توسط مریخ‌نورد «کنجکاوی»
29/09/1395 - 13:55
باز هم نشانه‌هایی از آب روی مریخ یافت شد!
آیا روی سیاره مریخ حیات وجود دارد؟ این سوالی است که در چند دهه اخیر بارها جواب داده شده است ولی هنوز جواب قطعی ندارد. تا کنون نشانه‌های زیادی از حیات و آب روی مریخ یافت شده است و در آخرین مورد، مریخ‌نورد «کنجکاوی» نشانه‌هایی از وجود آب یافته و خبرساز شده است.

1606683296_1_0.gif

سایت ساینس الرت گزارش داد است، مریخ‌نورد کنجکاوی که به آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) تعلق دارد، در ادامه جستجوهای هیجان‌انگیزش در مریخ موفق به کشف عنصر «بورون» شده است که به باور دانشمندان نشان‌دهنده آن است که این سیاره در گذشته دارای آب‌های زیرسطحی بوده است.

مطلب پیشنهادی

مار مریخی
دنیای دوربین شماره 185

به طور کلی بورون عنصری شیمیایی است که از آن به عنوان نشانه آب تبخیر شده یاد می‌کنند. دانشمندان هنوز با قاطعیت نمی‌توانند درباره وجود حیات در مریخ صحبت کنند اما کشف اخیر در این سیاره مدرک دیگری مبنی بر وجود مقادیر زیاد آب در گذشته سیاره مرموز به حساب می‌آید. در نتیجه می‌توان اینگونه تصور کرد که مریخ روزگاری سیاره‌ای با ویژگی مهم «قابل سکونت بودن» بوده است.

این کشف از آن جهت مهم ارزیابی می‌شود زیرا تا پیش از این هیچ مأموریت دیگری موفق به کشف بورون در مریخ نشده بود. مکانی که نشانه‌هایی از بورون در آن یافت شده، روزگاری مملو از آب‌های زیرسطحی و گرم بوده که این محیط برای حیات میکروبی ایده‌آل بوده است.

وجود بورون در زمین نشانه آن است که در آن محیط روزگاری آب وجود داشته است اما دیگر خبری از آن نیست چون تبخیر شده است. دره مرگ در کالیفرنیا نشانه بارز این وضعیت است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟