ارایه اینترنت پر سرعت با استفاده از ۱۲۰۰۰ ماهواره
اسپیس اکس اولین ماهواره‌های اینترنتی سریع خود را در مدار زمین مستقر کرد
پس از تجربه موفقیت‌آمیز پرتاب راکت فالکون هوی به آسمان و استقرار رودتسر ایلان ماسک در مدار از پیش تعیین شده که تا مدت‌ها خبر مربوط به آن موفقیت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اکنون شرکت اسپیس اکس در تلاش دیگری یک گام بزرگ‌تر در جهت اهداف تحقیقی خود برداشت. این شرکت با هدف دسترسی فراگیر کره زمین به اینترنت موفق شد راکت فالکون 9 که حاوی دو ماهواره آزمایشی Starlink بود را به فضا پرتاب کرده و دو ماهواره آزمایشی این شرکت را با موفقیت در مدار پایین زمین مستقر کند.

1606683296_1_0.gif

اسپیس اکس از مدت‌ها پیش کار روی این پروژه را آغاز کرده بود و بر همین اساس پرتاب موفقیت‌آمیز اخیر به این شرکت کمک می‌کند تا پیش از آن‌که ماهوار‌ه‌های بیشتری در فضا مستقر کند، سامانه‌های خود را به منظور دسترسی فراگیر همه مردم زمین به اینترنت مورد آزمایش قرار دهد. این پرتاب در شرایطی با موفقیت انجام شد که قرار بود یکشنبه هفته گذشته 29 بهمن‌ماه انجام شود، اما ایلان ماسک در توییتر اعلام کرد این پرتاب به واسطه شناسایی چند مشکل کوچک با چند روز تاخیر انجام خواهد شد.

ایلان ماسک در خصوص پرتاب موفقیت‌آمیز این راکت در حساب توییتری خود اعلام کرد: «ماهواره‌های Tintin A و Tintin B با موفقیت در مدار مستقر شده و هم اکنون در حال برقرار ارتباط با ایستگاه‌های زمینی هستند. در گام بعد قرار است 12000 هزار ماهواره در قالب پروژه‌ای که Starlink نامیده می‌شود در مدار زمین قرار گیرند.»

اینترنت ماهواره‌ای مفهوم جدیدی نیست، اما طرحی که آقای ماسک در حال کار روی آن است بر مبنای رویکردی متفاوت و جدید کار می‌کند.

این پرتاب به دو دلیل حائز اهمیت است. اول آن‌که در رویکرد اینترنت ماهواره‌ای سنتی به واسطه مدل قرارگیری ماهواره‌های بزرگ که نسبت به کره زمین در وضعیت ثابتی قرار داشته و در مدار جغرافیایی بسیار بالای مستقر می‌شوند مشکلاتی همچون قطعی و تاخیر به وجود می‌آید و دوم آن‌که هزینه‌بر هستند. همچنین فراموش نکنید در شرایط جوی بد این امکان وجود دارد تا سیگنال‌ها مسدود شده و همچنین به واسطه تجهیزاتی که در خانه مشترکان باید قرار گیرد در عمل مشکلات بسیاری وجود دارد که استریم کردن ویدیویی یکی از مهم‌ترین این مشکلات است. اما زمانی که طیف گسترده‌ای از هزاران ماهواره کوچک را شبیه به یک صورت فلکی در اختیار داشته باشید، مشابه رویکردی که اسپیس اکس به دنبال آن است، آن‌گاه قادر خواهید بود مشکلاتی همچون فواصل بین آن‌ها را برطرف کرده و این فرصت را به وجود آورید تا سرویس‌های ارزان‌قیمت و سریع‌تری در اختیار مردم سراسر جهان قرار دهید.

بر مبنای چنین طرحی اسپیس اکس در نظر دارد هزاران ماهواره یا به عبارت دقیق‌تر 12000 هزار ماهواره کوچک را شبیه به دو نمونه‌ای که به آن‌ها اشاره شد در خلال سال‌های 2019 تا 2024 در مدار پایینی زمین قرار دهد. آن‌گونه که FCC filing گزارش کرده است، اسپیس اکس در نظر دارد 4425 هزار ماهواره را در ارتفاع 1200 کیلومتری (750 مایلی) مدار زمین مستقر کند. پس از آن راکت این شرکت قرار است 7000  ماهواره دیگر را در ارتفاع 340 کیلومتری (210 مایلی) سطح زمین مستقر کند. در نتیجه ترکیب این صورت فلکی اجازه می‌دهد تا اسپیس اکس به راحتی بتواند هر نوع فرکانسی را پوشش دهد داده و زمان تاخیر به مراتب کمتری در مقایسه با فیبرنوری داشته باشد. ایلان ماسک بر این باور است که چنین طرحی می‌تواند اینترنت با سرعت بالا در در ناشناخته‌ترین مکان‌‌های زمین در اختیار مردم قرار دهد. اسپیس اکس امیدوار است که سود حاصل از سرویسی که به این شکل ارائه خواهد کرد، سرمایه‌های اولیه مربوط به ماموریت‌های مریخ را تامین کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟