قدمی بزرگ در زمینه تشخیص هیدراتاسیون
این سنسور کوچک تشنگی را تشخیص می‌دهد
دانشمندان و محققان دانشگاه کارولینای شمالی موفق به ساخت سنسوری شدند که میزان تشنگی فرد را تشخیص می‌دهد. این سنسور وایرلس پوشیدنی هیدراتاسیون به‌شکل چسب روی سینه یا به‌صورت دست‌بند دور مچ بسته می‌شود و به شخصی که از آن استفاده می‌کند؛ می‌گوید که تا چه اندازه تشنه است.

در پزشکی؛ هیداراتاسیون یعنی رساندن آب به بدن فردی که دچار اتلاف زیاد مایعات شده است. دستگاه ساخته شده توسط محققان این دانشگاه با این هدف طراحی شده که در زمان کم شدن آب بدن و استرس‌های ناشی از گرما؛ به فرد هشدار بدهد.

مطلب پیشنهادی

ساعت‌های هوشمند بیماری شما را پیش‌بینی و گوش‌زد می‌کنند

«جان ماث» یکی از محققان این پروژه می‌گوید: "اندازه‌گیری و تشخیص میزان هیدراتاسیون افراد و تعیین کمیت آن کاری سخت و دشوار است. فرق نمی‌کند که فرد چه شغلی داشته باشد از اعضای ارتش گرفته تا ورزشکاران و آتش‌تشانان؛ هر کسی که در خطر مشکلات سلامتی ناشی از استرس گرما باشد؛ شامل این موضوع می‌شود."

این دستگاه قادر است به‌صورت بی‌درنگ هیدراتاسیون پوست افراد را ردیابی کند؛ سطح کارایی ورزشکاران را بهبود بخشد یا حتی میزان آب بدن در افراد مسن را اندازه‌گیری کند تا از هیدراتاسیون آن‌ها به‌ویژه زمانی‌که به آب دسترسی ندارند؛ جلوگیری کند.

«یونگ ژو»؛ یکی دیگر از محققان این پروژه می‌گوید: "از دیگر فواید این سنسور؛ تعیین میزان تأثیر استفاده از مرطوب کننده‌‌های پوست در لوازم آرایشی است."

این سنسور از یک نانوسیم نقره‌ای برای حس کردن ویژگی‌های الکتریسیته‌ای که پوست بدن دارد؛ استفاده می‌کند. سنسورهای کوچک ساخته شده توسط این تیم؛ از نظر کارایی چیزی کمتر از سنسورهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تر که در حال حاضر برای تشخیص هیدراتاسیون به‌کار می‌رود؛ ندارند و از هر لحاظ برابری می‌کنند. مدل‌های تجاری فعلی حدود 8 هزار دلار قیمت دارند اما هزینه سنسورهای جدید تنها یک دلار است. در نتیجه شاهد جهشی بزرگ در زمینه تشخیص هیدراتاسیون خواهیم بود و دایره کاربردی آن خیلی بیشتر از چیزی خواهد که در حال حاضر می‌بینیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟