بلاک‌چین به کمک صنعت نفت و گاز می‌آید
شرکت‌های نفت و گاز در حال شناخت تحولات فوق‌العاده بلاک‌چین در این حوزه هستند
فناوری بلاک‌چین این پتانسیل را دارد تا صنعت انرژی را متحول کند. صنعت انرژی همواره شاهد پیدایش فناوری‌های مختلف مانند بام‌های خورشیدی، خودروهای الکتریکی و اندازه‌‌گیری‌های هوشمند بوده است. حالا، بلاک‌چین Enterprise Ethereum خود را به‌عنوان فناوری نوظهور بعدی معرفی کرده که می‌تواند از طریق قراردادهای هوشمند و قابلیت همکاری‌ بین سیستم‌ها موجب پیشرفت در صنعت انرژی شود.

1606683296_1_0.gif

در بین تمام موارد استفاده‌ای که برای بلاک‌چین معرفی شده، انرژی و پایداری دو مقوله‌ای هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما، فروم اقتصاد جهانی، مؤسسه Stanford Woods برای محیط‌زیست و PwC در یک گزارش مشترک بیشتر از 65 مورد موجود و در حال ظهور بلاک‌چین برای محیط‌زیست را معرفی کردند. این موارد شامل مدل‌های کسب‌وکار جدید برای بازارهای انرژی، مدیریت داده به‌صورت ریل‌تایم، و انتقال اعتبارات کربن یا مدارک تأیید انرژی تجدیدپذیر به بخش بلاک‌چین است.

فناوری دفتر کل توزیع شده این توانایی را دارد تا با ردگیری زنجیره محافظت برای مواد معدنی کارایی فراهم‌کنندگان و تأمین کنندگان ابزار لازم را بهبود بخشد. علاوه بر آن، بلاک‌چین راه‌کارهای منحصر به‌فردی را برای توزیع و پخش انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه می‌کند.

بخش‌های انرژی موروثی مانند نفت و گاز نیز می‌توانند با استفاده از راه‌کارهای Enterprise Ethereum منفعت زیادی ببرند. سیستم‌های پیچیده با بخش‌های زیاد این فرصت را دارند تا از فناوری بلاک‌چین استفاده ببرند. به‌طور مثال، نفت یکی از پر معامله‌ترین محصولات است که به شبکه‌ای از پالایشگاه‌ها، تانکرها، کارچاق‌کن‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های قانونگذاری نیاز دارد. شبکه پیچیده مشارکت‌کننده‌ها از زیرساخت‌هایی که بلااستفاده افتاده‌اند و فرآیندهای متعدد ناکارآمد بشدت آسیب می‌بینند. شرکت‌های بزرگ نفت و گاز در پی آن هستند تا هم در فناوری بلاک‌چین سرمایه‌گذاری کنند و هم اینکه آن را در سیستم‌های داخلی خود به‌کار بگیرند، چون بلاک‌چین هزینه‌ها را پایین می‌آورد و اثرات مخرب و زیانبار زیست محیطی را کاهش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

یک تازه‌کار در دنیای بلاک‌چین چه مطالبی را باید بیاموزد

یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های نفت و گاز به خطر افتادن حریم خصوصی و رازهای تجاری و معاملات محرمانه‌ای است که انجام می‌دهند. شبکه‌های بلاک‌چین فقط به طرف‌هایی که از قبل هویت آنها تأیید شده باشد اجازه دسترسی به داده‌ها و کنسرسیوم‌های برگزیده را می‌دهند. بلاک‌چین‌های خصوصی و کنسرسیوم تا زمانی که بلاک‌چین‌های عمومی بتوانند ویژگی‌های لازم برای حریم شخصی مورد نیاز کسب‌وکارها را بکار بگیرند، از راه‌کارهای موقت استفاده می‌کنند.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین فواید استفاده از بلاک‌چین در صنعت انرژی عبارتند از:

  •  کاهش هزینه‌ها
  •  پایداری زیست محیطی
  •  افزایش شفافیت برای سهامداران بدون اینکه حریم خصوصی به خطر بیافتد

 

موارد استفاده بلاک‌چین در انرژی چه چیزهایی هستند؟

ConsenSys Solutions با محصولات زیادی از بلاک‌چین کار می‌کند که می‌تواند برای کاربردهای متعدد پایداری یا انرژی، از جمله موارد زیر تناسب‌سازی شوند:

بلاک‌چین چگونه روی توزیع عمده برق تأثیر می‌‌گذارد؟

شرکت‌هایی که به دنبال استفاده از فناوری بلاک‌چین در سیستم توزیع عمده برق هستند روی اتصال مصرف‌کنندگان نهایی به شبکه تمرکز دارند. استفاده از فناوری‌های بلاک‌چین در کنار دستگاه‌های IoT به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا انرژی را به‌جای خرده‌فروشان و واسطه‌ها مستقیما از شبکه توزیع برق تهیه کنند.

+Grid یک شرکت انرژی بلاک‌چین با تمرکز بر روی توزیع عمده انرژی است. آنها به این نتیجه رسیدند که واسطه‌ها و خرده‌فروشان عامل اصلی ناکارآمدی در بازار برق برای مصرف کننده هستند. در واقع خرده‌فروشان بخش بسیار کوچکی از شبکه برق را در اختیار دارند و خدماتی مانند صدور قبض و خواندن میزان مصرف که توسط آنها انجام می‌شود را می‌توان به سادگی با فناوری بلاک‌چین جایگزین کرد. خرده‌فروشان مکملی که پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین داشته باشند این توانایی را دارند تا میزان مصرف برق روی قبض مصرف کنندگان را تا حدود 40 درصد کاهش دهند. اتریوم با اتصال مستقیم کاربران به شبکه برق به آنها این امکان را می‌دهد تا انرژی را مستقیما از شبکه با هزینه‌ای که تمایل دارند خریداری کنند. در نتیجه بازار انرژی به ثبات و پایداری بیشتری می‌رسد و هزینه‌های برق مصرفی پایین‌تر می‌آید.

بلاک‌چین چگونه روی تجارت نظیر به نظیر انرژی تأثیر می‌گذارد؟

با اینکه توزیع عمده برق اصلی‌ترین کاربرد برای خیلی از شرکت‌هاست اما تمرکز همه آنها فقط روی این قسمت نیست. گزارش Blockchain In Energy که توسط Wood Makenie انجام شده نشان می‌دهد 59 درصد پروژه‌های انرژی بلاک‌چین در حال ساخت بازارهای انرژی نظیر به نظیر هستند. این بازار یک شبکه اشتراکی از کسانی است که انرژی مازاد را از سایر مشارکت‌ کننده‌ها می‌خرند. این بازارها سود زیادی برای کل مصرف کنندگان دارد چونکه میزان کنترل روی شبکه از سوی مسئولین مرکزی را کاهش می‌دهند.

خیلی از شرکت‌ها در حال استفاده از نسخه تجاری اتریوم هستند. مثلا، Energy Web Foundation از اتریوم، ابزار توسعه دهنده Truffle و کیف پول‌های چند امضایی Gnosis استفاده می‌کند. هر چه تعداد کشورهای بیشتری بتوانند به نقطه برابری انرژی برسند، هزینه انرژی تجدیدپذیر می‌تواند برابر با هزینه انرژی خرده‌فروشی مرسوم شود یا حتی از آن کمتر هم بشود. آنهایی که انرژی را خودشان تولید می‌کنند این امکان را دارند تا به تجارت آن با همسایگانشان مشغول شوند. شرکت استرالیایی Power Ledger با اتصال کردن گروه‌ها به همدیگر موفق به ساختن Microgrids شده است. Micogrids گروهی از بارهای کاملا به هم پیوسته و منابع انرژی توزیع شده هستند. در حال حاضر، Microgrids به عنوان یک لایه روی شبکه ملی عمل می‌کند، با این حال از نظر تئوری می‌تواند به‌صورت جداگانه هم کار کند. خیلی از شرکت‌های انرژی بلاک‌چین آینده‌ را با شبکه‌های توزیع برق بزرگ‌تر و کاملا توزیع شده نظیر به نظیر تصور می‌کنند.

بلاک‌چین چگونه روی مدیریت داده‌های برق تأثیر می‌گذارد؟

بلاک‌چین به مصرف کنندگان کمک می‌کند تا کنترل بیشتری روی منابع انرژی خود داشته باشند و به شکل بهتری از آنها استفاده کنند. به‌علاوه اینکه یک دفتر کل تغییرناپذیر به‌روزرسانی‌های امن و در لحظه را در مورد داده‌های مصرف انرژی در اختیار می‌گذارد. گونه‌های مختلف داده‌های انرژی شامل قیمت‌های بازار، هزینه‌های جانبی، انطباق با قوانین انرژی و قیمت‌های سوخت می‌شود. در آوریل سال 2018، Chilean National Energy Commission (CNE) از راه‌اندازی یک پروژه بلاک‌چین با تمرکز بر روی انرژی خبر داد. دولت از بلاک‌چین اتریوم برای ضبط، ذخیره و ردگیری داده‌های انرژی استفاده خواهد کرد.

داده‌ها اغلب به‌صورت عمدی دستکاری می‌شوند یا ممکن است سهوا از آنها چشم‌پوشی شود یا حتی گزارش غلط داده شود. هزینه‌های مالی ناشی از خرابکاری عمدی و خطاهای تصادفی می‌تواند آسیب‌های بزرگی به کسب‌وکارها و دولت‌ها وارد کند. به منظور شفافیت بیشتر، CNE امکان دسترسی عموم به اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و قیمت‌ها را فراهم می‌کند. شفافیت بلاک‌چین‌های عمومی باعث کاهش هر چه بیشتر احتمال از بین رفتن اطلاعات می‌شود.

بلاک‌چین چگونه روی تجارت محصولات خام تاثیر می‌گذارد؟

صنعت تجارت گاز و انرژی یکی دیگر از مواردی است که با استفاده از فناوری بلاک‌چین احتمال خطا در آن از بین می‌رود. شرکت‌ها میلیون‌ها دلار در زمینه ساخت پلتفرم‌های تجاری متناسب با صنعت تجارت انرژی منحصر به‌فرد سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای حفظ و نگهداری، به‌روزرسانی و امن ساختن این سیستم‌ها باید هزینه‌های قابل توجهی صرف شود. تجارت محصولات خام نیازمند نگهداری از یک دفتر کل عظیم است که شامل معاملات و قیمت محصولات در یک زمان خاص می‌شود. استفاده از فناوری بلاک‌چین در این زمینه نسبت به سیستم‌های فعلی ارزان‌تر و کارآمدتر است. تغییرناپذیری، امنیت و بی‌واسطه بودن همگی می‌توانند در بلاک‌چین برنامه‌ریزی شوند که همین امر باعث از بین رفتن تطابق‌پذیری کند سیستم‌ها در مقیاس بزرگ می‌شود.

بلاک‌چین چگونه روی تجارت محصولات خام اثر می‌گذارد؟

بلاک‌چین چگونه روی تأمین کندگان ابزار تأثیر می‌گذارد؟

تأمین کنندگان نیروی برق شرکت‌های بزرگ و پیچیده‌ای هستند که با نیروگاه‌های برق، مزارع خورشیدی و انواع منابع انرژی برق تولید می‌کنند. برخلاف رقابتی که بین شرکت‌ها در حوزه‌های خدمات مالی یا صنعت بانکداری وجود دارد، هیچ رقابتی بین تأمین کنندگان ابزار نیست. این شرکت‌ها بیشتر تمایل دارند تا اطلاعات و داده‌ها را با هم به اشتراک بگذارند، که یک فرصت منحصر به‌فرد برای دفتر کل اشتراکی بلاک‌چین فراهم می‌کند.

Greentech Media، شرکتی که در حوزه تحلیل بازار انرژی‌های پاک کار می‌کند، موفق به شناسایی سه راهی شده که تأمین کنندگان ابزار می‌توانند از فناوری دفتر کل توزیع شده سود ببرند. Enterprise Ethereum می‌تواند قبل از اینکه داده‌های به دست آمده از دستگاه‌های مختلف در سطح شبکه برق در بلاک‌چین قرار داده شوند آنها را پردازش و اعتبارسنجی کنند. همچنین، تأمین کنندگان انرژی می‌توانند از بلاک‌چین برای ساخت سیستمی جهت تراکنش داده‌هایی که برای توزیع و پخش حیاتی هستند استفاده کنند. و مورد آخر اینکه، فناوری دفتر کل توزیع شده می‌تواند برای توسعه سیستم جهت توزیع انرژی در یک سطح وسیع مورد استفاده قرار گیرد.

بلاک‌چین چگونه روی صنعت نفت و گاز تأثیر می‌گذارد؟

بکارگیری فناوری بلاک‌چین در معاملات و تجارت‌های نفت و گاز تمام هزینه‌های مرتبط با نگهداری سیستم‌های مختلف تجاری را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، بلاک‌چین همچنین می‌تواند هزینه‌های مربوط به نیروی کار، مدیریت داده، بینش داده، تأخیر در توافقات، و ارتباطات درون سیستمی را کاهش دهد. گروه BLT که یک شرکت بزرگ فعال در حوزه بلاک‌چین است، اخیرا پایلوت پروژه‌ای با ENI، BP و Wein Energie را به اتمام رساند. این پایلوت نشان داد که استفاده از فناوری بلاک‌چین برای تسهیل و ردگیری تجارت گاز باعث شد تا هزینه‌های کلی بین 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کند. این شرکت تصمیم دارد تا این پلتفرم را با سایر منابع غیر از گاز هم تست کند. به‌کمک Enterprise Ethereum به‌جای اینکه برای هر کدام از محصولات یک سیستم مجزا ساخته شود، می‌توان برای هر کدام از محصولات جدید از طریق برنامه‌نویسی دوباره قرارداد هوشمند اصلی آنها را بکار گرفت.

بیشتر از هزاران شرکت در حوزه نفت و گاز فعال هستند. این شرکت‌ها را می‌توان در سه گروه جای داد: بالادست، میان‌دست و پایین دست.

بلاک‌چین چگونه روی بخش بالا دست صنعت نفت و گاز تأثیر می‌گذارد؟

بالا دست به قسمتی از صنعت گفته می‌شود که با منابع اکتشاف و استخراج سروکار دارد. بخش بالا دست صنعت نفت و گاز در اختیار چهار دسته عمده است: شرکت‌های عظیم، NOCها (شرکت‌های ملی نقت)، شرکت‌های مستقل، و خدمات میدان‌های نفتی. شرکت‌های بزرگ و عظیم نفت و گاز آنهایی هستند که خودشان صاحب میدان نفتی هستند یا آنها را مدیریت می‌کنند. برای بخش بالا دست باید ده‌ها سهامدار و مشارکت کننده حضور داشته باشند که همه آنها به داده‌هایی که توسط شرکت‌های دیگر فراهم شده وابسته هستند. فناوری بلاک‌چین باعث بهینه‌سازی در زمینه هماهنگ کردن داده‌ها در مقیاس بزرگ می‌شود.

بلاک‌چین چگونه روی بخش میان دست صنعت نفت و گاز تأثیر می‌گذارد؟

میان دست به قسمتی از صنعت گفته می‌شود که شامل ذخیره کردن و منابع حمل و نقل برای زمانی است که استخراج انجام می‌شود. علاه بر آن شامل مدیریت شبکه‌های عظیم حمل‌ونقل و قوانین مورد نیاز می‌شود. بخش میان دست صنعت نفت و گاز می‌تواند از نگهداری زیرساخت‌ها سود ببرد. از طرفی، این شرکت‌ها منحصرا از اشتراک‌گذاری اطلاعات با سایر شرکت‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند سود می‌برند. یکی از نقاط قوت فناوری بلاک‌چین همین اشتراک‌گذاری اطلاعات است.

بلاک‌چین چگونه روی بخش پایین دست صنعت نفت و گاز تأثیر می‌گذارد؟

پایین دست به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که منابع موجود را به چندین محصول نهایی تبدیل می‌کنند یا محصولات را به کاربر نهایی می‌فروشند. علاوه بر آن، پایین دست شامل مدیریت ده‌ها محصول مختلف می‌شود. محصولات برای مصرف‌کنندگان گوناگون فرستاده می‌شود. آنها همچنین دارای قوانین زیست محیطی مختلف هستند و به روش‌های متعددی برای حمل‌ونقل احتیاج دارند. زنجیره‌های منابع آماده بلاک‌چین باعث بهینه‌سازی تطبیق و هماهنگی در مقیاس وسیع و چنند محصولی می‌شود. توانایی پلتفرم فناوری بلاک‌چین در ضبط و ردگیری منابع تأمین می‌تواند مانع از هدر رفتن مقدار زیادی از آنها شود.

علاوه بر تمام موارد بالا، پلتفرمی که از قراردادهای قانونی هوشمند استفاده می‌کند می‌تواند جایگزین وقت، انرژی و پولی شود که در حال حاضر مورد نیاز تمام شرکت‌های انرژی است. یک دفتر کل تغییرناپذیر به مدیریت و ردگیری داده‌هایی که در تمام مراحل تولید نفت و گاز لازم هستند کمک می‌کند. این امر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟