تلویزیون یا کاغذ دیواری متحرك!؟
تلویزیون کاغذی ال‎جی با ضخامت کمتر از یک میلی‌متر
LG Display، یکی از واحدهای شرکت بزرگ ال‌جی است که وظیفه تولید صفحه‌نمایش را به عهده داشته و انحصار پنل‎های OLED را در اختیار دارد. این واحد برای اثبات توانایی و قدرت خود اخیرا از یک تلویزیون فوق باریک رونمایی کرده است.

1606683296_1_0.gif

ال‎جی دیسپلی طی یک رویداد مطبوعاتی در کره جنوبی یک تلویزیون یا به مفهوم واقعی‎تر یک کاغذ دیواری متحرك را به نمایش گذاشت. این نمایشگر 55 اینچی OLED یک کیلو و 900 گرم وزن دارد و ضخامت آن کمتر از یک میلی‌متر است. به کمک یک صفحه مغناطيسی که پشت این تلویزیون روی دیوار نصب می‎شود، می‎توان این تلویزیون را به دیوار متصل کرد. برای جدا کردن این نمایشگر از دیوار، کافی است آن را مثل یک تکه کاغذ از دیوار بکنید.

رونمایی از این تلویزیون بخشی از یک برنامه گسترده‎تر ال‎جی برای نمایش پنل‌های آینده این شركت است. ال جی می‎گوید راهبرد آینده این شرکت برای تولید نمایشگر تمرکز روی فناوری OLED خواهد بود. سنگ دوگ یوو، مسئول ارشد واحد OLED ال‎جی، اعلام کرده است: «OLED یک فناوری پیش گامانه را نه فقط برای این شركت، که برای کل این صنعت به ارمغان آورده است.»

طی سال‎های گذشته فناوری صفحه نمایش‎ها تکامل زیادی پیدا کرده و مصرفكنندگان را با نام‎های جدیدی آشنا کرده است. چند سال پیش نام فناوری HD در کنار فناوری نمایشگرهای LCD و پلاسما سر و صدای بزرگی را به راه انداخته بود و بعد از آن به تدریج صحبت از فناوری دیگری مانند LED به میان آمد.

امروز اعتقاد بر این است که OLED میراث‎دار بی منازع نسل آینده نمایشگرها است. این فناوری یک لایه از ترکیبات آلی را به خود اضافه کرده است که نه تنها امکان تولید صفحه نمایش‎های فوق باریک را فراهم می‎کند، بلکه به تولید کنندگان این امکان را داده که نمایشگرهای منحنی تولید کنند. این مواد آلی همچنین می‎تواند از خود نور ساطع کنند و نیاز به نور پس زمینه را برطرف کنند. این‎ها همه باعث شده تا OLED به عنوان یک انتخاب مطلوب نه تنها برای تلویزیون‎ها، بلکه برای طیف گسترده‎ای از دستگاه‎های پوشیدنی و سایر محصولات موبایل نیز مطرح باشد. ال‎جی معتقد است فناوری OLED در آینده می‎تواند به فناوری جایگزین در تمام محصولات تبدیل شود.

با وجود این که که صفحه‌نمایش‎های OLED توسط شرکت‎هایی نظير سامسونگ، ال جی و سونی مورد استفاده قرار گرفته است، همچنان قیمت محصولاتی که با این فناوری تولید می‎شوند، بالا است. بخشی از این قیمت مربوط به بازدهی پایین آن در طول زمان یا عدم اثبات میزان کارآمدی آن در محصولات تولیدی است. تولید این‎گونه نمایشگرها نیز با هزینه و اتلاف منابع زیادی همراه است. تمام این‎ها باعث شده تا همچنان هزینه نهایی که به دوش مصرف كننده است، بالا باشد. برای نمونه تلوزیون 65 اینچی  4K OLED ال‌جی 9000 دلار قیمت دارد.

در این رویداد مطبوعاتی، ال‎جی اعلام کرد که در ساخت و توسعه صفحات OLED پیشرفت قابل ملاحظه‎ای داشته است. این شركت موقعیت خود را به عنوان اولین تولید كننده انبوه نمایشگرهای بزرگ OLED حفظ کرده است و می‎گوید بازدهی‎اش به بالای 80 درصد رسیده است. این رقم اگرچه بالا است، همچنان کمتر از ال سی دی ها است. مشکل میزان بازدهی به همراه قیمت آن، باعث خواهد شد تلویزیون‎های شبیه کاغذ دیواری به این زودی‌ها با قیمت معقول راه خود را به قفسه فروشگاه ها باز نکنند.

ال‎جی در این مراسم اعلام كرد که انتظار دارد امسال 60 هزار دستگاه و سال آینده 1.5 میلیون دستگاه از تلویزیون‎های OLED را به فروش برساند. این شركت همچنین نظرات مطرح شده توسط چینگ وو تانگ را نیز در این رویداد خبری نقل قول کرد. تانگ استاد دانشگاه روچستر نیویورک و پدر OLED است. او می‎گوید نمایشگرهای OLED تا ده سال آینده فراگير نخواهند شد، اما با وجود این تانگ معتقد است در مجموع فروش این فناوری از LCD ها پیشی خواهد گرفت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟