System Idle Process در ویندوز چیست؟
چرا System Idle Process درصد زیادی از پردازنده سیستم را مصرف می‌کند؟
آیا وقتی تسک منیجر را باز می‌کنید متوجه System Idle Process می‌شوید؟ فرآیند System Idle چیزی در حدود 90 درصد یا حتی بیشتر از پردازنده کامپیوتر شما را مصرف می‌کند. اما بر خلاف آنچه تصور می‌کنید این میزان مصرف اصلا بد نیست. بهتر است ببینیم این فرآیند واقعا چه کاری انجام می‌دهد.

1606683296_1_0.gif

System Idle Process چیست؟

System Idle Process بخش زیادی از پردازنده کامپیوتر را مصرف می‌کند. این فرآیند توسط سیستم‌عامل ساخته می‌شود. System Idle Process پردازنده کامپیوتر را به‌طور دائم اشغال می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود تا سیستم فریز نکند.

به‌بیان دیگر، منابع پردازنده که توسط System Idle Process استفاده می‌شوند آن دسته از منابعی به‌شمار می‌روند که در حال استفاده نیستند. اگر برنامه‌های در حال اجرا 5 درصد از پردازنده را مصرف کنند، System Idle Process بقیه 95 درصد پردازنده را اشغال می‌کند. برای همین است که تسک منیجر در توضیح این فرآیند می‌گوید: "درصد زمانی که پردازنده بیکار است." علامت فرآیند System Idle Process یا همان PID برابر با صفر است.

در تسک منیجر ویندوز 10 اطلاعات System Idle Process از تب فرآیندهای طبیعی حذف می‌شود تا همه چیز ساده به‌نظر برسد.

چرا ویندوز به System Idle Process نیاز دارد؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، اگر این فرآیند در سیستم وجود نداشته باشد تا پردازنده را دائما مشغول نگه دارد، سیستم آمادگی فریز شدن را دارد. در واقع ویندوز System Idle Process را به‌عنوان بخشی از اکانت کاربر SYSTEM اجرا می‌کند، برای همین زمانی‌که ویندوز اجرا می‌شود، این فرآیند در پس‌زمینه فعال است.

System Idle Process بخش طبیعی سیستم‌عامل است که یک رشته تنها را برای هر هسته پردازنده در سیستم‌های چند-پردازنده‌ای اجرا می‌کند. 

چرا System Idle Process بخش زیادی از پردازنده را مصرف می‌کند؟

وقتی تسک منیجر را باز می‌کنید اولین چیزی که به چشم شما می‌خورد درصد زیادی از پردازنده سیستم است که توسط System Idle Process استفاده می‌شود. اما نگران نباشید، این موضوع کاملا طبیعی است چرا که System Idle Process یک تسک ویژه است و فقط زمانی‌که پردازنده بیکار باشد توسط OS اجرا می‌شود.

اما عددی که در کنار System Idle Process در تسک منیجر می‌بینید نشان‌دهنده درصدی از پردازنده‌ است که در دسترس است. پس این عدد به معنای میزان مصرف پردازنده نیست. اگر برنامه‌ها 5 درصد از پردازنده را مصرف کنند، مقدار SIP عدد 95 درصد را نشان می‌دهد، یعنی این‌که 95 درصد از پردازنده بدون استفاده است یا درخواستی برای آن در سیستم وجود ندارد.

پس چرا کامپیوتر من کند است؟

اگر کامپیوتر شما کند است و عدد SIP بالاست تفصیر را گردن System Idle Process نندازید. رفتار فرآیند SIP کاملا طبیعی است و نشان می‌دهد که مشکل ربطی به درصد بالای استفاده از پردازنده ندارد. کند بودن کامپیوتر می‌تواند به کمبود حافظه، فضای کم روی هارد یا چیزی مربوط باشد که در حال استفاده از منابع سیستمی است. در این شرایط بد نیست که با استفاده از یک آنتی‌ویروس کامپیوتر خود را اسکن کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟