آیا نوکیا قصد اخاذی از اپل را دارد؟
نوکیا به دلیل نقض حق ثبت اختراع از اپل شکایت کرد!
به نظر می‌رسد که درگیری جدی میان اپل و نوکیا به وقوع پیوسته است. نوکیا در شکایتی اپل را متهم به استفاده بدون اجازه از اختراع‌ یا پتنت‌های وی می‌کند و اپل هم در شکایتی مجزا نوکیا و چندین شرکت دیگر با سودجویانی خطاب کرده که قصد اخاذی از اپل را دارند! با سایت شبکه همراه باشید تا مروری بر جزئیات این موضوع و شکایت اخیر نوکیا از اپل داشته باشیم.

در سال 2009 میلادی شرکت فنلاندی نوکیا مدعی شد که اپل بدون اجازه از 10 اختراع یا پتنت این شرکت فنلاندی استفاده کرده است. این مسئله به دورانی بر می‌گردد که اپل به تازگی شروع به طراحی و عرضه آیفون‌هایش کرده بود و اولین آیفون اپل در سال 2007 موفقیت‌های زیادی را برای این شرکت به ارمغان آورده بود. نوکیا در سال 2009 مدعی شد که اپل با نقض پتنت‌ها یا حق ثبت اختراعات این شرکت در حال سواری گرفتن از نوکیا است! نهایتا این مسئله با عقد یک قرارداد مابین نوکیا و اپل فیصله یافت. اما ظاهرا بار دیگر شاهد به وقوع پیوستن داستان مشابهی هستیم!

مطلب پیشنهادی

تاخیر یک پرواز هواپیما فقط به‌خاطر نام «گلکسی نوت ۷»

نوکیا بار دیگر به دلیل نقض حق ثبت اختراع از اپل شکایت کرده است و این بار اشاره می‌کند که اپل از 32 پتنت یا اختراع مرتبط با این شرکت فنلاندی سوء استفاده کرده و باید در قبال این موضوع پاسخگو باشد و حق شرکت نوکیا را پرداخت کند. به نظر می‌رسد که اپل هم در شکایتی عنوان داشته که نوکیا و نه شرکت دیگر در تلاش هستند تا با ارائه گزارش‌های نادرست به دادگاه از این شرکت آمریکایی اخاذی کنند! به همین دلیل اپل در بیانیه‌ای اعلام کرده که به هیچ وجه حاضر نیست تا در قبال ادعای نوکیا سر تعظیم فرود آورد و به این شرکت فنلاندی غرامت پرداخت کند.

لازم به اشاره است که نوکیا از سال 2009 تاکنون شرکت‌های NSN و Alcatel-Lucent را خریداری کرده است. این دو شرکت دارای مالکیت‌های معنوی و حقوق مرتبط با پتنت‌های بسیار زیادی هستند. بنابراین بدین سبب شانس نوکیا در قبال اثبات نقض حق ثبت اختراع از سوی اپل بیش از پیش می‌شود و به نظر می‌رسد که نوکیا به واقع قصد اخاذی از اپل را داشته باشد! شکایت نوکیا در دادگاه‌های منطقه‌ای شهر‌های دوسلدورف، مانهایم و مونیخ کشور آلمان و همچنین دادگاه محلی شرق تگزاس به ثبت رسیده است. همانطور که پیش از این اشاره داشتیم، نوکیا در این شکایت اشاره کرده که اپل 32 مورد از اختراعات یا پتنت‌های این شرکت را مورد سوء استفاده قرار داده است و باید در قبال آن حق این کمپانی فنلاندی را پرداخت کند. بخشی از بیانیه‌ نوکیا به صورت زیر است:

"نوکیا با سرمایه‌گذاری‌های مستمر خود به منظور تحقیق و توسعه فناوری‌های مختلف توانست به موفقیت‌های متعددی دست پیدا کند که مرتبط با گوشی‌های هوشمند هستند. حال این فناوری‌ها بدون اخذ مجوز از سوی نوکیا توسط سایر شرکت‌ها از جمله شرکت اپل مورد استفاده قرار گرفته شده‌اند. پس از چندین سال مذاکره مستمر و تلاش برای رسیدن به توافق با شرکت اپل، هم اکنون تصمیم داریم که به این موضوع فیصله دهیم و نسبت به دفاع از حقوق خود وارد عمل شوید."

بنابراین جدال مابین نوکیا و اپل ادامه پیدا می‌کند و باید ببینیم که سرانجام کدام شرکت از این جدال سربلند بیرون خواهد آمد. به نظر شما نوکیا در قبال این 32 پتنت حق شکایت دارد یا تنها با هدف اخاذی از اپل دست به اقدامی این چنینی زده است؟

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟