نقش زنان در عرصه فناوری
صنعت و فناوری استرالیا هم مانند امریکا زنان را پس می‌زند
کارآفرینان جدید زن استرالیایی در حوزه فناوری به دلیل فقدان قوانین منسجم و تبعیض جنسیتی از حضور فعال در این بخش محروم هستند. سه تن از زنان موسس استارت‎آپ‌های برجسته می‎گویند جای نگرانی است که تعداد فارغ‌التحصیلان زن علاقمند به حوزه تجارت و دنیای فناوری تا این اندازه کم است.

1606683296_1_0.gif

طی گفتگویی با بیش از 50 زن کارآفرین در شهر سیدنی، جس ویلسون که خود بنیانگذار یک فروشگاه آن‎لاین لباس از طریق اپلیکیشن موبایل است از سختی‎های پیش رو برای متقاعد کردن جامعه در رویارویی با زنان فعال در عرصه فناوری می‎گوید: «بازخوردی که من از رسانه‎های اجتماعی دریافت می‎کردم این بود که یک زن نمی‎تواند مدیرعامل یک صنعت تکنولوژیک باشد ... او احتمالا از سر دلخوشی و با سرمایه پدر ثروتمندش تصمیم به چنین کاری گرفته است و هرگز در این کار موفق نخواهد شد.»

مطلب پیشنهادی: چرا عشق اول دختران استنفورد در دره سلیکون به بن‌بست می‌خورد؟

او معتقد است برجسته نشان دادن زنان پیشگام در این صنعت آسان‌ترین راه برای تغییر چنین تفکراتی است، او می‎گوید: «با این کار رفته رفته حضور زنان در این عرصه به یک هنجار تبدیل خواهد شد.»

لوسی ترن‎بال که یکی دیگر از زنان موفق در عرصه تجارت است در یکی از اولین مراسم عمومی‎ فعالیتش، از آنجا که همسرش به سمت نخست وزیری رسیده بود، به پشتیبانی از زنان کارآفرین پرداخت و فرهنگ توسعه استارت آپ‎ها توسط زنان را ستود. خانوم ترن‎بال گفت: «نمی‎توانم بیان کنم برای کسی که تمام عمرش را در سیدنی گذارنده است چقدر شگفت انگیز است وقتی می‎بینم یک چنین استارت آپ‎های خلاقانه‎ای با سرعتی که سزاوار آن است در حال رشد و توسعه است.» خانوم ترن‎بال به عنوان یک زن موفق در زمینه فعالیت‎های خود شناخته می‎شود. او مدیر موسسه  پریما بایومد فعال در حوزه مبارزه با سرطان دهانه رحم، عضو هیئت مدیره کمیته سیدنی، و قائم مقام موسسه کشتیرانی سیلینک تراول گروپ است.

سیاستمدار استرالیایی و وزیر اشتغال و زنان، میکائلا کش، و معاون وزیر نوآوری وایات روی، همچنین اعلام کرده‎اند که درهای کانابرا کاملا به روی کارآفرینان جوان باز است. جن جورج، بنیانگذار یک پورتال کاریابی استرالیایی به نام وان‎شیفت، امیدوار است دولت با تجدید نظر در برنامه‎های درسی، دوره‎های آموزش مهارت‎های مرتبط با کسب و کار را نیز در برنامه آموزشی مدارس بگنجاند. او می‎گوید: «تدریس اصول پایه برنامه نویسی باید به یک اولويت در برنامه مدارس پایه ابتدایی تبدیل شود.»

بنیانگذار اپلیکیشن 99dresses، نیکی دورکین معتقد است زنان را باید تشویق کرد تا به برنامه نویسی علاقمند شده و سخت افزار خودشان را بسازند. او می‎گوید: «اگر شما نگاهی به بنیانگذاران استارت آپ‎های خیلی موفق مثل استیو جابز و مارک زاکربرگ بیاندازید متوجه خواهید شد که این استارت آپ‎ها در بسیاری از موارد کار خود را از گاراژ خانه‎ها شروع کرده و دختران هم هیچ نقشی در آن نداشته‎اند و همین امر به تداوم این مشکل دامن می‎زند.»

آقای روی معتقد است با وجودی که برنامه نویسی در برنامه درسی ملی گنجانده شده است، اما باید تلاش‎های بیشتری جهت تشویق آموزگاران به یادگیری این علوم انجام شود تا بتوانند بیشتر دانش آموزان را به اهمیت این موضوع ترغیب کنند. او می‎گوید: «شما نباید انتظار داشته باشید کسی که هیچ تجربه‎ای در زمینه برنامه نویسی ندارد قادر باشد آن را به درستی تدریس کند.»

صحبت تنها بر سر مهارت‎های حوزه فناوری نیست، بلکه داشتن روحیه کارآفرینی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و شما باید به دنبال یافتن کسانی باشید كه در هر دو زمینه مهارت داشته و بتوانند با کمکهای دولتی و در بخش خصوصی کار خود را گسترش دهند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟