چین اولین سیستم عامل هوش مصنوعی جهان را خواهد ساخت
چین قصد دارد از خلا موجود در دنیای سیستم عامل ها به بهترین شکل استفاده کرده و رهبری بازار این حوزه را به دست گیرد. چین تا به امروز پیشرفت های زیادی در حوزه هوش مصنوعی داشته است که شناسایی چهره افراد و حتا تشخیص قومیت افراد بر مبنای الگوهای هوشمند تنها بخشی از فعالیت های گسترده این کشور است. اما چین قصد دارد در بعد همگانی اولین سیستم عامل هوش مصنوعی را طراحی کرده و به این شکل رهبری بازار در زمینه طراحی سیستم عامل های هوش مصنوعی را از آن خود کند.

1606683296_1_0.gif

چین در راستای چشم‌اندازی که برای خود ترسیم کرده، می‌خواهد رهبری جهانی در زمینه هوش مصنوعی را از آن خود کند. با این حال، این کشور هیچ‌گاه به دنبال توسعه سیستم‌عاملی بر پایه این فناوری نبود. آمارها نشان می‌دهند که تقریبا نیمی از سهم بازار سیستم‌عامل در چین از آن اندروید گوگل است و یک سوم دیگر بازار این کشور از آن سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت است.

علیرغم سیستم‌عامل‌های خارجی که بازار سیستم‌عامل‌های چین را قبضه کرده‌اند، این کشور با جدیت تمام به دنبال آن است تا سیستم‌عامل  بومی این کشور را تولید کند. در سال 2001، محققانی از دانشگاه ملی فناوری دفاع این کشور کار روی ساخت سیستم‌عاملی را آغاز کردند که عمدتا برای ارتش چین و ادارات دولتی این کشور طراحی شده بود.

این سیستم‌عامل هوش مصنوعی که Kylin نام دارد، در ابتدا بر پایه توزیع لینوکسی FreeBSD و سپس لینوکس در حال ساخت است.

در سال 2015، سیستم‌عاملی شبیه به Kylin که NeoKylin نام داشت طراحی شد و قرار بود به‌طور کامل جایگزین سیستم‌عامل ویندوزی شود که روی کامپیوترهای دولتی این کشور استفاده می‌شد.

سیستم‌عامل بومی دیگری که چین روی آن متمرکز شده بود و China Operating System نام داشت، قرار بود به شکل از پیش ساخته شده روی کامپیوترها و گوشی‌های همراه این کشور قرار گیرد.

اریک وانگ، یکی از بنیانگذاران شرکت راکید می‌گوید: «چین از معدود کشورهای جهان است که در زمینه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده که این سرمایه‌گذاری هنگفت محدود به استفاده از این فناوری در یک سیستم‌عامل نیست. چین در مقایسه با ایالات متحده که طیف گسترده‌ای از توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل را در اختیار دارد، در این زمینه با کاستی‌هایی همراه است، اما علیرغم فقدان این استعدادها، چین در مقایسه با بهبود قابلیت‌های خود در حوزه هوش مصنوعی در مقایسه با یک دهه گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته است.»

به‌طور مثال، شرکت Rokid در حال توسعه سیستم‌عامل هوش مصنوعی است که نه تنها در محصولاتش از آن استفاده کند، بلکه آن‌را در اختیار سایر شرکت‌ها نیز قرار دهد.

با توجه به فراوانی متخصصان هوش مصنوعی در کشور چین، انتظار می‌رود، یک سیستم‌عامل مبتنی بر هوش نقطه شروعی برای یک چهش بزرگ باشد. اریک وانگ از شرکت Rokid می‌گوید: «در حال حاضر ما  روی یک راه‌حل جامع کار می‌کنیم و قصد داریم یک راهکار صوتی تعاملی در مقیاس صنعتی برای محصولات خود طراحی کنیم که قابل استفاده در صنایع مختلف باشد. با توجه به نبود سیستم‌عامل مبتنی بر هوش مصنوعی چین به خوبی می‌تواند رهبری بازار را از آن خود کند.»

این شرکت به تازگی، قطعات سخت‌افزاری جدیدی که شامل اولین تراشه هوش مصنوعی صوتی، عینک واقعیت مجازی و یک بلندگوی هوشمند قابل حمل است را طراحی کرده است. تولید محصولات هوش مصنوعی، به ویژه در حوزه طراحی تراشه‌های چند منظوره هوشمند، نه تنها گران است، بلکه مصرف انرژی بالایی دارند که مانع اصلی در راه ساخت فراگیر این فناوری می‌شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟