خطاب به کارمندان
نامه بیل گیتس به مناسبت چهل سالگی مایکروسافت
این روزها مایکروسافت و بیل گیتس نامی آشنا برای همه مردم است. مایکروسافت شرکتی است که محصولات آن این روزها روی طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های عادی تا دستگاه‌های حساس قرار دارند. همه این‌ها به لطف تلاش‌های فردی است که با فکری بزرگ و تلاش زیاد امکان استفاده از فناوری را برای میلیون‌ها انسان فراهم کرد.

1606683296_1_0.gif

مایکروسافت؛ همین یک کلمه اظهارنظرهای مختلفی به‌همراه دارد. منتقدان و طرفدارن. چه آن‌هایی که مایکروسافت را یک شرکت انحصارطلب می‌دانند و چه آن‌هایی که محصولات مایکروسافت را تغییر دهنده کسب و کار خود می‌دانند. اما چه کسی باور می کند پسر خندانی که در سال 1977 به جرم تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی بازدداشت شد، تبدیل به یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های جهان شود1؟

این نابغه دنیای برنامه‌نویسی کار خود را از سن 13 سالگی با نوشتن برنامه بیسیک آغاز کرد. در ادامه به دانشگاه هاروارد رفت و با چهره پر فراز و نشیب مایکروسافت، استیو بالمر آشنا شد. یک سال بعد دانشگاه را ترک کرد و در همین زمان نسخه‌ای از زبان برنامه‌نویسی بیسیک را طراحی کرد. در 4 آوریل سال 1974 میلادی، بیل گیتس و پل آلن شرکت کوچکی به نام مایکروسافت تأسیس کردند.

به احتمال زیاد ادامه داستان را می‌دانید؛ گیتس در مسیری گام نهاد که تبدیل به ثروتمندترین مرد جهان شد و سپس به آرامی خود را از مایکروسافت کنار کشید و تمرکز خودش را بر کارهای بشردوستانه‌ای قرار داد که از طریق بنیاد بیل و ملیندا گیتس پایه‌گذاری کرد. اما بیل گیتس به دور از مایکروسافت، سال گذشته پس از آن‌که ساتیا نادلا به عنوان مدیرعامل مایکروسافت سکان این کشتی بزرگ نرم‌افزاری را برعهده گرفت، از او به عنوان فردی نام برد که نقش مهمتری را در مایکروسافت بازی خواهد کرد، مدیری که بیش از یک سوم وقت خود را صرف راهنمایی کارمندان مایکروسافت برای ارائه محصولات بهتر و جدیدتری می‌کند. اما در جشن چهل سالگی مایکروسافت، بیل گیتس نامه‌ای برای کارمندان این شرکت ارسال نوشت. این نامه توسط آمیت چودری روی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. در ادامه، متن نامه نابغه دنیای نرم‌افزار را که این روزها خود مدیریت یکی از پروژه‌های بزرگ مایکروسافت را برعهده دارد، می‌خوانید:

« فردا روز بزرگ و ویژه‌ای است. چهل سالگی مایکروسافت است.»

«در اوایل، پل آلن و من کار را با یک هدف مشخص، یعنی "یک کامپیوتر شخصی برای هر میز و خانه‌ای" آغاز کردیم. این ایده بزرگی بود و به اعتقاد بسیاری از مردم عقل خود را از دست داده بودیم؛ ایده‌ای که به اعتقاد آن‌ها غیرممکن بود. اما اگر درباره این موضوع فکر کنید،  محاسبات امروزی چقدر به طرز شگفت‌انگیزی متفاوت از آن روزگار است. همه ما افتخار می‌کنیم که مایکروسافت نقش مهمی در تکامل این موضوع ایفا کرده است. این روزها، من بیشتر از گذشته به آینده مایکروسافت فکر می‌کنم. من بر این باور هستم که محاسبات در ده سال آینده با سرعت بیشتری نسبت به دهه‌های قبل حرکت خواهند کرد. ما از مدت‌ها قبل زندگی در یک دنیای چند سکویی را آغاز کرده‌ایم، محاسبات در آینده به صورت گسترده‌ای فراگیر خواهند شد. امروزه به نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که کامپیوترها و ربات‌‌ها توانایی مشاهده، انتقال و تعامل آن هم به صورت طبیعی و عادی را خواهد داشت، برنامه‌‌های جدید توانایی و قدرت بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دهند و قفل‌های بسیاری را خواهند گشود.

تحت رهبری و درایت نادلا، مایکروسافت در موقعیتی قرار خواهد گرفت که بیشتر و بهتر از گذشته در مسیر پیشرفت گام برخواهد برداشت. ما منابع کافی برای حل مشکلات دشوار در اختیار داریم. ما در هر جنبه از محاسبات مدرن و پیچیده قرار داشته‌ایم و تعهدات سنگین و عمیقی برای تحقیق و پژوهش در صنعت را ایفا کرده‌ایم. از زمانی که سمت مشاور فنی ساتیا نادلا را عهده‌دار شده‌ام، محصولات بسیاری را مورد بررسی قرار داده‌ام و تحت تأثیر دورنمایی که آن‌را درک کردم قرار گرفته‌ام. نتیجه این تلاش‌های آشکار منجر به تولید کورتانا، مترجم اسکایپ و هلولنز بوده است. این‌ها تنها گوشه‌ای از نوآوری‌هایی است که در این راه به وقوع پیوسته است. در سال‌های آینده، مایکروسافت این فرصت را برای رسیدن به افراد و سازمان‌های بیشتری در سرتاسر جهان به دست خواهد آورد. فناوری هنوز به نقطه‌ای که مورد استفاده و در دسترس همه مردم قرار بگیرد نرسیده است، به دلیل این‌که پیچیده و گران است یا فناوری به سادگی در دسترس قرار ندارد. بنابراین امیدوار هستم شما به تفکر و راهکاری دست پیدا کنید که قدرت فناوری را در دسترس همه مردم برای ارتباط با یکدیگر قرار داده، دسترسی به محاسبات شخصی را به هر شکلی در هر نقطه‌ای از جهان امکان‌پذیر ساخته و فناوری را روی هر وسیله‌ای که کامپیوتر شخصی نامیده می‌شود یا دستگاه‌‌های دیگر پیاده‌سازی کنید. در طول این چهل سال مایکروسافت فرصت‌ها زیادی در اختیار مردم و سازمان‌ها در سراسر جهان قرار داده است. ما با کمک یکدیگر قدرت کسب و کار بی‌شماری در اختیار مردم قرار داده‌ایم، و به مردم این فرصت را داده‌ایم که ظرفیت‌های  خود را بهبود بخشند. اما موضوع اصلی این است، چه کاری را می‌توانیم در سال‌های آینده انجام دهیم. از کمک‌های شما به مایکروسافت در دهه‌های گذشته و حال که آن‌را تبدیل به یک شرکت فوق‌العاده کرده است، سپاس‌گذاری می‌کنم.»

این متن نامه بیل گیتس به کارمندان مایکروسافت بود. البته در نگاه اول به نظر می‌رسد گیتس از کارمندان حال حاضر و گذشته مایکروسافت به خاطر زحمات آن‌ها تقدیر و تشکر کرده است، اما اگر به دقت در متن نامه وی توجه کنیم، به تمامی پیشرفت‌هایی که در حوزه‌‌های مختلف در گذشته و حال در جریان بوده است اشاره شده است. از ابتدا گیتس اشاره‌ای به دوست و همکار قدیمی خود پل آلن می‌کند که با کمک او توانست این شرکت را بنیان‌گذاری کند. در ادامه به برنامه مشهور بیسیک و البته MS-DOS که روی کامپیوترهای IBM نشست اشاره‌ای داشت که آغاز موفقیت او و شرکت مایکروسافت بود. در ادامه به نقشی که ماشین‌ها و به ویژه هوش‌مصنوعی در دنیای کنونی و آینده بازی خواهند کرد پرداخت. موضوعی که خود چند ماه پیش نسبت به رشد و تکامل هوش‌مصنوعی و عدم وجود ابزارهای لازم برای کنترل آن‌ها ابزار نگرانی کرده بود اشاره کرده است. در ادامه از نادلا بابت اتخاذ تصمیمات مهم همچون منبع‌باز کردن بسیاری از پروژه‌ها، هدایت سیستم‌عامل‌های مایکروسافت به سمت یکی شدن، تمرکز روی پروژه‌هایی نظیر واقعیت افزوده و مجازی و تمرکز ویژه روی پروژه‌هایی همچون یادگیری ماشینی، Bing Distill (ابزار پاسخ‌گویی جواب‌ها و جمع کننده اطلاعات)، برنامه‌ریزی‌های گسترده روی فناوری اینترنت اشیا و... تشکر کرده بود. از مدیران بزرگ این شرکت همچون جو بلفیری به خاطر رهبری پروژه‌هایی مثل سیستم‌عامل ویندوز 10، کورتانا و... تقدیر کرده بود و در نهایت به موضوع مطرح شده از سوی نادلا مبنی بر این‌که مایکروسافت می‌خواهد محصولات این شرکت روی همه سکوها و پلتفرم‌‌ها قرار گیرد، اشاره می‌کند. البته بیل گیتس در متن نامه خود اشاره ظریفی به نقش خود نیز داشت، که هنوز هم در مایکروسافت و در پس‌زمینه تصمیمات مهم قرار دارد و هنوز هم در بسیاری از موضوعات راهنمایی‌های او در بطن کار قرار دارد. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟