دوربین‌های سه بعدی و اسکنرهای لیزری
اینتل: RealSense درون هر چيزی
هر چند دوربين سه بعدی RealSense اینتل ممکن است فقط روی مدل‎های جدید و پیشرفته کامپیوترهای شخصی، لپ‎تاپ‎ها و تبلت‎های سرآمد بازار مورد استفاده قرار گيرد، اما این شركت برنامه‎های خیلی بزرگ‌تری برای فناوری اسکنرهای چند لنزی و سنجش عمق خود در نظر دارد.

1606683296_1_0.gif

اینتل اولین بار RealSense را در نمايشگاه  CES 2014 معرفی كرد. این دوربین پایشگر سه بعدی یکی از مهمترین اتفاقاتی بود که اینتل در این نمايشگاه به آن پرداخته بود و ما سرانجام شاهد ارائه چند محصول در این زمينه بودیم. ظرف چند روز گذشته هم لنوو و هم ایسوس کامپیوترهای شخصی را معرفی کردند که از درون خود RealSense استفاده می‎کنند.

اینتل برای اطمینان از اینکه ویندوز 10 هم از قابلیت گزینه ورود کاربری با کمک تشخیص چهره توسط دوربين RealSense  در دستگاه‎های تحت ویندوز پشتیبانی خواهد ‎کرد با مایکروسافت نیز همکاری داشته است . این قابلیت Windows Hello نام دارد و به شما اين امکان را می‎دهد تنها با نشستن روبروی کامپیوتر خود به آن لاگین كنيد. از آنجا که دوربين RealSense عمق را نیز اندازه‌گیری می‎کند نمی‎توان آن را به وسیله نشان دادن یک عکس فریب داد. با استفاده از امواج مادون قرمز به کار رفته در این دوربین می‎توان به راحتی از آن در محیط‎های کم نور نیز استفاده کرد. با استفاده از یک نرم‌افزار کوچک جدید به نام True Key شما اين امکان را پیدا خواهید کرد تا از فناوری تشخیص چهره در وب‎سایت‎ها، کارهای بانکی تحت موبایل و خیلی از موارد دیگری که به احراز هویت کاربر احتیاج دارد نیز استفاده کنید.

اینتل در گذشته نیز چندین بار قابلیت اسکن سه بعدی، ابزار کنترل حرکتی و برنامه‎های کنفرانس ویدیویی green-screen را به نمایش گذاشته است. طبق گفته مدیر پروژه RealSense، آنیل نادوری، گام بعدی این شرکت رساندن این فناوری به طیف گسترده‎تری از محصولات است. اینتل قبلا استفاده از این دوربین را در روبات‎های پرنده به نمایش گذاشته بود و حالا بیشترین تلاش خود را برای رساندن این دوربین به تبلت‎ها، لپ‎تاپ‎ها و کامپیوترهای رومیزی به کار گرفته است.

نادوری در یک مصاحبه صورت گرفته در نمايشگاه Computex 2015 گفت: «هدف نهایی RealSense رساندن آن به کامپیوترهای رومیزی و هر دستگاه دیگری که بتواند از آن استفاده کند است.»

نادوری یک طرح مرجع از یک تلفن هوشمند به نام Yellows II را در دست داشت که از RealSense به عنوان دوربين این تلفن استفاده شده بود. هر چند او از این تلفن به عنوان فبلت نام می‎برد، اما در واقع اندازه آن بزرگ‌تر از بسیاری از تلفن‎های شش اینچی موجود در بازار نبود. او حرف زیادی در مورد این دستگاه نزد و این‎طور به نظر می‎رسید که این شركت هنوز برنامه‎ای برای تولید و عرضه این محصول ندارد. سیستم‌عامل این تلفن آندرويد 5.0.1 و تحت یک پلتفرم مخصوص اینتل کار می‎کند. در مدت سخنرانی اینتل، معاون ارشد مدیرعامل و مدیر کل بخش Client Computing Group اینتل، کرک اسکاگن، یک مدل مرجع دیگر و این بار هم با اطلاعات بسیار اندک را به نمایش گذاشت.

نادوری توضیح داد که دو نمونه سخت‌افزاری از دوربين RealSense موجود است. یکی از آن‌ها می‎تواند میزان عمق را در محدوده یک متری تجزیه و تحلیل کند و این همان نسخه تشخیص چهره کاربر است که مناسب استفاده در کامپیوترهای رومیزی و لپ‎تاپ‎ها است.

نمونه دوم یک ماژول تشخیص محیط است که مناسب استفاده در محیط‎های داخلی و فضای باز است و طبق گفته نادوری، این همان نمونه‎ای است که اینتل برای روبات‎ها و پهپادها و همچنین دستگاه‎های موبایل در نظر گرفته است. امکان تشخیص عمق در این نمونه در حدود چهار متر است، اما در واقع می‎تواند در برخی شرایط سه بعدی تا ده متر را نیز شناسایی کند.

او در یک ویدیوی کوتاه آخرین مدل نصب شده روی داشبورد یک اتومبیل را به نمایش گذاشت که به وضوح نقشه جاده روبروی خودرو را به صورت بلادرنگ و در سرعت حرکت 100 کیلومتر در ساعت ترسیم می‎کرد، و اعلام كرد که قطعا یکی از کاربردهای RealSense استفاده از آن در فناوری خودروهای هوشمند خواهد بود.

اما این ابزار چه کاربردی در دستگاه‎های موبایل نظير تلفن‎های هوشمند خواهد داشت؟ نادوری به طور سریع به دو نمونه کاربرد عملی از RealSense روی یک تبلت اشاره کرد که در آن اين تبلت می‎توانست فورا ابعاد دو جعبه مختلف در دو اندازه مختلف را اسکن کرده و بهترین روش ممکن برای چیدمان این نوع از جعبه‎ها را درون انبار محاسبه کند. یک نمونه نرم افزار مشابه نیز تنها با لمس صفحه نمایش، فورا و با دقت بالا فاصله بین دو نقطه را اندازه گیری می‎کرد.

با وجود اینکه اینتل به این فناوری متعهد بوده و می‎گوید هدف اصلی چشم‌انداز آینده این شركت تبدیل این فناوری به یک رابط کاربری قابل استفاده است، اما RealSense  برای عملی کردن این قابلیت‎ها و ورود به بازار هنوز راهی طولانی را در پیش دارد.

نادوری اذعان می‎کند که نمی‎توان به این راحتی آینده‎ای فوری برای RealSense  را پیش بینی کرد. او می‎گوید: «گام بزرگ بعدی عملی کردن این پروژه است و بعد از آن باید به فکر افزایش قابلیت‎های آن بود که مهم‌ترین آنها کوچک‌تر کردن آن و تهیه یک رابط کاربرپسندتر است.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟