محبوبیتی کوتاه مدت
اینترنت اکسپلورر همچنان محبوب‌ترین مرورگر جهان است
در حالی که اینترنت اکسپلورر برای سالیان متمادی لقب محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین مرورگر را از آن خود کرده بود؛ اما با ظهور مرورگری همچون کروم در معرض تهدید قرار گرفت. جدیدترین آمارهای منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهند کروم موفق شده است فاصله خود را با اینترنت اکسپلورر بسیار کم کند. به‌طوری که در آینده‌ای نه چندان دور کروم به لحاظ محبوبیت نزد کاربران از سد اینترنت اکسپلورر عبور خواهد کرد.

1606683296_1_0.gif

آماری که در ماه جاری میلادی (مارس) از سوی NetMarketShares منتشر شده است، نشان می‌دهد، کروم نزدیک به 39.09 درصد بازار مرورگرها را از آن خود کرده است. در حالی که اینترنت اکسپلورر با سهم 43.40 درصد بازار همچنان در صدر بازار مرورگرها قرار دارد. این آمارها نه تنها به ما نشان می‌دهند فاصله کروم با اینترنت اکسپلورر تنها 3.5 درصد شده است، بلکه به ما نشان می‌دهند، اینترنت اکسپلورر در ماه گذشته میلادی یک سقوط 1.39 درصدی را تجربه کرده است، اما در مقابل کروم 2.53 درصد رشد داشته است.

این آمار به وضوح به ما نشان می‌دهند که استراتژی‌های گوگل مبنی بر جذب کاربران مرورگر مایکروسافت با موفقیت پیاده‌سازی شده است و هیچ‌گونه نشانه‌ای از کند شدن این جریان به چشم نمی‌آید. با عرضه مرورگر اج از سوی مایکروسافت، این شرکت تا حد بسیار زیادی اینترنت اکسپلورر را رها کرده است. در شرایط کنونی اج تنها 3.55 درصد سهم بازار مرورگرها را در اختیار خود دارد. در حالی که اینترنت اکسپلورر نسخه 9 از رشد بیشتری برخوردار بوده و با 4.56 درصد، در جایگاهی بالاتر از اج قرار دارد. آخرین نسخه اینترنت اکسپلورر (IE 11) نزدیک به 23.18 درصد سهام مرورگرها و کروم نسخه 49 نزدیک به 13.67 درصد سهام بازار را در اختیار دارند.

کروم گوگل اکنون هفت ساله شده است. اما در این مدت کوتاه موفق شده است لقب دومین مرورگر مطرح وب را از آن خود کند. کاربران مرورگر کروم عمدتا به دلیل ویژگی‌های قدرتمند، پشتیبانی از افزونه‌ها و عملکرد بالا، فاکتورهایی که مایکروسافت در اینترنت اکسپلورر آن‌ها را نادیده گرفته بود، جذب این مرورگر شدند. در این رویارویی متقابل، گوگل به وضوح به مایکروسافت نشان داده است، زمانی که یک شرکت در زمینه عرضه یک محصول موفق راه درستی در پیش نگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد. عرضه مرتب و دقیق نسخه‌های به‌روزشده کروم، باعث شده است که نسخه 49 مرورگر کروم بعد از گذشت هفت سال همچنان پر مخاطب باشد. عامل دیگری که باعث شد موقعیت اینترنت اکسپلورر در معرض تهدید قرار گیرد، به رشد ناگهانی مرورگرهایی همچون فایرفاکس و اپرا باز می‌گردد. در حالی که این مرورگرها برای سال‌های متمادی اینترنت اکسپلورر را تهدید می‌کردند، ما در نهایت عرضه یک رقیب قدرتمند و سریع از سوی گوگل باعث شد تا محبوبیت اینترنت اکسپلورر نزد کاربران به سرعت کاهش پیدا کند. به‌طوری که کروم اکنون در یک قدمی اینترنت اکسپلورر قرار گرفته است.

در طول این سال‌ها، مایکروسافت تلاش‌های بسیاری کرد تا از بروز این اتفاق ممانعت به عمل آورد، اما این روزها کروم در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد، به‌طوری که حتی این توانایی را دارد تا بخش اعظمی از سهام بازار را از آن خود کند. اگر کروم همچنان مسیر رو به رشد خود را ادامه داده و سهم بیشتری از بازار مرورگرها را از آن خود کند، این احتمال وجود دارد تا در واسط ماه می تبدیل به محبوب‌ترین مرورگر جهان شود.

در این مدت اینترنت اکسپلورر در بازار کسب و کار به مرور زمان قافیه را در مقابل کروم خواهد باخت، به دلیل این‌که مایکروسافت روی پلتفرم جدید سرمایه‌گذاری کرده و تمایل دارد مصرف کنندگان را به سمت مرورگر جدید مایکروسافت اج سوق دهد.

مایکروسافت در نظر دارد در به‌روزرسانی سال جاری پشتیبانی از افزونه‌ها یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های مرورگر کروم را در مایکروسافت اج قرار داده تا به کاربران این مرورگر اجازه هد با توان‌مندی بیشتری از این مرورگر استفاده کنند. مایکروسافت مرورگر جدید خود را به گونه‌ای طراحی کرده است تا افزونه‌های مرورگر کروم تقریبا بدون نیاز به ویرایشی در اج قابل استفاده باشند. مایکروسافت با این‌کار در نظر دارد، توسعه‌دهندگان را متقاعد سازد تا کدهای خود را به درون پلتفرم ویندوز وارد کنند. اما مرورگر مایکروسافت اج دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که از آن جمله می‌توان به حاشیه‌نویسی مستقیم روی صفحات و یکپارچه‌سازی با دستیار مجازی مایکروسافت کورتانا اشاره کرد. مرورگر اج همچنان در تلاش است تا جای پای خود را در ویندوز 10 مستحکم‌تر کند، اما به دلیل این‌که مایکروسافت این مرورگر را تنها برای ویندوز 10 عرضه کرده است، خود عاملی خواهد بود تا همواره مایکروسافت اج در مقابل کروم از مخاطبان کمتری برخوردار باشد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟