بالاتری داشتند و دستگاهی که هفته پیش به فروش رفت در بین همه آن‌ها به پایین‌ترین قیمت فروخته شده است. مدل‌های قبلی به قیمت‌های 626 هزار و 967 دلار، 664 هزار و 261 دلار و 905 هزار دلار به فروش رفتند. اتفاقا مورد آخر، رکورددار گران‌ترین کامپیوتر قدیمی فروخته شده در جهان است.

درست زمانی که شاهد ظهور و رشد چشم‌گیر کامپیوترهای شخصی بودیم، کامپیوترهای اپل در صف نخست قرار داشتند. نخستین گردهمایی این شرکت در ماه جولای سال 1976 در کالیفرنیا برگزار شد. «استیو ووژنیاک»، یکی از مؤسسان شرکت اپل اولین شخصی بود که در این همایش حاضر شد. وی در کتاب زندگی‌نامه خود به‌نام iWoz می‌نویسد: "دقیقا بعد از اولین گردهمایی شروع به طراحی کامپیوتری کردم که بعدها "اپل وان" نامیده شد. حضور در آن مراسم تا این اندازه الهام‌بخش بود."

روز اول آوریل سال 1976 یعنی یک سال بعد از گردهمایی نخست، اپل رسما کار خودش را در گاراژ خانه استیو جابز شروع کرد. اولین گروه از کامپیوترهای شخصی این شرکت در همین مکان اسمبل شدند. بعد از معرفی و نمایش کامپبوترهای اپل وان در ماه جولای 1976، 50 دستگاه از این مدل به شرکت "بایت شاپ" به قیمت هر دستگاه 500 دلار فروخته شد. قیمت خرده‌فروشی این دستگاه‌ها 666.66 دلار بود. بعد از این اتفاقات بود که اپل راه طولانی را طی کرد تا به‌عنوان باارزش‌ترین شرکت تاریخ شناخته شود.

عکسی که در زیر مشاهده می‌کنید گران‌قیمت‌ترین کامپیوتر اپل وان تا به امروز به قیمت 905 هزار دلار است. این کامپیوتر در تاریخ 22 اکتبر سال 2014 در حراجی Bonhams به‌نام "تاریخ علم" توسط موزه هنری فورد در میشیگان خریداری شد. سایر دستگاه‌های فروخته شده به ترتیب قیمت فروخته شده به شرح زیر هستند:

- 664 هزار و 261 دلار در 25 ماه می سال 2013 توسط حراجی تیم برکر در کلن آلمان (البته گزارش‌های زیادی وجود دارد که قیمت اصلی پرداخت شده برای این دستگاه 671 هزار و 400 دلار است).

- 626 هزار و 967 دلار در نوامبر سال 2012 توسط حراجی تیم برکر

- 389 هزار دلار در 16 نوامبر سال 2013 توسط حراجی تیم برکر

- 374 هزار و 500 دلار در 15 ژوئن سال 2012 توسط حراجی ساتبی

- 365 هزار دلار در 9 جولای سال 2013 توسط حراجی کریستیز

- 210 هزار و 864 دلار در 23 نوامبر سال 2010 توسط حراجی کریستیز در لندن

این تصویر متعلق به یکی از شش کامپیوتر در حال کار اپل وان است که در تاریخ 15 ژوئن سال جاری میلادی در حراجی کریستیز نیویورک به قیمت 355 هزار و 500 دلار به فروش رسید.

حدود چهل سال پیش کامپیوترهای شخصی به این شکل بودند. کسی که این دستگاه را می‌خرید مجبور بود کیبورد، کیس و مانیتور هم تهیه کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟