حمایت از کپی‌رایت
فایرفاکس 38: ترمیم 15 آسیب‌پذیری و پشتیبانی از DRM
پشتیبانی از DRM ویژگی جدید عرضه شده در فایرفاکس است. ویژگی چالش‌برانگیزی که مورد تقاضای کاربران نبوده اما تیم سازنده برای حمایت از حق کپی‌رایت تصمیم گرفت آن‌را به فایرفاکس اضافه کند.

1606683296_1_0.gif

موزیلا، فایرفاکس 38 را همراه با رفع 15 نقص امنیتی و ادغام‌سازی با فناوری ضدسرقت شرکت ادوبی برای ایفای یک نقش اصلی در محافظت از محتوای چند رسانه‌ای شبیه به فیلم‌ها و برنامه های تلویزیونی که توسط Netflix، آمازون و Hulu عرضه می‌شوند، منتشر ساخت.

از میان نقص‌های برطرف شده، پنج مورد از آن‌ها جزء آسیب‌پذیری‌های بحرانی، شش مورد جزء آسیب‌پذیری‌های با درجه بالا و مابقی از درجه اهمیت کمتری برخوردار بودند. اما موضوعی که این مرورگر را تیتر اصلی سایت‌های خبری کرده است، پشتیبانی از به‌کارگیری DRM در مورد محتوای ویدویی در فایرفاکس فعال است که احتمال دارد چالش‌هایی را به‌وجود آورد. سیستم مدیریت حقوق دیجیتال DRM (سرنام Digital Right Management) یک نام عمومی برای فناوری‌هایی است که برای محدود کردن دسترسی به محتوا توسط شرکت‌های دارنده کپی‌رایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌ها با استفاده از DRM دسترسی به محتوای مختلفی نظیر مستندات، برنامه‌ها و داده‌ها را محدود می‌کنند. البته DRM بیشتر در زمینه چندرسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. موزیلا اعلام کرده است، هرچند این یک تصمیم‌گیری برای فایرفاکس سخت به شمار می‌رفت، اما پشتیبانی و فعال‌سازی DRM برای پیشگیری از سرقت ویدئوها، فایل‌های صوتی و محتوای نوشته شده‌‌ای است که مورد سرقت قرار می‌گیرند. موزیلا شبیه به دیگر سازندگان مرورگرها از یک دهه پیش بر مدلی تکیه کرده است که با اضافه‌ کردن افزونه‌ها یا پلاگین‌ها برای پخش چند‌رسانه‌ای استفاده می‌کند و به جای آن‌که سعی کند خود را بیشتر با فناور‌ی‌های روز همچون HTML5 وفق دهد، بر کارایی و امنیت متمرکز شده است. در حال حاضر شرکت‌هایی نظیر Netflix بر فلش ادوبی و سیلورلایت برای پخش محتواهای خودشان و محافظت از آن‌ها تکیه می‌کنند.

زمانی‌که مرورگر خود را به نسخه 38 به‌روزرسانی کنید، (Adobe's Content Decryption Module (CDM  از سایت ادوبی به طور خودکار دانلود شده و زمانی‌که برای اولین بار به سایتی مراجعه کنید که از Adobe CDM استفاده می‌کند به طور خودکار فعال می‌شود. Netflix و دیگر شرکت‌ها از مدت‌ها قبل در حال آزمایش راه‌حل پیشنهاد شده در فایرفاکس هستند. زمانی‌که کاربری به سایتی مراجعه کند که دارای محتوای DRM-wrapped است، یک هشدار از CDM مشاهده خواهد کرد. برای عدم مشاهده این هشدار کاربر باید از گزینه‌هایی که در این زمینه توسط فایرفاکس در اختیارش قرار می‌گیرد، استفاده کند. البته موزیلا راهکارهایی را برای غیرفعال کردن  Adobe Primetime CDM بدون نیاز به Uninstall کردن آن در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به Watch DRM content on Firefox مراجعه کنید.

البته CDM دانلود شده درون سندباکس قرار گرفته و به صورت یک فایل قرطینه شده برای پیشگیری از به وجود آمدن اختلال در کار مرورگر دانلود می‌شود. بر همین اساس، موزیلا دستورالعمل لازم برای به‌کارگیری آن‌را عرضه کرده است. البته این ویژگی در حال حاضر ویژه کاربران ویندوز بوده و موزیلا در آینده نسخه مربوط به لینوکس و OS X را عرضه خواهد کرد. به دلیل این که DRM یک فناوری جعبه سیاه بوده که منبع‌باز نمی‌شود، تیم موزیلا یک سندباکس امنیتی که پیرامون CMD قرار می‌گیرد را طراحی کرده است.

یک سال پیش، تیم موزیلا اعلام کرد سعی در پیاده‌سازی پشتیبانی برای مؤلفه‌ای در فایرفاکس دارد که اجازه می‌دهد تا DRM درون برچسب ویدویی HTML5 قرار گیرد. دانیل نیکسون از مقامات اجرایی  موزیلا در رابطه با به‌کارگیری DRM گفت: « ما بر این باور هستیم که DRM یک راه‌حل مناسب تجاری نیست؛ اما بعد از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر تنها راه قابل قبولی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ در نتیجه دسترسی به محتوا با استفاده از کلید مناسبی که باید خریداری شود امکان‌پذیر است.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟