با ویژگی‌های خاص
نسخه آزمایشی مرورگر اسپارتان منتشر شد
مایکروسافت نسخه بتای مرورگر اسپارتان را که قرار است به‌عنوان مرورگر اصلی ویندوز 10 مورد استفاده قرار گیرد، منتشر کرد. نسخه ارائه شده از این مرورگر روی همه دستگاه‌های مجهز به ویندوز 10 قابل استفاده است؛ مرورگری سریع و سازگار که ویژه وب امروزی طراحی شده است. به‌اشتراک‌گذاری، خواندن، کشف و دریافت موضوعات آنلاین از جمله ویژگی‌های پروژه اسپارتان به شمار می‌روند.

 مرورگر جدید به عنوان قسمتی از برنامه به‌روزرسانی نسخه آزمایشی ویندوز 10 از تاریخ 30 مارس برای دانلود عرضه شده است. مایکروسافت در باره مرورگر اسپارتان تجربه سریع‌تر مرور صفحات وب را به کاربران وعده داده است. از زمان عرضه تازه‌ترین نسخه آزمایشی ویندوز 10 حدود دو هفته می‌گذرد و مایکروسافت اکنون این نسخه آزمایشی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است.

اگر جدیدترین پیش‌نمایش ویندوز 10 را دانلود کرده باشید، اکنون می‌توانید از بخش Windows Update این مرورگر را دانلود کنید. در حالی‌که مایکروسافت در ماه ژانویه ویژگی‌‌های مختلفی از پروژه اسپارتان را معرفی کرد، اما قابلیت‌های آن تا به امروز در دسترس نبودند. کورتانا دستیار دیجیتالی مایکروسافت، با ویژگی‌های جدیدی همچون ارائه پیشنهادات آگاهانه، ارائه اطلاعات در زمینه آب‌وهوا و ارائه اطلاعاتی در زمینه سهام همراه این مرورگر است. در حالی‌که کورتانا در دسترس است اما از وجود برنامه‌های تقویم و اطلاعات پرواز در پیش‌نمایش جدید خبری نیست. کورتانا  با استفاده از اطلاعات خود سعی خواهد کرد درباره موضوعی که کاربر روی وب به دنبال آن است، همراهی‌اش کند. کورتانا در پس‌زمینه کار می‌کند، اما هر زمان که به اطلاعات اضافی نیاز باشد آن‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مرور ساده و مؤثر از ویژگی‌های شاخص کورتانا در پروژه اسپارتان به شمار می‌روند. به طور مشابه، نسخه به‌روزرسانی شده‌ای از Reading View در پیش‌نمایش پروژه اسپارتان قرار گرفته است که یک Reading List که شامل مجموعه‌ای از هر آن چیزی است که می‌خواهید آن‌را بخوانید یا تصمیم به ذخیره‌سازی آن دارید، است. هر صفحه وب یا PDF می‌تواند در Readling List قرار گرفته و در زمان دیگری مورد استفاده قرار ‌گیرد. به عبارت دیگر، Reading View هدفش تمرکز کاربر روی محتوا است. البته هنوز هم برخی از ویژگی‌ها همچون ذخیره‌سازی آفلاین و رومینگ روی دستگاه‌ها در نسخه ارائه شده وجود ندارند. اما این ویژگی‌ها در نسخه نهایی ویندوز 10 و پروژه اسپارتان که در تابستان عرضه خواهند شد، ارائه می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه اسپارتان، توانایی یادداشت‌نویسی با یک قلم است. هرچند از تصاویری که از اسپارتان به بیرون راه پیدا کرده‌اند، این ویژگی را نشان نمی‌دهد، اما پیش‌نمایش ارائه شده از یک تابع جدید به‌نام  Note خبر می‌دهند. اکنون با ویژگی inking توانایی نوشتن یا تایپ مستقیم روی یک صفحه وب و به‌اشتراک‌گذاری نظرات از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی یا وان‌درایو در دسترس کاربران قرار دارد. وجود یک موتور جدید برای وب امروزی از ویژگی‌های داخلی اسپارتان به شمار می‌رود. این موتور داخلی که Edge نام دارد، در ویندوز 10 ادغام شده است. در حالی‌که اینترنت‌اکسپلورر از موتور MSHTML.dll استفاده می‌کند، اسپارتان از موتور EdgeHTML.dll استفاده می‌کند. این موتور جدید همراه با امنیت، قابلیت اعتمادپذیری و سرعت بیشتر در اسپارتان کار می‌کند.

به گفته جو بلفیری، مدیر بخش ویندوز، مایکروسافت به طور گسترده و منظم پروژه اسپارتان را به‌روزرسانی خواهد کرد. تیم طراحی تین مرورگر به‌طور ویژه با مشتریان و شرکای تجاری در زمینه به‌روزرسانی ویژگی‌ها در ارتباط است. پشتیبانی اسپارتان از افزونه‌ها یکی از خبرهای مهمی است که مایکروسافت از مدت‌ها قبل آن‌را اعلام کرده بود و باید دید پشتیبانی از افزونه‌ها در اسپارتان به چه شکلی انجام می‌شود. هرچند پشتیبانی از افزونه ها در اینترنت‌اکسپلورر 11 نیز اضافه شده است، اما هیچ شباهتی به روشی که فایرفاکس و کروم از آن استفاده می‌کنند، ندارد. مایکروسافت قصد دارد به طراحان افزونه‌های کروم اجازه دهد تا افزونه‌های خود را در پروژه اسپارتان نیز وارد کنند.

همچنین، مایکروسافت در حال آماده‌سازی عرضه یک پیش‌نمایش از ویندوزفون 10 است که به احتمال زیاد همراه با اسپارتان عرضه خواهد شد. در حالی‌که پروژه اسپارتان در نظر دارد در ادامه راه اینترنت‌اکسپلورر گام بر دارد، مایکروسافت همچنان درگیر برخی از مسائل قانونی در زمینه ارائه این مرورگر در نسخه‌‌های مختلف ویندوز 10 است. همچنین، غول نرم‌افزاری در حال بررسی برخی از راه‌هایی است که اینترنت‌اکسپلورر را برای کاربرانی که به آن نیاز دارند، در ویندوز 10 قرار دهد. مایکروسافت در نظر ندارد اینترنت‌اکسپلورر را در نوار وظیفه یا منوی شروع قرار دهد و این اسپارتان است که کاربران آن‌را در این بخش‌ها مشاهده خواهند کرد. اینترنت‌اکسپلورر به‌عنوان یکی از ویژگی‌های ویندوز 10 عرضه خواهد شد اما برای دسترسی به این مرورگر قدیمی باید آن‌را فعال کرد. هرچند اینترنت‌اکسپلورر به‌طور رسمی هنوز نمرده است اما مایکروسافت نام تجاری آن‌را با افزودن اسپارتان حذف کرده است.

مایکروسافت برای برقراری یک کانال ارتباطی مستقیم با کاربران فرم مخصوص اسپارتان را قرار داده است. کاربران با استفاده از این فرم می‌توانند ویژگی‌هایی را  که در نظر دارند، پیشنهاد دهند. در این فرم کاربران ضمن ارائه پیشنهادات خود، می‌‌توانند به پیشنهادات کاربران دیگر نیز نظر داده و آن‌ها را مشاهده کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا ارائه ایده‌ای در زمینه اسپارتان از این آدرس استفاده کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟