پایانی بر یک موج قدیمی
نروژ اولین کشوری که با رادیو FM خداحافظی می‌کند
امروزه رسانه‌های دیجیتالی مختلفی پیرامون ما قرار دارند که دسترسی به هرگونه محتوایی را در سریع‌ترین زمان امکا‌ن‌پذیر ساخته‌اند. با این وجود رادیوها هنوز هم توانسته‌اند جایگاه خود را نزد مردم حفظ کنند. هر چند این جایگاه به طرز قابل توجهی کم رنگ شده است. اما دولت نروژ در نظر دارد به عمر رادیو FM برای همیشه پایان دهد.

1606683296_1_0.gif

در شرایطی که این تصمیم دولت نروژ در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که آحاد مردم این کشور به اینترنت پر سرعت به راحتی دسترسی دارند. همین موضوع باعث شده است، محبوبیت رادیو FM نزد مردم این کشور به شدت کاهش پیدا کند.

مطلب پیشنهادی

زمان خداحافظی با برند یاهو و مدیرعامل این شرکت فرا رسید

رویترز در گزارشی این موضوع را تایید کرده و نوشته است: «دولت نروژ در شرایطی هفته آینده برای همیشه به عمر رادیو FM پایان دهد که در کشورهای دیگر این رسانه به شکل کاملا محسوسی با زیرساخت‌های ارتباطی آن کشورها عجین شده است. با این وجود مردم نروژ هنوز هم این توانایی را دارند تا از رادیوهای اینترنتی استفاده کنند.» دولت نروژ نظرسنجی عمومی را برای حذف رادیو FM ترتیب داد. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که 66 درصد مردم با حذف رادیو مخالف هستند، 17 درصد موافق این رویکرد هستند و 17 درصد باقی مانده برایشان فرقی نمی‌کند که رادیو وجود داشته باشد یا حذف شود. البته منتقدان این رویکرد گفته‌اند: «دولت در این زمینه کمی عجله کرده است، به دلیل این‌که هنوز هم بسیاری از مردم در شرایط اضطراری و برای دریافت هشدارهای مهم از این رسانه صوتی استفاده می‌کنند.» با این وجود مجلس این کشور ماه گذشته با استناد به این‌که شبکه‌های دیجیتال این توانایی را دارند تا قدرتمندتر از کانال‌های صوتی در اختیار مردم قرار گیرند، این رویکرد را مورد تایید قرار داد.

یکی از نمایندگان مخالف این طرح به رویترز گفته است: «در حال حاضر نزدیک به دو میلیون وسیله نقلیه در جاده‌های این کشور در تردد هستند که هیچ‌یک از آن‌ها به گیرنده‌های پخش صوتی دیجیتال مجهز نیستند. اما در مقابل میلیون‌ها رادیو در خانه‌های مردم نروژ قرار دارد. خاموش شدن رادیو FM به معنای آن است که بسیاری از مردم به ویژه افراد سالخورده دیگر این توانایی را نخواهند داشت تا هشدارهای صادر شده را بشنوند. این رویکرد قطعا باعث به وجود آمدن نگرانی‌های مختلفی خواهد شد.»

بدون شک این تصمیم دولت نروژ، باعث خواهد شد تا کشورهای پیشرفته‌تر نیز به دنبال چنین رویکردی باشند. در همین ارتباط دولت سوییس نیز در نظر دارد تا سال 2020 استراتژی مشابهی را به مرحله اجرا در آورد. انگلیس و دانمارک نیز از جمله کشورهایی هستند که چنین برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌اند. اوله جوارگن توومارک، رییس رادیو دیجیتال نروژ در این ارتباط گفته است: «ما اولین کشوری در جهان خواهیم بود که FM را خاموش خواهیم کرد. اما کشورهای دیگری نیز وجود دارند که تصمیم گرفته‌اند همین سیاست را به مرحله اجرا در آورند. به نظر می‌رسد حذف رادیو FM برای دارندگان ماشین‌ها نیز خبر خوبی به شمار رود.» این‌گونه به نظر می‌رسد که مدولاسیون بسامد (Frequency Modulation) که در دهه 50 میلادی معرفی شد، در حال نزدیک شدن به سن بازنشستگی است. البته کارشناسان عرصه ارتباطات گفته‌اند اگر قرار است رادیو به طور کلی حذف شود، ابتدا باید استاندارد و فرمت‌های جدید جایگزین آن ارائه شوند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟