کاوشگر ناسا به مدارک جدیدی دست یافته است
کشف اکسید‌منگنز،فرضیه وجود اکسیژن در مریخ را تقویت کرد
پیرو دستاوردهای جدید تیم محققان کاوشگر Curiosity، مریخ در یک بازه زمانی با در اختیار داشتن اکسیژن در جو خود، شبیه‌ترین شرایط را به کره زمین داشته است. این کاوشگر هوشمند موفق شده است تا با اتکا به ابزارهای علمی خود، نمونه‌هایی از سنگ‌های اکسید منگنز را پیدا کند که پایه تولید آنها بر پایه وجود اکسیژن استوار است.

1606683296_1_0.gif

بر روی کره زمین دیدن این‌گونه از اکسید‌ها به دلیل وجود اکسیژن بسیار بالا در جو کره زمین و همچنین وجود میکروب‌ها امری عادی است؛ اما اکنون «نینا لانزا» دانشمند و محقق در «لاس آلاموس» می‌گوید: "اکنون ما شاهد وجود اکسید منگنز در سیاره مریخ هستیم و به دنبال کشف این موضوع هستیم که این مواد چگونه در مریخ شکل گرفته اند." در حال حاضر دانشمندان شواهد اندکی مبنی بر وجود یک نوع از حیات در گذشته مریخ در دست دارند اما در این میان یک نظریه دیگر نیز وجود دارد. در گذشته‌ای دور، مریخ همانند زمین شامل آب مایع و یک میدان مغناطیسی محافظ بوده است؛ اما از زمانی که این میدان محافظ مغناطیسی نابود شده است، تشعشعات منجر به یونیزه شدن آب و تبدیل آن به اکسیژن و هیدروژن شده است.

اکثر اکسیژن موجود توسط صخره‌هایی از جنس اکسید آهن و به رنگ قرمز این سیاره جذب شده است اما اکسید منگنز نیازمند حجم بیشتری از اکسیژن برای شکل‌گیری است. این امر منجر به آن شده است که دانشمندان نتیجه بگیرند که در گذشته دور دست جو مریخ اکسیژن بسیاری زیادی داشته است. این داده‌ها البته می‌توانند برای دانشمندانی که به دنبال حیات فرازمینی هستند، ناامید کننده باشد و این که وجود اکسیژن قطعا به معنی وجود حیات نیست.

لانزا در این باره می‌گوید: "این شواهد مهم یک شیفت اساسی در فهم ما از چرایی وجود اکسیژن در جو یک سیاره است. تثبیت این نظریه کار بسیار دشواری است که نیازمند شواهد و مدارک بیشتری است اما در حال حاضر بهترین نظریه‌ای است که در مورد شرایط مریخ می‌توان بدست داد مگر آنکه کاوشگر Curiosity شواهد بیشتری را بدست دهد."

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟