شرکت تارگت قصد دارد روبات را جایگزین کارگران ‎کند
دو دستی به شغلتان بچسبید: طرح غلبه ماشین بر انسان در یکی از بزرگ‌ترین خرده فروشی‌های دنیا
همه برای امرار معاش نیازمند یک شغل آبرومند هستند، اما تراژدی دنیای مدرن نشان می‎دهد که حتی اگر تمام شرایط لازم برای یک حرفه را هم داشته باشید باز هم به این راحتی نمی‎توان یک شغل پیدا کرد، و تازه اگر خوش شانس باشید و شغلی برای خود دست و پا کنید کمتر از آنچه سزاوار شما است دستمزد دریافت می‎کنید. اما عده‎ای هم هستند که وضعشان از این هم بدتر است و آنها کسانی هستند که به آرامی‎ در حال جایگزین شدن با نسل بعدی روبات‎ها هستند.

1606683296_1_0.gif

در زمانی نه چندان دور، شرکت تارگت اعلام كرد که قصد دارد کارگران انسان خود را در یک فروشگاه مفهومی‎ تازه تاسیس با سیستم‎های خودکار و روبات‎ها جایگزین کند. انتشار چنین خبری به نظر ترسناک و مصیبت بار می‎آید، به ویژه برای کسانی که هنوز از امنیت شغلی کافی برخوردار نیستند. اما آیا واقعا باید از این دست اخبار ترسید؟ شاید، شاید هم نه. موضوع کمی‎ پیچیده است.

هدف اصلی تارگت چیست؟

موضوع از وقتی شروع شد که تارگت به طور عمومی‎ خبر مشارکتش با Techstars را اعلام كرد، گروهی که مرکز توجه‎اش شتاب بخشیدن به کار و جایگاه استارت آپ‎ها است و در این زمینه شهرت جهانی دارد. Techstars در موفقیت صدها شرکت فناوری نوپا نقشی کلیدی داشته است.

تارگت با همکاری با Techstars امیدوار است بتواند از تجربیات انواع مختلفی از استارت آپ‎ها برای ایجاد یک برنامه تسریع کننده خرده فروشی استفاده کند. این برنامه همه چیز از چرخه تامین و توزیع تا تعامل با مشتریان را شامل می‎شود تا در نتیجه روند کار ارزان‎تر و موثرتر باشد.

مطلب پیشنهادی: از این به بعد ربات‌ها زباله‫ها را جمع می‫کنند

در پیش گرفتن این راه جدید مشخص کرد که تارگت برای مدتی با تنگناهای مرتبط با فناوری مواجه بوده است. صرف نظر از اینکه تارگت بیشترین تلاش خود را برای یکپارچه سازی فروش آن‎لاین با خرده فروشی‎ها به کار گرفته است، اما این شرکت همچنان از ضعف در مدیریت موجودی، کمبود کالاهای اساسی و نقص در نرم افزار پرداخت رنج می‎برد.

بنابراین به منظور اصلاح این نواقص تارگت به فکر یافتن یک راه حل است و کار را با تاسیس یک فروشگاه مفهومی‎ که شامل بسیاری از قابلیت‎های نسل آینده توسعه یافته توسط استارت آپ‎های Techstars است (از جمله روبات‎ها) آغاز کرده است. تارگت همچنین در حال بازسازی بسیاری از فروشگاه‎های موجود در لس‎آنجس است، اما هنوز خبری از روبات‎ها در این فروشگاه‎ها نیست.

احتمالا ظرف کمتر از دو سال این فروشگاه مفهومی‎ به روی عموم باز خواهد شد و از آن برای سنجش واکنش عمومی‎ به این نوآوری‎ها استفاده خواهد شد. بازخورد مشتريان در مواجهه با روبات‎هایی که جایگزین انسان شده‎اند چه خواهد بود؟ آیا ماشین‎ها قادرند خدمات با کیفیت بالا را ارائه کنند؟

از قضا، خبر استفاده تارگت از روبات‎ها درست همزمان شد با اقدام تارگت برای تشکیل یک اتحادیه برای کارگران بخش داروخانه این شرکت در بروکلین، و این برای اولین بار از زمان آغاز به کار تارگت بود که این شرکت اقدام به راه اندازی اتحادیه صنفی برای کارگران خود می‎کرد. نکته قابل تأمل اینجاست که بعید به نظر می‎رسد انتشار همزمان این دو خبر ارتباطی با یکدیگر نداشته باشد.

هدف تنها به کارگیری روبات‎ها نیست

صنعت خرده فروشی یکی از بزرگترین صنایع موجود در آمریکا است و استفاده از کارگران خدماتی به لطف پیشرفت‎های فناوری نظیر همین مورد در آستانه منسوخ شدن قرار دارد. این حرکت صورت گرفته توسط تارگت برای اتوماسیون کارها تنها نمونه‎ای از روند رو به رشد خرده فروشی‎های بزرگ است. نیاز به حذف انسان از معادله به منظور به حداکثر رساندن میزان بهره وری در تولید هدفی نیست که تنها تارگت در پی آن باشد و دیر یا زود به سایر شرکت‎ها نیز سرایت خواهد کرد. یک نمونه ملموس از این تغییر جهت، سیستم روباتیک انبارداری در شرکت آمازون است.

در سال 2012، آمازون شرکتی را خرید که کارش تولید و نگهداری روبات‎های کارگر بود و از آن برای طراحی یک سیستم انبارداری مجهز و پر بازده استفاده کرد. این روبات‎ها که با نام روبات‎های کیوا شناخته می‎شدند به صورت خودگردان از بین راهروها عبور کرده و وظیفه بسته بندی و انتقال با دست را به وسیله صفحات روباتیک انجام می‎دهند و در نهایت تعداد گارگران انسان مورد نیاز برای انجام کارهای انبارداری آمازون را روز به روز بیشتر کاهش می‎دهند.

از روبات‎ها در مکان‎ها و مقاصد دیگری نیز استفاده می‎شود. هنوز یک سال نگذشته است که شرکت Lowe اولین خدمات رسان مشتريان روباتیک خود (با نام OSHbot) را به خدمت گرفت. این روبات می‎تواند به زبان انگلیسی و اسپانیولی صحبت کند و با استفاده از یک اسکنر شناسایی کالا به شما کمک می‎کند تا محصولات مورد نیاز خود را پیدا کنید و تمام مدت از وضعیت موجودی فروشگاه اطلاع  کامل دارد.

عل‎رغم اینکه ایده جایگزین کردن روبات باعث بیکار شدن عده زیادی انسان می‎شود، اما از لحاظ اقتصادی صرفه با این است که اگر روبات‎ها عملکرد بهتری از خود نشان می‎دهند باید جایگزین نیروی انسانی شوند.

اگر چه در کوتاه مدت هزینه‎های تحقیق و توسعه ممکن است زیاد به نظر برسد، اما وقتی موانع پشت سر گذاشته شوند، بازده حاصل از کار این روبات‎ها چنین هزینه‎هایی را جبران می‎کند و با مرور زمان و پیشرفت فناوری، روبات‎ها بسیار ارزانتر خواهند شد. دیگر نیاز نیست برای آنها دوره‎های آموزشی گذاشت، یا به آنها دستمزد پرداخت کرد. به علاوه اینکه آنها می‎توانند تمام مدت بدون خستگی کار کنند.

مطلب پیشنهادی: ماشین‌ها بیش از اندازه بزرگ شده‌اند اما آن‌ها ما را خوشحال‌تر خواهند کرد؟

با فشارهای مالی و رکورد اقتصادی اخیر، دور از انتظار هم نیست که شاهد این باشیم که شرکت‎های بزرگ تمایل داشته باشند تا حد ممکن وابستگی خود به نیروی انسانی را کاهش دهند. نتیجه این است که در بلند مدت روبات‎ها برنده این بازی خواهند بود.

مهم نیست که چرا و چگونه و چه وقت، حتی با وجودی که ممکن است بعضی از شغل‎ها را هرگز نتوان به یک روبات سپرد، اما حقيقت این است که بسیاری از حرفه‎های پیچیده و نیازمند به مهارت روزی به روبات‎ها سپرده خواهد شد.

روبات‎ها، کار و آینده

خیلی از مردم به دلیل ناراحت کننده بودن آن مایل نیستند که به این موضوع فکر کنند. درست است که چنین اقدامی‎ برای کسانی که شغل خود را از دست داده‎اند دردناک است، و درست است که انجام چنین کاری باعث تحقیر کرامت انسانی می‎شود، اما نکته ظریفی نیز در این میان وجود دارد: با این کار دنیا به آخر نخواهد رسید و اوضاع آن چنان که نشان می‎دهد وخیم نیست.

جوامع بعد از ظهور انقلاب صنعتی به زندگی خود ادامه دادند و ما هم می‎توانیم با حضور انقلاب روباتیک به زندگی خود ادامه دهیم. حتی در بدترین شرایط ممکن، یعنی زمانی که روبات‎ها تمام شغل‎ها را به انحصار خود درآورده باشند، ما باز هم می‎توانیم به زندگی ادامه دهیم، تنها کافی است خود را با شرایط وفق دهیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟