Apollo: نرم‌افزار متن‌باز برای توسعه خودران‌ها
شرکت چینی Baidu که بیشتر به واسطه موتور جستجوی اینترنتی‌‌اش شناخته شده، مدتی است در حوزه خودران‌ها فعال‌تر شده است. این شرکت به تازگی نسخه جدیدی از Apollo، نرم‌افزار ویژه توسعه خودران‌ها را بصورت متن‌باز عرضه کرده است.

1606683296_1_0.gif

شرکت Baidu، سه ماه پیش نسخه ۱.۰ نرم‌افزار Apollo را بصورت متن‌باز بر روی Github منتشر کرد. این نرم‌افزار تنها با‌گذشت ۴ روز، عنوان بیشترین دانلود را در بین نرم‌افزارهای مبتنی بر سی‌پلاس‌پلاس این سایت کسب کرد و حالا Baidu نسخه بعدی آنرا در اختیار همه قرار داده است. Ya-Qin Zhang مدیر این شرکت می‌گوید:‌ « به تاریخچه کامپیوترهای شخصی و ابزارهای همراه که نگاه کنیم متوجه خواهیم شد یک سامانه متن‌باز، قدرت و چالاکی خود را مدت بیشتری حفظ می‌کند. بنابراین تصمیم گرفتیم Apollo را بصورت متن‌باز عرصه کنیم».

بنابر ادعای Zhang نسخه جدید Apollo قابلیت‌های بسیار بیشتری را در اختیار قرار می‌دهد. دسترسی به حسگرهایی نظیر رادار و لایدار و نیز دسترسی به نقشه‌های با کیفیت از جاده‌ها، مهمترین ویژگی‌های نسخه جدید Apollo هستند. در روش‌های فعلی توسعه خودران‌ها، نقشه‌های دقیقی از برخی جاده‌ها در اختیار خودران‌ قرار می‌گیرد. این نقشه‌ها نه تنها موقعیت جاده را نشان می‌دهند بلکه اشیاء ثابتی که در اطراف جاده قرار دارند نظیر زیرساخت‌ها را نیز پوشش می‌دهند. خودران، با مقایسه آنچه از طریق حسگرهایش دریافت کرده و آنچه در نقشه وجود دارد، وضعیت خود را در جاده مشخص می‌کند.

اگرچه متن‌باز بودن این نرم‌افزار کمک می‌کند تا خودروسازان بطور مستقل بر روی توسعه خودران‌های خودشان کار کنند اما در مسیر توسعه، این شرکت‌ها نیازمند خدماتی خواهند شد که Baidu ارائه می‌دهد. بعنوان مثال شرکت Baidu یکی از تأمین‌کنندگان اصلی نقشه‌های دیجیتال در چین است. به گفته Zhang این شرکت به تازگی ۳۰۰هزار کیلومتر از بزرگراه‌‌های چین را نقشه‌برداری کرده است. از آنجاییکه چنین نقشه‌هایی، عنصر مهمی در توسعه خودران‌ها محسوب می‌شوند، هر خودروسازی که بخواهد برای کشور چین خودران تولید کند، ناگزیر است از Baidu کمک بخواهد و متن‌باز بودن Apollo رسیدن این شرکت به چنین هدفی را آسانتر می‌کند.

اگر چه شرکت‌های دیگر نظیر Waymo گوگل، سال‌ها در این حوزه مشغول آزمودن خودران‌های خود هستند، اما ممکن است رویکرد متن‌باز Baidu راه را برای این شرکت کوتاه‌تر کند. در کشور چین بیش از ۲۰۰ برند خودرو وجود دارد و Baidu با تعداد محدودی از شرکت‌های خودروسازی در حوزه خودران‌ها همکاری مستقیم دارد. Baidu با Beijing Automotive که یکی از بزرگترین خودروسازان چین است همکاری می‌کند و قرار است این شرکت تا دو سال آینده خودران‌های سطح ۳ و تا سال ۲۰۲۱ خودران‌های سطح ۴ تولید کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟