تغییراتی همسو با نیاز کاربران
22  قابلیت مهمی که همراه با به‌روزرسانی رداستون 5 ارائه خواهند شد
مایکروسافت در نظر دارد رداستون 5 را پاییز امسال منتشر کند. این به‌روزرسانی از آن جهت حائز اهمیت است که برخی ویژگی‌های کاربردی همچون اضافه کردن زبانه به همه برنامه‌‌های کاربردی، قابلیت به‌اشتراک‌گذاری حافظه موقت میان چند دستگاه‌، اضافه کردن قالب تاریک به محیط اکسپلورر و.... تا چند ماه دیگر به شکل رسمی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. قابلیت‌هایی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد بر مبنای بیلد 17622 که از اواخر اردیبهشت‌ماه در اختیار کاربران ویندوز اینسایدر قرار گرفته است، فهرست شده‌اند.

1606683296_1_0.gif

زبانه‌هایی برای همه برنامه‌ها

بدون شک مجموعه‌ها (Sets) یکی از بزرگ‌ترین تغییرات ویندوز 10 خواهند بود. با افزوده شدن این قابلیت در نوار بالای پنجره‌ برخی از برنامه‌ها، زبانه‌های جدیدی اضافه می‌شوند که به شما اجازه می‌دهند زبانه‌های متعلق به برنامه‌های مختلف را درون یک پنجره با یکدیگر ترکیب کنید. این حرف به معنای آن است که ویندوز سرانجام زبانه‌ها را به فایل اکسپلورر اضافه خواهد کرد، اما دقت کنید که توانایی مجموعه‌ها بسیار بالا است. به‌طور مثال شما می‌توانید یکی از زبانه‌ها را به فایلی از مایکروسافت ورد، زبانه دیگری را به مایکروسافت اج و زبانه دیگری را به فایل اکسپلورر اختصاص دهید. در ادامه برای  کشیدن و رها کردن این زبانه‌ها میان پنجر‌ه‌ها کلیدهای میان‌بر Ctrl+Windows+Tab در اختیارتان قرار خواهد داشت. دقت کنید برنامه‌هایی که نوارشخصی خود را دارند همچون کروم، فایرفاکس و.... از چنین قابلیتی پشتیبانی نخواهند کرد.

Alt+Tab زبانه‌ها را نیز نشان خواهند داد

مایکروسافت تغییری در شیوه به‌کارگیری این دو کلید به وجود آورده است. زبانه‌ها در مجموعه‌ها و حتا زبانه‌هایی که از سایت‌های مختلف در مرورگر مایکروسافت اج باز شده‌اند در آینده از طریق به‌کارگیری دکمه‌های Atl+Tab قابل مشاهده بوده و امکان حرکت در میان آن‌ها وجود خواهد داشت.

تاریخچه حافظه موقت و همگام‌سازی

با عرضه رسمی رداستون 5 تاریخچه‌ای به حافظه موقت اضافه خواهد شد که از طریق به‌کارگیری دکمه‌های Windows+V قابل مشاهده خواهد بود. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا حافظه موقت را میان دستگاه‌های مختلف به‌اشتراک قرار دهید. مایکروسافت در آینده پشتیبانی از حافظه موقت ابری در ارتباط با صفحه‌کلید SwitfyKey (اندروید، آی‌فون و آی‌پاد) را به ویندوز 10 اضافه خواهد کرد. در نتیجه امکان انتقال محتوای نوشته شده از گوشی به کامپیوتر به شکل ساده‌ای امکان‌پذیر خواهد بود.

قالب تاریک برای فایل اکسپلورر

قابلیتی که بسیاری از کاربران از مدت‌ها پیش در انتظار آن بودند به محیط فایل اکسپلورر اضافه خواهد شد. این ویژگی به شکل خودکار از طریق فعال کردن system-wide dark theme در مسیر Settings> Personalization > Colors در دسترس کاربران قرار خواهد داشت. این قابلیت حتا به منوهای ویندوز (کلیک راست ) نیز اضافه خواهند شد.

پیش‌نمایش جست‌وجوها در منوی شروع

تا چند وقت دیگر منوی شروع از قابلیت پیش‌نمایش جست‌وجوها پشتیبانی خواهد کرد. در نتیجه زمانی که در حال تایپ محتوایی هستید ویندوز پیش‌نمایشی از جست‌وجوها را به شما نشان می‌دهد. البته این ویژگی تا حدودی هوشمند هست، به واسطه آن‌که اگر منوی شروع متوجه شود که جست‌وجو در وب نتایج بهتری را به شما ارائه می‌کند شما را به صفحه نتایج بینگ هدایت خواهد کرد.

یک ابزار سفارشی و جدید برای تهیه اسکرین‌شات‌ها

ویندوز 10 ابزار جدیدی برای تهیه اسکرین‌شات‌ها در اختیار کاربران قرار خواهد داد. این ابزار به شما اجازه می‌دهد از بخش‌های خاصی از صفحه دسکتاپ یا پنجره‌ها عکس‌برداری کنید. حتا اجازه می‌دهد روی عکس‌های گرفته شده نیز نقاشی کنید. این ابزار با فشار دکمه‌های Windows + Shift + S فعال می‌شود. اما با مراجعه به مسیر Settings > Ease of Access > Keyboard امکان فعال‌سازی آن از طریق کلید Print Screen نیز وجود دارد.

ارتقا قابلیت‌هایی در ارتباط با اینترنت همراه

مایکروسافت در حال آماده‌سازی چارچوب جدیدی به نام Net Adapter است. چارچوبی که به میزان قابل توجهی باعث بهبود کیفیت ارتباطات روی کامپیوترهایی می‌شود که از اینترنت همراه LTE، سیم کارت یا مودم یو‌اس‌بی استفاده می‌کنند.

پنهان شدن حاشیه پنجره‌ها و طراحی اکریلیک بیشتر

این تغییر بصری در قالب استراتژی بلندمدت مایکروسافت به منظور اشاعه بیشتر زبان طراحی Fluent Design اعمال خواهد شد که باعث می‌شود، به جای آن‌که حاشیه‌های رنگی را پیرامون پنجره‌ها مشاهده کنید، شما حاشیه‌های خاکستری را پیرامون پنجره‌ها مشاهده کنید. به‌طوری که با باز یا بسته شدن پنجره‌های جدید به شکل خاصی محو می‌شوند.

برنامه Mail از مرورگر پیش‌فرض شما صرفنظر می‌کند

این‌گونه به نظر می‌رسد که در آینده برنامه Mail تنها با مایکروسافت اج باز خواهد شد. این رویکرد به منظور پر رنگ‌تر کردن نقش مایکروسافت اج نزد کاربران اعمال می‌شود.

نوت‌پد از دستورات خطی لینوکس و مک پشتیبانی خواهد کرد

سرانجام نرم‌افزار نوت‌پد از ویژگی کاراکترهای خط پایانی به سبک یونیکس پشتیبانی خواهد کرد. توجه داشته باشید که نوت‌پد از کاراکترهای پایانی LF لینوکس و CR مک نیز پشتیبانی می‌کند. این حرف به معنای آن است که شما یک فایل متنی لینوکسی یا مک را می‌توانید با همان قالب در نوت‌پد باز، مشاهده، ویرایش و ذخیره‌سازی کنید.

دکمه‌های میان‌بر برای کپی و پیست‌کردن در Bash

از این پس Windows Subsystem for Linux قادر خواهد بود بش و سایر دستورات خط فرمان را با محیطی شبیه به محیط لینوکس و بر مبنای توزیع‌هایی همچون اوبونتو، فدورا، OpenSUSE و دیبان روی ویندوز اجرا کند.

اجرای شل لینوکس از طریق فایل اکسپلورر

در آینده قادر خواهید بود از طریق فایل اکسپلورر به پوشه‌ مشخصی رفته و در آن پوشه شل لینوکس را باز کنید.

جست‌جو با بینگ در نوت‌پد

برای آن‌که بتوانید از این ویژگی استفاده کنید، باید متن مورد را انتخاب کرده (Ctrl +B) و با رفتن به منوی Edit و انتخاب گزینه Search with bing جست‌وجوی موردنظر را انجام دهید.

ویژگی‌های مفید و هیجان‌برانگیز

در کنار ویژگی‌های اصلی یکسری ویژگی‌های جزیی نیز به ویندوز 10 اضافه خواهد شد که از آن جمله به مواردی همچون مشاهده وضعیت باتری و مقدار باتری باقی مانده از دستگاه‌های بلوتوث در بخش تنظیمات، بهبود یکسری قابلیت‌های Focus Assist، تنظیماتی در ارتباط با صدا، پشتیبانی از ویرایش HEIF که اجازه می‌دهد عکس‌های HEIF را در فایل اکسپلورر ویرایش کنید، جست‌وجو از طریق برنامه تقویم، بهبود وضعیت ذره‌بین، بهبود امنیت ویندوز و البته قابلیت‌های جدیدی ویژه گیمرها اشاره کرد.

در به‌روزرسانی جدید نرم‌افزارهای ضدویروس مجبور خواهند بود از پردازه‌های محافظت شده استفاده کنند، در غیر این صورت این برنامه‌ها در بخش Windows Security نشان داده نخواهد شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟