شاید شهرداری‌ها در آینده از این آسفالت استفاده کنند
آسفالت خودترمیمی که خودروهای عبوری را شارژ می‌کند
دست‌اندازهای آسفالت خیابان‌ها همیشه باعث کلافگی و ناراحتی رانندگان می‌شود حالا فرض کنید آسفالتی تولید شود که به مرور و با ظهور شکاف‌ها روی آن سریع شروع به ترمیم کند و به حالت اولیه برگردد. شاید این تصور در حد یک رویا باشد ولی محققان به‌زودی تست این آسفالت که شارژ خودروهای الکتریکی یکی دیگر از ویژگی‌های بارز آن است را شروع خواهند کرد.

1606683296_1_0.gif

چاله‌ها و دست‌اندازهای خیابان‌ها اثرات نامطلوب زیادی به همراه دارند. این اثرات هم متوجه کسانی می‌شود که روی موتور یا دوچرخه حرکت می‌کنند یا در حال راندن خودرو هستند. علاوه بر این، خطرات زیادی از نظر ایمنی متوجه این وسایل و سرنشینان آن‌ها است. اما این تمام ماجرا نیست. مرمت و ترمیم آن‌ها نیز کار دشواری است. گاهی اوقات بسته شدن خیابان‌ها و جاده‌ها تا چند روز طول می‌کشد و مشکلات زیادی را برای مردم به وجود می‌آورد. ولی به‌نظر می‌رسد محققان هلندی به راه‌کاری دست پیدا کرده‌اند که نه تنها باعث می‌شود خیابان‌ها خودشان را ترمیم کنند بلکه نگرانی رانندگان خودروهای الکتریکی از لحاظ میزان مسافتی که طی می‌کنند، برطرف می‌شود.

مطلب پیشنهادی

خودروی الکتریکی جمع‌وجور تویوتا با طراحی پروانه‌ای معرفی شد + گالری عکس
برنامه‌های گسترده تویوتا برای حمل‌و‌نقل شهرهای آینده

«اریک اسکلانگن» از دانشگاه "دِلفت" در مصاحبه با ورج می‌گوید: "قصد ما تست آسفالت خودترمیمی است که فیبرهای فولادی رسانا و باکتری‌های داخل آن هم شکاف‌ها و ترک‌های کوچک خودش را ترمیم می‌کند و هم به خودروهای الکتریکی در حال عبور شارژ می‌رساند. وقتی راننده EV سر تقاطع‌ها و پشت چراغ‌های راهنمایی توقف می‌کند، وسیله نقلیه شروع به شارژ می‌کند و به این ترتیب راننده با مقدار شارژ بیشتر مسافت طولانی‌تری را طی می‌کند. 

با این حال، این کار با چالش‌های متعددی روبرو است. فرآیند ترمیم به یک ماشین القایی نیاز دارد تا قادر به تولید حرارت کافی در آسفالت باشد و با تحریک فیبرها فرآیند ترمیم را آغاز کند. در کنار این، باید از سیستم‌های شارژ بی‌سیم استفاده کرد که بتوانند الکتریسیته را از داخل فیبرها به خودروهای بالای سر انتقال دهند. به گفته اسکلانگن میزان هزینه‌ای که برای ساخت یک خیابان با این آسفالت احتیاج است، بدون احتساب تجهیزات اضافی حدود 25 درصد بیشتر از احداث یک خیابان معمولی است.

با این وجود، مزایایی که این آسفالت برای زیرساخت شهری و رانندگان خودروها به دنبال دارد، ارزش هزینه اولیه آن را دارد. آسفالت خیابان به‌طور پیوسته در حال از بین رفتن است که هم هزینه زیادی را متحمل شهرها می‌کند و هم این‌که فرآیند حفظ و نگهداری آن بسیار زمان‌بر است. همین مسئله باعث می‌شود مسئولان شهرها تمایل زیادی به استفاده از آن نداشته باشند. همه رانندگان با خیابان‌های زیادی روبرو شده‌اند که از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نبوده‌اند. ولی اسکلانگن می‌گوید این روش جدید طول عمر آسفالت را دو برابر می‌کند و به‌طور قابل توجهی باعث کاهش هزینه‌های حفظ و نگهداری آن می‌شود که در نهایت باعث بهبود کیفیت خیابان‌ها می‌شود. علاوه بر این، با استفاده از این سیستم نیاز چندانی به احداث ایستگاه‌های شارژ متعدد برای خودروهای EV نخواهد بود.

هنوز تاریخ دقیقی برای آغاز آزمایش این آسفالت اعلام نشده هرچند که در سال 2010 آزمایش‌هایی در زمینه آسفالت خودترمیم در کشور هلند انجام شد. شاید بزرگ‌ترین چالش متقاعد کردن همه به استفاده از آن باشد. قاعدتا شهرداری‌ها تمایل زیادی به بازسازی مجدد خیابان‌های شهرشان ندارند و از طرف دیگر، شرکت‌های خودروسازی هم زیر بار هزینه‌های سنگین نصب سخت‌افزارهای مخصوص شارژ روی خودروها نمی‌روند. شاید سال‌ها طول بکشد تا شاهد گسترش استفاده از چنین آسفالتی باشیم و قطعا خیابان‌های آینده از کیفیت بسیار بیشتری برخوردار خواهند بود.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟