اقتدار آندروید
گوگل آندروید M را معرفی کرد
گوگل نسخه بعدی سیستم‌عامل آندروید را رسما عرضه کرد. در مدت زمان کنفرانس طراحان گوگل که در جریان است، گوگل اعلام کرد آندروید M در ادامه راه موفقیت‌آمیز آندروید آب‌نبات چوبی در سال آینده میلادی عرضه خواهد شد. اما از همین امروز در اختیار طراحان و توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

1606683296_1_0.gif

گوگل می‌گوید آندروید M که نسخه پیش‌نمایش آن امروز عرضه می‌شود، در سال آینده میلادی به طور کامل عرضه خواهد شد. سیستم‌عاملی که میزبان ویژگی‌های جدید و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای خواهد بود. در همین حال، ساندار پیچای از کارمندان گوگل می‌گوید: « این شرکت به مفاهیم اصلی و بنیادی بازگشته است و کیفیت را روی این پلفترم در درجه اول اهمیت قرار داده است.» در حالی که آندروید نسخه 5 آبنبات چوبی یک طراحی جدید و یک رابط جدید را معرفی کرد، M تمرکزش روی بهبود ثبات و قابلیت استفاده از نرم‌افزار قرار دارد. گوگل هنوز اعلام نکرده است چه نسخه یا چه نامی برای M در نظر گرفته خواهد شد؛ اما یک موضوع قطعی است، در این نسخه جدید شاهد به‌روزرسانی در بخش‌های مختلفی خواهیم بود. دیو بروک، رییس بخش مهندسی گوگل می‌گوید، « این شرکت در حال بررسی این موضوع است که سازندگان دستگاه‌ها چه چیزی را به آندروید اضافه کرده‌اند تا این ایده‌ها در مرکز و هسته این سیستم قرار گیرد. گوگل تمرکزش در شش بخش این سیستم‌عامل است که طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های جدید تا بهبود کارایی و بهبود بهره‌وری را در آن لحاظ کند. »

سیستم مجوزدهی

یکی از مهمترین بخش‌های آندروید M در رابطه با سیستم مجوزدهی دسترسی برنامه‌ها است که مجددا بازطراحی شده است. کاربران توانایی تأیید یا رد مجوزهای امنیتی مانند دوربین یا دسترسی به موقعیت مکانی را بر اساس مورد به مورد خواهند داشت. در حال حاضر تنها هشت دسته از مجوزها برای برنامه‌ها در دسترس است و برنامه‌ها هر زمان که به این مجوزها نیاز داشته باشند از کاربر سؤال می‌کنند. این عملکرد دقیقا متفاوت از کاری است که نسخه‌های جاری آندروید در حال حاضر آن‌را انجام می‌دهند. در نسخه‌های جاری آندروید زمانی که برنامه‌ای نصب می‌شود، از کاربر در یک زمان برای تأیید همه مجوزها سؤال می‌کند. این شیوه کارکرد درست شبیه به کاری است که اپل  سال‌ها است آن‌ را در رابطه با مجوزدهی برنامه‌ها در iOS انجام می‌دهد. البته برنامه‌ها هر زمان که به‌روزرسانی می‌شوند نیازی به سؤال کردن درباره مجوزها ندارند.

تجربه وب

برای آندروید M، گوگل اقدام به بازسازی مرور صفحات وب با استفاده از تجربیات به دست آمده از مرورگر کروم کرده است. یک ویژگی جدید که به نام Chrome Custom Tabs نامیده می‌شود به طراحان اجازه اضافه کردن webviews را به طور مستقیم در برنامه‌هایشان می‌دهد به طوری‌که قدرت کامل کروم را بدون آن‌که کاربر را مجبور کنند به آن برنامه‌ها سوییچ کند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. ویژگی‌های کروم شبیه به ورود خودکار؛ ذخیره سازی گذرواژه‌ها، تکمیل خودکار و امنیت چند فرآیندی اکنون در دسترس برنامه‌هایی است که طراحان این موارد را در برنامه‌های خود وارد می‌کنند.

برنامه‌های سیستمی

برنامه‌ سیستمی پیوند دهنده از پیش ساخته شده آندروید که به نام intents شناخته می‌شود نیز در نسخه جدید یک به‌روزسانی دریافت کرده است که به برنامه‌ها اجازه می‌دهد به طور مستقیم محتوای خود را به جای آن‌که کاربران را با نمایش یک دیالوگ باکس که به طور مرتب نشان داده می‌شود متوقف کنند، باز کنند. برای مثال، اگر روی یک لینک توییتر در یک ایمیل کلیک کنید؛ برنامه توئیتر به جای آن‌که از شما سؤال کند آیا می‌خواهید برای مشاهده توییتر از آن استفاده کنید به طور مستقیم باز خواهد شد.

سیستم پرداختی Android Pay

آندروید M یک سیستم پرداختی موسوم به Android Pay را معرفی کرد. این برنامه از NFC و Host Card Emulation برای سرویس‌های پرداختی سیستم استفاده می‌کند و درون Google Wallet قرار می‌گیرد. طراحان این توانایی را دارند تا Android Pay را در برنامه‌های خودشان ادغام کرده تا سیستم پرداخت و خرید درون برنامه‌ای را داشته باشند. گوگل می‌گوید، Android Pay به صورت از پیش نصب شده در AT&T، Verizon و دستگاه‌های موبایل تی نصب شده و در هفتصد هزار فروشگاه آمریکا پذیرفته شده است. Android Pay به طور ذاتی از سیستم اسکن اثر انگشت درست مشابه همان چیزی که در سامسونگ گلکسی اس 6 قرار داردT پشتیبانی می‌کند و این ویژگی را در اختیار سازندگان دستگاه‌ها برای پشتیبانی خاص خودشان قرار داده است. این سیستم با هر دستگاهی که نسخه کیت‌کت KitKat و جدیدتر آن‌را اجرا کند کار می‌کند.

بهبود کیفیت عمر باتری

به نظر می‌رسد گوگل وعده عمر و کارایی بهتر باتری را با عرضه هر نسخه جدیدی از آندروید می‌دهد و البته آندروید M نیز از این قاعده مستثنا نیست. M همراه با ویژگی جدیدی به نام Doze عرضه خواهد شد. این ویژگی به سیستم اجازه می‌دهد در پشت صحنه برای بهبود عمر باتری اقدام به مدیریت فرآیندها کند. این ویژگی بر مبنای شناسایی حرکتی و این‌که کاربر چه زمانی از دستگاه استفاده می‌کند، عمل کرده و در یک بازه زمانی به اجرای پردازش‌ها زمانی‌که احساس کند فعالیتی از سوی آن‌ها در جریان نیست، خاتمه می‌دهد.

پشتیبانی از USB-C

آندروید M وعده عمر بهتر باتری در زمان آماده به کار و شارژ سریع با USB Type-C را داده است. آندروید M یک پشتیبانی محلی را استفاده می کند که امکان شارژ سریع‌تر و ساده‌تر را فراهم می‌کند. این ویژگی همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های دیگر را با گوشی آندروید خود شارژ کنند چیزی که هیچ‌کدام از ما آن را درخواست نکرده بودیم اما اکنون در دسترس است.

گوگل در این کنفرانس همچنین اشاره‌ای به تعداد زیادی از ویژگی‌های آندروید که اکنون در M قرار دارند کرد. موارد جزیی شبیه به کنترل صدا و بهبود فرآیندهایی همچون کپی/برش به طوری که بنابر گفته‌های آقای بروک سیستم‌عامل M نسخه جلا یافته آندروید در طول سال‌های گذشته است.

اما به نظر می‌رسد این نسخه هنوز کامل نیست. درست همانند حالتی که سال گذشته برای آندروید L گوگل آن‌را مورد تجربه قرار داد. گوگل از نام M برای ارائه پیش‌نمایش طراحان و برای نکسوس 5، 6 و 9 و نکسوس پلیر استفاده کرده است و نسخه کامل آن‌را در سال آینده عرضه خواهد کرد. شرکت منتظر است تا طراحان این سیستم را در چند ماه آینده مورد آزمایش قرار داده تا اشکالات آن پیدا شده و شاهد بهبود ثبات قبل از عرضه نسخه عمومی آن باشد. گوگل می‌گوید اطلاعات بیشتر و به‌روزرسانی‌ها در مدت زمان ارائه پیش‌نمایش در سال جاری عرضه خواهند شد.

گوگل با آندروید M وعده‌های زیادی داده است و اگر شما نگاهی به پیشرفت‌های آندروید داشته باشید، شاهد موارد زیادی خواهید بود که شما را به سمت جلو هدایت می‌کنند. امیدوار هستیم این‌بار گوگل وعده‌های خود را عملی ساخته تا شاهد بهبود امنیت و پایداری در پلتفرم موبایل باشیم. این شرکت همچنین یک تعداد از پلتفرم‌ها و سیستم‌های جدید که با آندروید گره خورده‌اند و با دستگاه‌های آندروید از قبیل Brilo که پلتفرم اینترنت اشیاء بوده و ویژگی جستجوی Now on Tap را معرفی کرده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟