پیشرفتی که تجهيزات الکترونیک و دستگاه‎ها را به سمت ابعاد نانو سوق خواهد داد
ساخت کوچک‌ترین دیود دنیا با مولکول DNA
یک گروه از محققان دانشگاه جورجیا و دانشگاه بن گوریون یک قطعه الکترونیکی بسیار کوچک را تولید کرده‎اند که شما حتی زیر یک میکروسکوپ معمولی هم قادر به دیدن آن نیستید. این گروه از یک مولکول دی‎ان‎ای برای ساخت یک دیود (یک قطعه الکترونیکی که اغلب جریان الکتریکی را از یک جهت عبور می‎دهد) استفاده کرده است. به علاوه، این مولکول دی‎ان‎ای که آنها برای این تحقيق طراحی کرده‎اند تنها از 11 جفت رشته تشکیل شده است. این باعث می‎شود که شکل مارپیچی آن به نسبت ژنوم انسان که تقریبا از 3 میلیارد جفت تشکیل شده است، بسیار کوتاه‎تر باشد.

1606683296_1_0.gif

برای اینکه جریان بتواند از طریق این دی‎ان‎ای عبور کند، این گروه تحقيقاتی یک مولکول به نام coralyne را به این مارپیچ وارد کرده‎ است. چیزی که این گروه به آن دست یافت یک دیود بود، زیرا این جریان برای ولتاژ منفی 15 برابر قوی‎تر از ولتاژ مثبت است. از آنجا که برای تولید قطعات الکترونیکی با این ابعاد و اندازه نمی‎توان از سیلیکون استفاده کرد، سرپرست این گروه تحقيقات بینگوان خو، تصمیم گرفت برای ساخت قطعات کوچک از دی‎ان‎ای استفاده کند.

او می‎گوید: «در مدت 50 سال ما توانستیم قدرت محاسبات کامپیوتری را در تراشه‎های کوچک‎تر و کوچک‎تر، بیشتر و بیشتر کنیم، اما حالا دیگر ما به مرحله محدودیت فیزیکی سیلیکون رسیده‎ایم. اگر تراشه‎های مبتنی بر سیلیکون بیشتر از این کوچک شوند، عملکرد آنها ناپایدار و غیر قابل پیش بینی خواهد شد.»

تلاش‎های خو و اعضای گروهش سرانجام صنعت الکترونیک را به سمت ابعاد نانو پیش خواهد برد. علاوه بر این، این پروژه می‎تواند باعث تولید دستگاه‎های پیچیده‎تر شود، زیرا هر چه ابعاد تجهيزات الکترونیکی کوچک‎تر شود مهندسان قادر خواهند بود تجهيزات بیشتر و به تبع آن توان بیشتری را درون گجت‎هایی با ابعاد معمول جاسازی کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟