پروژه‌های شکست خورده یا کنار گذاشته شده
سفری به گورستان پروژه‌های گوگل
بیشتر کاربران فضای مجازی و متخصصان فناوری اطلاعات گوگل را بزرگ‌ترین و موفق‌ترین غول دنیای فناوری می‌دانند. شرکتی که دست روی هر پروژه‌ای می‌گذارد موفقیت آن صددرصد است. اما صبر کنید. اطلاعات بیشتر ممکن است ذهن شما را بازتر کند و به شما نشان دهد اگر پروژه‌ای در حال شکست خوردن است نباید روی آن بیهوده پافشاری کرده و به هر طریق ممکن که شده سعی کنید یک پروژه محکوم به شکست را زنده نگه‌دارید. روی بستر اینترنت سایتی وجود دارد که این سایت فهرستی بلندبالا از پروژه‌هایی تهیه کرده که گوگل آن‌ها را کنار گذاشته است.

1606683296_1_0.gif

اگر به سایت Killed by Google مراجعه کنید، با فهرستی عجیب و غیر منتظره از پروژه‌هایی روبرو می‌شوید که برخی از آن‌ها در زمان خود طلایه‌دار موفقیت بودند، اما به دلایل مختلفی باید بازنشسته شوند. شاید اگر ما سکان هدایت گوگل را بر عهده داشتیم سعی می‌کردیم به هر طریق ممکن این پروژه‌ها را حفظ کرده و حتا با وام‌های کلان این پروژه‌ها را حفظ کنیم. اما دوراندیشی، میل به پیشرفت و جایگزین کردن پروژه‌های مفید و کاربردی‌تر به جای پروژه‌هایی با آینده‌ای مبهم هر یک به تنهایی دلیل محکمی هستند که گوگل را متقاعد سازند پروژه‌های هزینه‌بر را کنار بگذارد. در سایت Killed by Google پروژه‌ها بر مبنای بازه زمانی که خاتمه پیدا کرده‌اند فهرست شده‌اند. به این ترتیب شما پروژه‌هایی را می‌بینید که از سال 2001 میلادی تا 2019 میلادی هر یک به دلایل مختلفی از سوی گوگل کنار گذاشته شده‌اند. در این مقاله با چند مورد از این پروژه‌ها که قرار است آشنا می‌شوید.

1. Google+

گوگل پلاس شبکه‌ای اجتماعی متعلق به گوگل بود که از سوی این شرکت مدیریت می‌شد. گوگل پلاس، چهارمین شبکه اجتماعی گوگل در سال‌های اولیه با استقبال فراوانی روبرو شد. سه مدیر اجرایی مسئولیت نظارت و اعمال تغییرات روی این شبکه اجتماعی را عهده‌دار بودند. مدیرانی که در نوامبر 2015 میلادی تغییرات بسیار مهمی در گوگل پلاس به وجود آورند و در حقیقت یک بازطراحی مجدد را اعمال کردند. در اکتبر 2018 گوگل اعلام کرد به واسطه یکسری مشکلات و گزارش‌های منتشر شده از سوی وال‌استریت ژورنال مبنی بر فاش شدن اطلاعات صدها هزار کاربر این شبکه اجتماعی در اوت 2019 به کار این شبکه اجتماعی پایان خواهد داد. این پروژه 8 سال قدمت داشت.

2. Fabric

در صفحه اصلی این پروژه آماده است ما بهترین قابلیت‌های Fabric را به پروژه Firebase انتقال داده‌ایم تا پلتفرمی قدرتمند در اختیارتان قرار دهیم. ما از Fabric تا اواسط سال 2019 میلادی پشتیبانی می‌کنیم، اما پیشنهاد می‌کنیم برای دسترسی به ابزارهای جدیدتر به Firebase مهاجرت کنید. Farbic پلتفرمی است که به تیم‌های توسعه‌دهنده موبایلی کمک می‌کند برنامه‌‌های بهتری ایجاد کرده، مخاطبان خود را به درستی شناسایی کرده و کسب‌وکار خود را گسترش دهند. ناقوس مرگ در می 2019 برای این پروژه به صدا درخواهد آمد. این پروژه 4 سال قدمت داشت.

3. Inbox by Gmail

Inbox by Google یک سروریس ایمیلی طراحی شده از سوی گوگل بود. سرویسی که تا تاریخ 2014 اکتبر تنها بر مبنای دعوت‌نامه‌ای کار می‌کرد که از سوی اعضا این سرویس برای سایر مردم ارسال می‌شد. اما در سال 2015 میلادی به شکل عمومی در اختیار کاربران قرار گرفت. این برنامه پیام‌های وارد شده به جی‌میل کاربران را برای دسترسی به اطلاعات اسکن می‌کرد. این سرویس پیام‌های ایمیلی مرتبط با یک موضوع واحد را با ارائه یک عنوان توصیف کننده محتوا، بسته‌بندی و سازمان‌دهی می‌کرد. اطلاعاتی شبیه به بلیط پروازها، اجاره اتومبیل، رزرو هتل، اطلاعات مسافرتی و...  در ساختارهایی واحد جمع‌آوری می‌شدند تا کاربر به شکل ساده‌ای اطلاعات مرتبط با یکدیگر را مشاهده کند. این سرویس در مارس 2019 خاموش خواهد شد. این پروژه 4 سال قدمت داشت.

4. Google URL Shortener

ابزار کوتاه کننده آدرس‌های اینترنتی گوگل (Google URL Shortener) که ما با عبارت goo.gl آن‌را می‌شناسیم یکی از سرویس‌های کاربردی و موفق گوگل است که گوگل تصمیم گرفته است به کار آن پایان دهد. این سرویس کار خود را از دسامبر 2009 میلادی آغاز کرد و اولین بار در نوارابط گوگل و Feedburner استفاده شد. یک سال بعد گوگل نسخه مخصوص وب‌سایت‌ها به نام goo.gl را در سپتامبر 2019 میلادی به شکل عمومی در اختیار کاربران قرار داد. این سرویس از 13 آوریل 2018 به کاربران جدید دیگر اجازه نمی‌دهد از آن استفاده کنند و در تاریخ 30 مارس 2019 در دسترس نخواهد بود. لازم به توضیح است که لینک‌های ساخته شده با این سرویس همچنان کاربران را به صفحات مربوطه هدایت خواهند کرد.  سرویس goo.gl با Firebase Dynamic Links جایگزین شده است. این پروژه 9 سال قدمت داشت.

5. Google Search Appliance

Google Search Appliance دستگاهی است که گوگل در سال 2002 میلادی آن‌را به بازار عرضه کرد. این ابزار با اتصال به کامپیوترها به سازمان‌ها اجازه می‌دهد به شکل سفارشی‌تر و پیشرفته‌تری به جست‌وجوی اطلاعات درون یک کامپیوتر بپردازند. این دستگاه در اصل به نمایه‌سازی اسناد می‌پردازد. این دستگاه بر مبنای سیستم‌عامل CentOS کار می‌کند. این دستگاه بیشتر در ارتباط با مدیریت اسناد، در محیط‌های اینترانت یا مدیریت هرچه دقیق‌‌تر سایت‌هایی که محتوای زیادی دارند استفاده می‌شود. این دستگاه ماحصل همکاری مشترک دو شرکت دل و گوگل است. گوگل در سال 2016 میلادی اعلام کرد که فاز تولید این دستگاه متوقف شده و در سال 2019 میلادی فاز پشتیبانی یا توسعه آن به‌طور کامل متوقف خواهد شد.  این پروژه 17 سال قدمت داشت.

6. Google News & Weather

Google News & Weather یک برنامه کاربردی تولید شده از سوی گوگل برای جمع‌آوری اخبار است که در تاریخ 8 اکتبر 2018 میلادی کار کار آن متوقف شد. اما در 9 اکتبر دومرتبه فعال شد تا این‌که در 16 اکتبر 2018 دومرتبه فعالیت آن متوقف شد. در تاریخ 8 می 2018 گوگل در کنفرانس I/O اعلام کرد که دو سرویس Google Play Newsstand و Google News & Weather در قالب یک سرویس واحد در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت. سرویسی که Google News نام دارد. این سرویس روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS در اختیار کاربران قرار دارد. بدین ترتیب پروژه‌ای که 4 سال پیش کار خود را آغاز کرد و از 42 زبان مختلف دنیا پشتیبانی می‌کند باید با دنیای فناوری خداحافظ کند. این پروژه 2 سال قدمت داشت.

7. Reply

در میان پروژه‌ها بازنشسته گوگل شاید پروژه Reply ناکام‌ترین بوده است. Reply یک برنامه کاربردی است که از سوی کارگروه آزماشی گوگل موسوم به Area 120 و از سوی Mohit Sahu عضو تیم آلفا ساخته شد. این پروژه در فوریه 2018 میلادی تا 11 اکتبر 2018 در فاز بتا قرار داشت که اکنون از فاز آزمایشی خارج شده یا به عبارت دقیق‌تر دو ماه پیش از دنیای فناوری به کنار رفت! این برناکه کاربردی به کاربران اجازه می‌دهد پاسخ‌های هوشمندانه‌ و از پیش تعیین شده‌ای را برای مکالمه‌ها و برنامه‌های پیام‌رسان همچون پیام‌رسان فیسبوک، اسلک و Hangouts آماده کنند. این روژه 8 ماهه بود!

8. Tez

این پروژه چند ماه پیش خاموش شد. Tez یک برنامه پرداخت موبایلی طراحی شده از سوی گوگل بود که برای کاربران هندی طراحی شده بود. این سرویس که 11 ماه عمر کرد در نهایت به سرویس به Google Play تغییر نام داد.

9. Google Goggles

پروژه‌ای که جدود 5 ماه پیش بازنشسته شد به کاربر اجازه می‌داد بر مبنای تصاویری که با دستگاه‌های همراه تهیه کرده جست‌وجویی انجام دهد. این پروژه تقریبا 8 ساله بود.

10. Save to Google Chrome Extension

گوگل به کار این پروژه 5 ماه قبل خاتمه داد. این سرویس به شما اجازه می‌داد لینک درون صفحه‌ای را همراه با یک تصویر و برچسب‌های مربوط به آن به سرعت در برنامه Pocket-like ذخیره کنید. این پروژه 2 سال عمر کرد!

11. Encrypted Search

این پروژه نزدیک به 9 ماه قبل پایان پذیرفت. سرویس فوق به کاربران اجازه می‌داد به شکل ناشناس در اینترنت به جست‌وجو بپردازند. این پروژه 8 سال عمر کرد.

12. Google Allo

پروژه‌ای که 10 ماه پیش پایان پذیرفت یک برنامه موبایلی پیام‌رسان بود که گوگل به کار آن خاتمه داد و Google Chat را جایگزین آن کرد. این پروژه 1 سال عمر کرد.

13. Google Site Search

این پروژه که 10ماه پیش خاتمه پیدا کرد سرویسی بود که به مدیران سایت‌ها اجازه می‌داد فیلد جست‌وجوی ییشرفته نیرو گرفته از گوگل را به سایت خود اضافه کنند. این پروژه 9 سال قدمت داشت.

14. Google Pixel C

پروژه‌ای که 11 سال پیش خاتمه پیدا کرد یک تبلت اندرویدی 10.2 اینچی بود با یک صفحه‌کلید مغناطیسی بود. عمر این پروژه 2 سال بود.

15. Google Pixel XL

پروژه‌ای که 1 سال پیش کنار گذاشته شد یک گوشی اندرویدی بود که فرآیند تولید و بازاریابی آن‌را خود گوگل عهده‌دار بود. این پروژه تنها 1 سال عمر کرد.

برای اطلاع در مورد سایر پروژه‌های جالب کنار گذاشته شده از سوی گوگل به آدرس Killed by Google مراجعه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟