او در کدام جبهه خواهد جنگید؟
چرا بیل گیتس از هیئت مدیره مایکروسافت کناره گیری کرد؟
در 13 مارچ 1986، مایکروسافت به یک شرکت سهامی‌ عام تبدیل شد و بنیانگذار و مدیر عامل 36 سالهاش بیل گیتس جایگاه خود در هیئت مدیره این شرکت را تثبیت کرد. حالا پس از 34 سال گیتس از سمت خود کناره گیری می‌کند.

1606683296_1_0.gif

گیتس ابتدا این خبر را به طور خلاصه در یک پست لینکدین منتشر کرد. او همچنین اعلام كرد که از هیئت مدیره شرکت هلدینگ Berkshire Hathaway که توسط دوست دیرینه‌اش وارن بافت سرپرستی می‌شود نیز کناره گیری کرده است. گیتس دلیل این تصمیم خود را اختصاص زمان بیشتر به اولویت‌های بشردوستانه از جمله بهداشت جهانی و توسعه، آموزش و پرورش و مشارکت روزافزون خود در مقابله با تغییرات آب و هوا اعلام کرده است. او همچنین در آخرین اقدام خود به نبرد جهانی علیه ویروس کرونا (Covid-19) پیوسته است.

در آخرین فعالیت بشردوستانه گیتس در مورد مبارزه با ویروس کرونا او می‌گوید: «در هر بحرانی، رهبران دو مسئولیت با درجه اهمیت یکسان را برعهده دارند: اول اینکه مشکل را به سرعت برطرف کنند و بعد، از اتفاق دوباره آن جلوگیری کنند. همه گیری COVID-19 یک مثال ملموس در این مورد است. در حال حاضر جهان باید جان انسان‌ها را نجات دهد و در عین حال روش‌های مقابله با شیوع این بیماری را بهبود بخشد. چالش بلند مدت یا همان ارتقای توانایی ما در پاسخ به شیوع بیماری چیز جدیدی نیست. کارشناسان بهداشت جهانی سال‌ها است که می‌گویند یک همه گیری دیگر به وقوع خواهد پیوست که سرعت و شدت آن از همه گیری آنفولانزا در سال 1918 بیشتر خواهد بود. موسسه بیل و ملیندا گیتس طی سال‌های گذشته منابع قابل توجهی را برای کمک به جهان برای آمادگی رویارویی با چنین سناریویی اختصاص داده است.»

مایکروسافت تحت رهبری مدیر عامل جدید خود  ساتیا نادلا رونق گرفته و حالا به یک شرکت تریلیون دلاری تبدیل شده است. گیتس سال‌هاست که در مایکروسافت کار اجرایی نمی‌کند و تنها عضو هیت مدیره است. اما غیبت موسس این شرکت از هیئت مدیره دگرگونی‌هایی را به وجود خواهد آورد و مطمئنا جای خالی او احساس خواهد شد. گیتس علی‌رغم ترک سمت تمام وقت خود از مایکروسافت در سال 2008، همچنان توجه و اشتیاق خود را به ابر شرکتی که تاسیس کرده حفظ کرده است. او همچنان 1.3 درصد سهم مایکروسافت در اختیار دارد که ارزش آن در حدود 16 میلیارد دلار است.

به نظر می‌رسد این حرکت و جابجایی، اوج روند 20 ساله توجه گیتس به فعالیت‌های نیکوکاری و عام المنفعه او باشد. در سال 2000 او پس از واگذاری سمت خود - مدیر عاملی- به استیو بالمر شروع به جمع آوری وجوه خیره از طریق بنیاد بیل و ملیندا گیتس کرد که از تلاش‌های خیرخواهانه قبلی پدید آمده بود. او متعهد شد بخش عمده‌ای از ثروت خود را به این سازمان اهدا کند. از آنجا که گیتس در آن زمان ثروتمندترین مرد جهان بود، آن ثروت بسیار قابل ملاحظه بود. وی سپس وارن بافت را نیز متقاعد کند که بخش مهمی از ثروت چند ده میلیاری خود را به این بنیاد خیریه اهدا نماید.

                                                  بیل و ملیندا گیتس به همراه وارن بافت

هشت سال بعد، گیتس سمت تمام‌وقت خود در مایکروسافت را ترک کرد تا بیشتر وقت خود را با موسسه خیریه خود و همسرش سپری کند. با وجودی که جدایی از مایکروسافت بسیار برایش سخت بود اما از روحیاتش مشخص بود که انجام کارهای انسان دوستانه هم او را راضی کرده و با همان شور و شوقی که به حل مشکلات نرم افزاری می‌پرداخت در این زمینه نیز وقت خواهد گذاشت. وقتی گیتس شغل معماری نرم افزار در مایکروسافت را رها کرد به خبرنگاران گفته بود که موضوعاتی که او در این بنیاد به آن پرداخته است بسیار مهم‌تر از نوآوری‌هایی است که وی درباره نرم افزار پدید آورده است.

حالا او بسیار کمتر از گذشته در تصمیمات مایکروسافت تاثیرگذار خواهد بود.اما بیشتر خواهد توانست برای حل مشکلات جهانی فعالیت کند. او در سال ۲۰۱۵ در یکی از سخنرانی‌های «تدتاک»، خاطرنشان کرده بود که کابوس کودکان نسل او قارچ انفجار اتمی بوده است. اما حالا آن کابوس به شکل ابرویروس‌های عفونی تغییر شکل داده است.  او در این ویدیو به وضوح توضیح می‌دهد که عمده مشکلات مربوط به سلامتی در جهان حاضر، ویروس‌های جهش‌یافته‌ای هستند که آنتی‌بیوتیک‌ها معمولی روی آن‌ها اثری ندارد. اکنون با رهایی از مسئولیت‌های او در هیت مدیره‌ها، مغز توانمند بیل گیتس کارهای دیگری برای انجام دادن دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟