سیستم ناوبری خودکار اتومبیل تسلا هک شد
رویای رانندگی بدون راننده نیامده بر باد رفت!
در ماه می گذشته یک راننده اتومبیل تسلا Model S در اثر خطای شخصی و ایراد در سیستم ناوبری خودکار نیمه مستقل اتومبیل که نتوانسته بود تراکتور روبرو را در یک بزرگراه در فلوریدا تشخیص دهند جان خود را از دست داد. در حالی که همین خبر باعث به راه افتادن موجی از اعتراضات از به کارگیری فناوری اتومبیل‎های خودران شد، مشخص شد که تشخیص ندادن مانع روبرو توسط سیستم ناوبری خودکار تسلا اتفاقی نبوده است.

1606683296_1_0.gif

محققان دانشگاه کارولینای جنوبی و دانشگاه ژیجین چین طی یک همکاری انجام گرفته با شرکت امنیتی چینی Qihoo 360 اعلام کردند که توانسته‎اند به راحتی سیستم ناوبری را از کار انداخته و راه آن را مسدود کنند.

مطلب پیشنهادی

مرگ سرنشین اتومبیل خودران تسلا در یک سانحه رانندگی
مقصر سیستم خودکار یا حواس‌پرتی سرنشین است؟

بر اساس گزارش نشریه وایرد بعد از شرکت آنها در کنفرانس هکرهای Defcon که اواخر این هفته برگزار می‎شود، این محققان توضیح خواهند داد که چگونه توانستند به دستگاه‎های جانبی دست پیدا کرده و سنسورهای سیستم ناوبری تسلا را فریب دهند. جالب توجه این که این محققان با این کار خود به هکرهای کلاه سفید تبدیل شدند و در واقع هدف آنها هک کردن این خودرو نبوده است. آنها به سادگی توانستند رادار نصب شده در جلوی خودرو را به همراه سنسورهای فراصوت و دوربین‎های آن را با قرار دادن آنها در معرض ماشین آلات مختلفی که از خود نور، امواج رادیویی و صدا ساطع می‎کردند مسدود کنند.

در ویدیوی منتشر شده از این اقدام نشان داده می‎شود که وقتی اختلالات رادیویی فعال می‎شود سیستم ناوبری خودکار ناگهان و بدون هیچ هشداری کنترل هدایت خودرو را از دست می‎دهد. علاوه بر این، این محققان توانستند با پوشاندن یک خودرو توسط فوم آکوستیک که خیلی ارزان‎تر از به کارگیری دستگاه‎های مخصوص تمام می‎شود هم یک بار دیگر کنترل خودکار اتومبیل را از کار بیندازند.

با فرض این که ماشین آلات به کار گرفته شده توسط این محققان بسیار گران تمام می‎شوند (و پوشاندن هر چیزی توسط فوم اکوستیک کاملاً مشخص و واضح است)،  بنابراین بعید به نظر می‎رسد که بتوان از آنها توسط هر هکری برای ایجاد اختلال در خودرو استفاده کرد. اما این آزمایشات ثابت می‎کند که سیستم ناوبری خودکار تسلا بیشتر از آن چیزی که در ابتدا پیش بینی می‎شده است در معرض مشکلات و خطر قرار دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟