با صرفه هزینه ۱۷۳ میلیون دلاری
ژاپن تا ۲۰۱۸ قوی‌ترین ابررایانه دنیا را می‌سازد
بسیاری از کارشناسان معتقداند کشورهای قدرتمند دهه آینده دنیا نه کشورهایی با توان نظامی بالا بلکه با ابررایانه‌های قدرتمند هستند. به همین دلیل، رقابت و جنگ سرد پنهانی میان کشورهای مدعی بر سر ساختن قدرتمندترین ابررایانه دنیا وجود دارد. ژاپن هم می‌خواهد وارد این رقابت و جنگ فناوری شود.

1606683296_1_0.gif

رویترز گزارش داده است دولت ژاپن یک هزینه ۱۷۳ میلیون دلاری برای توسعه یک ابررایانه به تصویب رسانده است که تا سال ۲۰۱۸ سریع‌ترین ابررایانه دنیا شود. قرار است این ابررایانه ظرفیتی معادل ۱۳۰ پتافلاپ داشته باشد و از ابررایانه Sunway TaihuLight چین هم سریع‌تر و به قوی‌ترین ابررایانه دنیا تبدیل شود. 

مطلب پیشنهادی

ظرفیت پهنای باند ایران به ۶۴۳ گیگابیت بر ثانیه رسید
آخرین وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور اعلام شد:

ژاپن کشور بیگانه‌ای با فناوری نیست و در چند دهه پیش مهد بسیاری از فناوری‌های الکترونیکی و تجهیزات مدرن فناوری بوده است اما در یک دهه اخیر دو کشور کره جنوبی و چین جایگزین آن شدند. ژاپن دوباره می‌خواهد رونق و شکوه خود در بازارهای فناوری را به دست بیاورد. آخرین بار، در سال ۲۰۱۱ ابررایانه K Computer شرکت فوجیتسو توانست رتبه اول سریع‌ترین ابررایانه دنیا را به دست بیاورد. این ابررایانه در آن زمان سرعتی معادل ۱۰.۵ پتافلاپ داشت. 

دولت ژاپن با فراخوانی چندین شرکت بومی این کشور ازشان خواسته است سریع‌ترین ابررایانه دنیا با کدنام ABCI (مخفف AI Bridging Cloud Infrastructure) را بسازند. قرار است میان این شرکت‌ها یک مناقصه برگزار شود و برنده ۸ دسامبر ۲۰۱۶ معرفی خواهد شد تا عملا از ابتدای سال ۲۰۱۷ کار ساخت ابررایانه شروع شود. 

ژاپن می‌خواهد برخی خدمات و پلتفرم‌های آنلاین بومی را روی این ابررایانه اجرا کرده و سرویس‌های شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت را از رده خارج کند. قرار است این ابررایانه تا سال ۲۰۱۸ به طور آنلاین وارد مدار اینترنتی این کشور شود. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟