اوبر و نقض حریم خصوصی
مدیرعامل اپل، تهدید کرد برنامه اوبر را از فروشگاه اپل حذف می‌کند
در حالی که شرکت اوبر روزبه‌روز پیشرفت کرده و بزرگ‌تر می‌شود و در حوزه حمل و نقل راهکارهای جالب توجهی را در اختیار مردم سراسر جهان قرار می‌دهد، اما در بعضی حوزه‌ها با چالش‌های جدی روبرو است. صرفنظر از اصطکاک این شرکت با رانندگان خود، اوبر مدت‌ها است با شرکت اپل بر سر نقض حریم خصوصی کاربران در مشاجره است.

1606683296_1_0.gif

تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل، شرکت اوبر را تهدید کرده است که اگر همچنان به ردیابی فعالیت کاربران پرداخته و بی‌اعتنا به اخطارها از بابت نقض حریم خصوصی کاربران همچنان به کار خود ادامه دهد، برنامه این شرکت را از فروشگاه اپل حذف خواهد بود. مدیرعامل اپل از سال 2015 تا به امروز با شرکت اوبر در خصوص این‌که مجاز به انجام چه کارهایی بوده و چه کارهایی را نباید انجام دهد، اختلاف دارد. تیم کوک به مدیرعامل اوبر گفته است: «من اطلاع پیدا کردم شما یکسری از قوانین و دستورالعمل‌های فروشگاه اپل را نقض کرده‌اید. اطلاعاتی که به دست من رسیده است نشان می‌دهد که مهندسان شرکت شما به طور پنهانی یکسری کاربران آی‌فون را شناسایی کرده و حریم خصوصی آن‌ها را نقض می‌کنند. حتا زمانی که این افراد برنامه شما را از روی گوشی‌های خود پاک می‌کنند بازهم به واسطه یکسری برچسب‌هایی که روی گوشی آن‌ها قرار داده‌اید به ردیابی فعالیت‌های آن‌ها مبادرت می‌ورزید.»

کالانیک گزارش‌گر نیویورک تایمز گزارش کرده است: «تهدید به حذف برنامه اوبر از فروشگاه اپل کاملا جدی بوده و این‌گونه به نظر می‌رسد که مدیرعامل اوبر از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده است.» نیازی به گفتن این جمله نیست که اگر برنامه اوبر از فروشگاه اپل حذف شود این شرکت میلیون‌ها کاربر خود را که از دستگاه‌های آی‌فون استفاده می‌کنند، برای همیشه از دست خواهد داد. اتفاقی که ممکن است به لحاظ اقتصادی اوبر را در بدترین وضعیت ممکن قرار دهد. لازم به توضیح است که در چند ماه گذشته اوبر با مشکلات نه چندان خوش‌آیند بسیاری روبرو بوده است.

مطلب پیشنهادی

چگونه اوبر یکی از ارزشمندترین برند‌های جهان شد
تراویس کالانیک ‌و رمز و راز اوبر

اوبر ادعاهای مطرح شده را رد می‌کند

اوبر در واکنش به اتهامات مطرح شده گفته است: «اگر کاربران، برنامه ما را از روی گوشی‌های خود حذف کرده باشند، ما آن‌ها را مورد ردیابی قرار نداده و اطلاعات مربوط به مکان‌هایی که به آن‌جا می‌روند را جمع‌آوری نمی‌کنیم. ردیابی فعالیت‌های کاربران مانع از آن می‌شود تا کلاه‌برداری‌های سایبری رخ دهد. هکرها ممکن است یک تلفن گمشده را پیدا کنند، برنامه اوبر را باز کنند و جزییات مربوط به کارت‌ اعتباری صاحب گوشی را به سرقت برده و در ادامه به مسافرت‌های گران‌قیمتی بروند. البته ما از راهکارهای دیگری برای شناسایی و بلوکه کرده ورودهای مشکوک به حساب کاربران استفاده می‌کنیم تا به بهترین شکل از کاربران خود محافظت کنیم. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری اوبر این است که از ورود غیرمجاز به حساب‌های کاربران محافظت به عمل آورد. این رویکرد هم برای مشتریان و هم برای شرکت سودمند است.»

صرفنظر از این‌که اوبر واقعا از ویژگی typical به منظور ایمن‌سازی فعالیت‌های خود یا تنها به منظور ردیابی کاربران از آن استفاده می‌کند، موضوعی است که به روشنی مشخص نیست، اما یک موضوع کاملا مشخص است. اوبر به لحاظ قانونی پرونده‌های حقوقی متعددی دارد. در سال 2014، اوبر به منظور ردیابی موقعیت یک خبرنگار بدون اطلاع او از ویژگی God View استفاده کرده بود. ویژگی فوق به اوبر اجازه می‌دهد، تاریخچه فعالیت‌های کاربران را به دست آورد. عملی که مصداق بارز نقض حریم خصوصی کاربران است.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟