زنجیره بلوکی یک فناوری آینده‌دار
یک تازه‌کار در دنیای بلاک‌چین چه مطالبی را باید بیاموزد
آیا به دنبال یک شغل جدید هیجان‌انگیز در فناوری بلاک‌چین هستید؟ بلاک‌چین یک فناوری تحول‌آفرین است که عموماً به عنوان ستون فقرات ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و در دهه گذشته تبلیغات زیادی پیرامون آن انجام شده است. پس از آن‌که گروه یا فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین را در سال 2009 معرفی کرد، این فناوری مورد توجه کاربران و رسانه‌ها قرار گرفت. از آن زمان به بعد، بلاک‌چین به یک فناوری بزرگ تبدیل شد که نگاه‌های زیادی به آن دوخته شد.

1606683296_1_0.gif

افرادی که با بلاک‌ چین آشنایی ندارند، آن‌را با بیت کوین اشتباه می‌گیرند، در حالی که واقعیت این است که بیت‌کوین اولین سرویس کاربردی بود که برای اولین بار جهان را با فناوری بلاک‌ چین آشنا کرد. فناوری بلاک‌ چین در عصر دیجیتال امروزی کاربردهای فزاینده‌ای دارد. درست به همان صورتی که ممکن است ندانید چه عاملی باعث به حرکت آوردن یک ماشین می‌شود، برای ورود به دنیای بلاک‌ چین نیازی نیست درباره مسائل فنی آن اطلاعات کامل و جزیی داشته باشید. با این حال، یادگیری مباحث و اصول اولیه بلاک‌ چین به شما کمک می‌کند به شکل بهتر و کارآمدتری از آن استفاده کنید و علاوه بر این، شانس شما برای پیدا کردن شغلی جدید در این حوزه یا ارتقا شغل فعلی را بیشتر می‌کند.

فناوری بلاک‌ چین دقیقا چیست؟

ده سال قبل، بلاک چین با سایر فناوری‌های نوآورانه برای تولید ارزهای دیجیتال ترکیب شد که بیت‌کوین، اولین ارز دیجیتال مبتنی بر این فناوری بود. بیت‌کوین اولین ارز دیجیتالی بود که موفق شد بدون مشکل با بلاک چین ادغام شود. آقای الکس از مؤسسه تحقیقاتی بلاک چین، نویسنده انقلاب بلاک چین در این خصوص می‌گوید: «بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال قابل اعتماد یا یک پایگاه داده توزیع شده است که تراکنش‌ها را ردیابی می‌کند و می‌تواند برای ثبت نه تنها تراکنش‌های مالی، بلکه هر چیز دیگری که ارزش دارد برنامه‌ریزی شود.»

به زبان ساده، Blockchain یک پایگاه داده پراکنده و رمزگذاری شده است که داده‌هایی مشابه یک رکورد رایانه‌ای از هرگونه تبادل، تراکنش، قرارداد و غیره را ثبت می‌کند. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های بلاک چین این است که یک رکورد خودکار است که به طور گسترده در تعداد زیادی رایانه شخصی در دسترس است. این بدان معنی است که بلاک چین در بسیاری از سیستم‌های کامپیوتری در دسترس است و برای استفاده از آن نیازی نیست یک مکان مشخص متصل شوید. بلاک چین با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، قراردادهای هوشمند و سایر برنامه‌های کاربردی نوآورانه و انقلابی، تأثیر شدیدی بر حوزه‌های مالی و فنی اعمال کرده است.

بلاک چین برای انتقال محافظت شده اقلامی مانند دارایی، پول، قراردادها و غیره بدون هیچ واسطه شخص ثالثی مانند بانک یا سازمان دولتی مفید است. هنگامی که اطلاعات در داخل یک بلاک چین ثبت می‌شود، به دلیل ویژگی‌های پایدار آن، تغییر آن غیرممکن است.

تمام اطلاعات در یک بلاک چین با مهر زمانی ذخیره می‌شوند و تقریبا هیچ سازمان‌ مرکزی مدیریتی بر این فناوری ندارد. واقعیت این است که فناوری بلاک چین به ابزاری ارزشمند در حوزه اقتصادی تبدیل خواهد شد، زیرا کاربران مستقیماً و بدون دخالت شخص ثالثی به تراکنش‌ها دسترسی دارند و تراکنش‌های مخصوص به خود را انجام می‌دهند. چنین تراکنش‌هایی با رمزگذاری اطلاعات کاربر به صورت ایمن انجام می‌شود. مزیت اصلی فناوری بلاک چین این است که به ندرت با مسائل مربوط به نقض داده‌ها مواجه می‌شود.

چرا تبلیغات زیادی در مورد فناوری بلاک چین وجود دارد؟

حرف‌های زیادی در مورد پتانسیل واقعی بلاک چین وجود دارد. پایگاه داده دفتر کل توزیع شده به عنوان یک فناوری تحول‌آفرین به رسمیت شناخته شده و افراد مشهوری سرمایه‌گذاری سنگینی روی این حوزه انجام داده‌اند. جالب آن‌که در برخی از تبلیغات به این نکته اشاره شده که فناوری مذکور می‌تواند شفافیت در بخش‌های بهداشت و تولید را بیشتر کند و تقلب در سیستم‌های مالی، زنجیره تامین را از میان ببرد. علاوه بر این، فناوری فوق اجازه می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی با شفافیت بیشتری انجام شود و نظارت کانونی به حداقل می‌رساند.

بلاک چین توانایی خود را با ایجاد سادگی و تغییر ناپذیری در فرآیند دسترسی به اطلاعات به اثبات رسانده است. پتانسیل قراردادهای هوشمند و فرصتی برای پیاده‌سازی مدل‌های تجاری جدید، باعث شده تا رهبران بزرگ کسب‌وکارها تشویق شوند جنبه‌های اساسی کسب‌وکار خود را با فناوری بلاک چین ترکیب کنند. ویژگی‌هایی مانند اعتماد، تغییر ناپذیری، حریم خصوصی و قابلیت اطمینان، باعث شده تا بلاک چین برای هر صنعتی مناسب باشد.

فناوری بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

می‌توانید بلاک چین را شبیه به صفحه‌گسترده گوگل تصور کنید که تعداد زیادی از سیستم‌های سراسر جهان آن‌را به اشتراک می‌گذارند. صفحه گسترده به اینترنت متصل است و هر بار که تراکنش انجام می‌شود، جزئیات در صفحه گسترده ثبت می‌شود. هر کسی که رایانه یا دستگاه تلفن همراه داشته باشد می‌تواند پس از اتصال از طریق اینترنت به صفحه‌گسترده دسترسی پیدا کند. همچنین، هر کسی که به صفحه‌گسترده دسترسی دارد، می‌تواند تراکنش‌ها را در صفحه‌گسترده مشاهده یا اضافه کند، اما نمی‌تواند اطلاعات موجود در آن‌را ویرایش کند.

قبل از این‌که وارد جزئیات شویم، چند ویژگی مهم را به خاطر بسپارید

فناوری بلاک چین رکوردی از کل مبادلات داده‌ای را حفظ می‌کند. در دنیای ارزهای دیجیتال، انتقال هر مجموعه داده تراکنش نامیده می‌شود، در حالی که به داده‌هایی که تمام سوابق تراکنش‌ها در آن ذخیره می‌شوند، دفتر کل مشترک می‌گویند. هر تراکنش تکمیل شده به عنوان یک بلوک در دفتر کل گنجانده می‌شود.

هر تراکنش با استفاده از یک سیستم توزیع شده - یک شبکه همتا به همتا از گره‌ها تایید می‌شود. همچنین از مدل الگوریتم اجماع در ارتباط با تراکنش‌ها استفاده می‌کند. مدل اجماع در بلاک چین برای ایجاد برابری و دسترسی منصفانه کاربران آنلاین استفاده می‌شود. از مهم‌ترین اهداف مدل اجماع بلاک چین به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • رسیدن به توافق (Coming to an agreement)
  • همکاری (Collaboration)
  • مشارکت (Co-operation)
  • حقوق برابر (Equal Rights)
  • مشارکت (Participation)
  • فعالیت (Activity)

هنگامی که تراکنش دیجیتال اتفاق می‌افتد و به دفتر کل توزیع شده اضافه می‌شود، تغییر داده‌ها در زمان بعدی تقریبا غیرممکن می‌شود.

برای درک بهتر این موضوع باید نظریه کلیدها (Keys) را بررسی کنیم. نظریه کلیدها به مجموعه‌ای از کلیدهای رمزنگاری اشاره دارد که برای اثبات هویت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. یکی از کلیدها، کلید خصوصی و دیگری کلید عمومی است. آن‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا یک امضای دیجیتال به شما بدهند.

کلید عمومی شما مانند یک اعلان است که به دیگران امکان می‌دهد شما را بشناسند. کلید خصوصی به شما هویت دیجیتالی می‌دهد تا تراکنش‌های تایید شده‌ای انجام دهید. با این حال، برای مجاز کردن هر تراکنش کامل بلاک چین، باید از کلیدهای خصوصی و عمومی به طور مشترک استفاده کنید.

در دنیای ارزهای دیجیتال، آدرس کیف پول (کلید عمومی) توصیف‌کننده هویت است و کلید خصوصی به شما کمک می‌کند تا انتقال، برداشت یا سایر کارهای مرتبط با دارایی دیجیتال خود مانند خرید یا فروش را انجام دهید. از این رو، حفاظت از کلید خصوصی ضروری است، در غیر این صورت، هر کسی که کلید خصوصی را داشته باشد به کیف پول شما دسترسی خواهد داشت و اختیا تمامی دارایی‌های دیجیتالی شما را به دست می‌گیرد.

هر زمان که تراکنشی انجام می‌شود، کاربر با کلید خصوصی قادر به انجام این‌کار است. به عنوان مثال، در تراکنشی باب در حال ارسال 0.4 بیت کوین به رکس است، آدرس رکس (کلید عمومی) را به کیف پول خود اضافه می‌کند و امضای دیجیتالی که ترکیب کلیدهای خصوصی و عمومی است را برای ثبت تراکنش وارد می‌کند.

این تراکنش در دفتر کل بلاک چین به‌عنوان «باب به رکس 0.4 بیت‌کوین فرستاده شد» به‌روزرسانی می‌شود و یک شماره شناسه منحصربه‌فرد و مهر زمانی برای نشان دادن زمان وقوع تراکنش به آن داده می‌شود. همان‌طور که این تراکنش رخ می‌دهد، به یک شبکه همتا به همتا از گره‌ها منتقل می‌شود، که اساسا موجودیت‌های دیجیتال دیگری هستند که تصدیق می‌کنند که تراکنش رخ داده است، و بنابراین، آن‌ها باید به دفتر کل اضافه شوند. رویکرد فوق به سایر نهادهای دیجیتال در مورد تراکنش کامل شده اطلاع‌رسانی می‌کند و پیشنهاد می‌کند که تغییرات در دفتر کل دیجیتال به روز شود.

چگونه بلاک چین را یاد بگیریم؟

روش‌های مختلفی برای یادگیری فناوری زنجیره بلوکی وجود دارد. آموزش‌های آنلاین، ویدیوهای آموزشی، کتاب‌ها و شرکت در دوره‌هایی که توسط موسسات برگزار می‌شوند از روش‌های مختلف یادگیری بلاک چین است. خوشبختانه برای یادگیری زنجیره بلوکی نیازی نیست دانش پیش‌زمینه‌ای برنامه‌نویسی داشته باشید. بنابراین، یک فرد تازه‌کار علاقه‌مند می‌تواند بلاک چین را یاد بگیرد و در نهایت از آن برای اهداف شخصی یا حرفه‌ای استفاده کند.

یک رویکرد بهتر برای یادگیری بلاک چین، مراجعه به کتاب‌هایی است که برای این منظور نوشته شده‌اند. با توجه به این‌که بلاک چین یک فناوری بزرگ و انقلابی است که می‌تواند زندگی همه مردم را به طور قابل توجهی تغییر دهد و ورود به دنیای فناوری بلاک چین می‌تواند سودآوری زیادی در بلندمدت داشته باشد، بهتر است از همین امروز به فکر یادگیری آن باشید، اما قبل از ورود حرفه‌ای به این حوزه تمامی جنبه‌های آن‌را به دقت مطالعه کنید.

به چه مهارت‌هایی نیاز دارم؟

بلاک چین مفهوم ساده‌ای نیست، بنابراین اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد آن یاد بگیرید، مهارت‌هایی وجود دارد که باید حداقل دانش‌گذرا در مورد آن‌ها داشته باشید:

  • برنامه‌نویسی (به خصوص جاوا، سالیدیتی، سی پلاس، پایتون و جاوا اسکریپت)
  • ساختار داده و معماری
  • رمزنگاری
  • امنیت سایبری

لازم نیست در مهارت‌های بالا استاد باشید، اما درک آن‌ها کمک می‌کند، بخش عمده‌ای از مفاهیم بلاک چین را به سرعت درک کنید. اگر در این زمینه مبتدی هستید، باید با اصطلاحات اولیه خاصی که به دفعات در مورد آن‌ها می‌شنوید، آشنا باشید. از جمله این اصطلاحات پر کاربرد به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • بلاک چین: به‌طور کلی زنجیره‌ای از بلوک‌ها است. هر بلوک حاوی نوعی ارزش یا داده است که بدون هیچ نظارت مرکزی اطلاعات در آن به صورت رمزنگاری ذخیره می‌شوند.
  • دفتر کل غیر متمرکز و توزیع شده: مچموعه‌ای است که توسط هیچ مرجع مرکزی اداره نمی‌شود.
  • مکانیسم اجماع: روشی است که در آن یک شبکه غیرمتمرکز بر سر برخی از اهداف خاص به اجماع می‌رسد.
  • ماینرها: کاربرانی که از سیستم‌های خود برای استخراج بلاک‌ها استفاده می‌کنند یا به کاربران دیگر اجازه انجام این‌کار را می‌دهند.

جدا از عبارات ذکر شده در بالا که باید در مورد آن‌ها تحقیق جامعی انجام دهید، بهتر است در زمینه‌های دیگر علوم کامپیوتری که مرتبط با فناوری بلاک چین هستند اطلاعات کافی به دست آورید. این حوزه‌ها رمزنگاری، محاسبات توزیع شده و طراحی مکانیزم طبقه‌بندی هستند.

رمزنگاری

رمزنگاری به مطالعه یافتن راه‌هایی برای برقراری ارتباط امن بین سیستم‌‌های رایانه‌ای اشاره دارد. برای دانستن بزرگی رمزنگاری، در اینجا یک آمار جالب وجود دارد. یک قطعه اطلاعات در رمزنگاری بیت‌کوین می‌تواند ارزشی تا 300,000,000,000 دلار را تضمین کند. این روند دیجیتال همچنان از روش‌های سنتی‌تر پیشی می‌گیرد که چگونه جامعه ما اطلاعات یا ویژگی‌هایی را که ما ارزشمند می‌دانیم ایمن می‌کند. رمزنگاری بخشی ضروری از بلاک چین است، زیرا کلیدهای خصوصی و عمومی به صورت رمزنگاری شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و هک کردن آن‌ها را برای کسی تقریبا غیرممکن است. بنابراین توصیه می‌شود قبل از یادگیری بلاک چین، رمزنگاری را یاد بگیرید.

محاسبات توزیع شده

بیت‌کوین با معرفی تکنیک‌هایی مانند امضای دیجیتال، توابع یک طرفه، محاسبات توزیع شده، طراحی مکانیزم و غیره، اولین شبکه قابل اعتماد توزیع شده کارآمد در جهان است.

قبل از انتشار بیت‌کوین، وب‌سایت‌های تورنتی تنها چیزی بودند که می‌توانستند با گره‌های شبکه همتا به همتا توزیع شده در سطح جهانی قابل مقایسه باشند. اگرچه بسیاری از این وب‌سایت‌ها نسبتاً خوب بودند، اما از ارائه انگیزه‌های مناسب برای افراد برای کار اخلاقی و دقیق در شبکه غافل شدند. هر کسی می‌تواند هر چیزی را بدون هیچ عواقبی پست کند، موضوعاتی مانند نرم‌افزارهای مخرب یا موضوعی که حق نسخه‌برداری را نقض می‌کند. همچنین، هیچ پاداشی برای آپلود اطلاعات با کیفیت وجود نداشت.

طراحی مکانیزم (Mechanism Design)

طراحی مکانیزم یکی دیگر از بخش‌های گیج‌کننده فناوری بلاک چین است که باید اطلاعات زیادی در مورد آن داشته باشید. یک رمزنگار به تنهایی ممکن است از اطلاعات محافظت کند، اما باید انگیزه‌ای برای حفاظت از اطلاعات نیز داشته باشد. به‌طور معمول، یک مهندس محاسبات توزیع شده ممکن است شبکه‌ای از کامپیوترها را برای انتشار اطلاعات به هم متصل کند.

با این حال، اگر عدم تعادل در مشوق‌های ایجاد شده وجود داشته باشد، شبکه‌ای کمتر ایمن مانند سایت‌های تورنت ایجاد می‌شوند. طراحی مکانیزم این مشکلات را برطرف می‌کند و فضای کاری امن را برای بلاک چین‌ها فراهم می‌کند.

اگرچه بلاک چین یک فناوری غیرمتمرکز است، اما ظهور ماینرها، ماینینگ‌ها و بلوک‌های ساختاری این ایده اصلی را که بلاک چین یک شبکه غیرمتمرکز است به چالش کشیده است. این‌جا است که ماهیت طراحی مکانیزم می‌تواند به ایمن‌سازی دارایی‌های دیجیتال کمک کند و می‌تواند یک پلت‌فرم عالی در اختیار شما قرار دهد.

اگر در فناوری بلاک چین مبتدی هستید، اما علاقه زیادی به آن دارید و می‌خواهید بیشتر بدانید یا به دنبال گزینه‌های شغلی در فناوری بلاک چین هستید، دوره گواهینامه بلاک چین بهترین مکان برای شروع است. این دوره برای افرادی که مایلند در مورد موضوعات مرتبط در ارزهای دیجیتال و فضای گسترده‌تر بلاک چین اطلاعات بیشتری بیاموزند مفید است.

علاوه بر این، به شما کمک می‌کند تا بر پلتفرم‌های اصلی بلاک چین تسلط پیدا کنید. شما باید در مورد بیت‌کوین و کارکرد آن، واژگان کلیدی و مفاهیمی که معمولا در دنیای بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرند اطلاعات کافی به دست آورید. همچنین، می‌توانید در مورد ابزارهایی مانند git، docker و حتی ترافل دانش خود را بیشتر کنید.

وب‌سایت‌های آموزشی خارجی و داخلی  مملو از اطلاعاتی در مورد بیت کوین و سایر موضوعات مرتبط با بلاک چین هستند، اما بهتر است از یک منبع جامع برای این موضوع استفاده کنید. بنابراین، هنگامی که بلاک چین و کاربردهای آن‌را از طریق این دوره‌ها یاد می‌گیرید، نحوه توسعه یک نمونه برنامه بلاک چین را بهتر درک خواهید کرد.

به‌طور کلی دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی فناوری بلاک چین، مدون و سلسله‌وار دانش عمیق و دقیقی در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌تواند به شما در یافتن یک شغل عالی در زمینه مرتبط با بلاک چین کمک فراوانی کند.

نکته‌ای که قبل از انتخاب یا حضور در یک دوره آموزشی باید به آن دقت کنید این است که مفاهیم اساسی را پوشش دهند، از زیربنای رمزنگاری فناوری بلاک چین تا نحوه کار و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز در یک پلتفرم بلاک چین خصوصی مثل اتریوم دانش کافی در اختیارتان قرار دهند.

زبان‌های برنامه‌نویسی

اگر قصد ورود حرفه‌ای به دنیای بلاک چین را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی که قابلیت کار با این فناوری را دارند غافل نشوید. از جمله این زبان‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

Solidity

  • Solidity یک زبان برنامه‌نویسی که توسط تیم اصلی اتریوم توسعه یافته و به ویژه برای قراردادهای هوشمند طراحی شده است. این زبان برنامه‌نویسی مشکلات مختلفی که یک توسعه‌دهنده بلاک چین ممکن است با آن‌ها روبرو شود را حل می‌کند.

Go

  • یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که برای ساخت hyper ledger fabric  در بلاک چین در دسترس برنامه‌نویسان قرار دارد. این زبان برنامه‌نویسی دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای است که به شما در ساخت اولین بلاک چین کمک می‌کند.

Simplicity

  • Simplicity یک زبان برنامه نویسی بلاک چین نسبتاً جدید و سطح بالا است که در سال 2017 توسعه یافته است که هدفش کاهش پیچیده مسائل مربوط به توسعه قراردادهای هوشمند است.

کلام آخر

اگرچه بیت‌کوین موفق‌ترین پیاده‌سازی فناوری بلاک چین است، اما پتانسیل بسیار گسترده‌تری نسبت به ارزهای دیجیتال دارد. ممکن است برای برخی افراد و سازمان‌ها فناوری جدیدی باشد، اما در آستانه ایجاد انقلابی در دنیای فناوری و مالی است.

در حالی که برخی از صنایع استفاده از بلاک چین را در بخش‌های مختلف آغاز کرده‌اند، بسیاری دیگر نیز وجود دارند که هنوز در حال ارزیابی هستند. برنامه‌های بسیاری هر روز در حال آزمایش و آزمایش هستند و به این فناوری هیجان‌انگیز ملحق می‌شوند. هنگامی که این برنامه‌ها به شکل عمومی در اختیار عامله مردم قرار گیرند، بلاک چین تکنولوژی و زندگی مردم را برای همیشه تغییر می‌دهد.

بنابراین، اگر بلاک چین و کاربردهای آن شما را مجذوب خود کرده‌اند و می‌خواهید حرفه خود را در فناوری بلاک چین بسازید، اکنون زمان مناسبی برای یادگیری مهارت‌های ضروری است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟