postmarketOS توزیعی ویژه گوشی‌های هوشمند
این توزیع لینوکسی چرخه عمر اسمارت‌فون‌ها را ده ساله می‌کند
قابلیت نصب روی انواع مختلفی از سخت‌افزارها یکی از نقاط قوت سیستم‌عامل‌های لینوکسی است. از کامپیوترهای قدیمی گرفته تا جدیدترین کامپیوترهایی که مجهز به آخرین تراشه‌های اینتل هستند همگی میتوانند توزیع‌های لینوکسی را بدون مشگل خاصی اجرا کنند. برنامه‌نویسان شبانه‌روز در حال کار روی کرنل هستند تا به کاربران اجازه دهند توزیع‌های جدید را با کمترین مشکل روی کامپیوترهای قدیمی خود اجرا کنند.

1606683296_1_0.gif

در این میان یک سوال مهم وجود دارد. چرا با وجود تلاش شبانه‌روزی برنامه‌نویسان و ده‌ها توزیع‌ مختلف لینوکسی که وجود دارد هنوز هم قادر نیستیم این توزیع‌ها را روی دستگاه‌های همراه مورد استفاده قرار دهیم؟ جواب این پرسش روشن است. اکوسیستم موبایل کاملا تحت تاثیر سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS قرار دارد.

مطلب پیشنهادی

کاتلین موفق شد در برنامه‌نویسی اندروید جاوا را پشت بگذارد
آینده‌ای خوش در انتظار برنامه‌نویسان کاتلین

در این میان بخش عمده‌ای از دستگا‌ه‌های همراه از اندروید استفاده می‌کنند. گستردگی اکوسیستم اندروید باعث شده است این سیستم‌عامل در زمینه ارائه سریع و قدرتمند به‌روزرسانی‌ها با کاستی‌هایی همراه باشد. حتا گوشی‌های پرچم‌دار نیز با یک وقفه طولانی مدت به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند. اما به نظر می‌رسد توزیع postmarketOS آماده است تا این مشکلات را حل کند.

توزیع postmarketOS چیست؟

postmarketOS بر مبنای توزیع Alpine Linux که به واسطه سبک بودن و ایمن بودن شناخته می‌شود ساخته شده است. Alpine Linux تنها به 5 تا 6 مگابایت فضای خالی برای نصب نیاز دارد. postmarketOS آماده است تا چرخه عمر گوشی‌های هوشمند را به ده سال افزایش دهد. به گونه‌ای که گوشی‌ها در طول این مدت بتوانند به‌روزرسانی‌ها را بدون مشگل خاصی دریافت کنند.

مطلب پیشنهادی

بهترین موزیک‌پلیرهای رایگان آندرویدی  + لینک دانلود
آیا شما هم از پلیر استاندارد گوشی خود خسته شده‌اید؟

نکته جالب توجه دیگری که در ارتباط با این توزیع وجود دارد این است که اولیور اسیت طراح این توزیع به دنبال آن نیست تا شما مجبور کند از یک رابط کاربری خاص استفاده کنید، در نتیجه این شانس را دارید از رابط‌های مختلفی همچون گنوم، Xfce، KDE و.... استفاده کنید.

او هدف از طراحی توزیع فوق را این‌گونه اعلام کرده است: «همه ما به خوبی می‌دانیم که اندروید یک بازه به‌روزرسانی طاقت‌فرسا دارد، به واسطه آن‌که کاربران باید در انتظار بنشینند تا تولیدکنندگان گوشی به‌روزرسانی‌ها را برای گوشی‌های آن‌ها آماده کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهند. گوگل همراه با عرضه اندروید Oreo پروژه Treble را معرفی کرد تا بتواند بر این مشگل غلبه کند. اما مشکلات عمیق‌تر از آن است. در حالی که پروژه‌های دیگری شبیه به LineageOS نیز ارائه شدند اما آن‌ها نیز در زمینه عرضه به‌روزرسانی‌ها به گوگل وابسته هستند.»

postmarketOS  با ارائه یک راهکار منحصر به فرد این توانایی را دارد تا یک بسته جامع را برای انواع مختلفی از دستگاه‌ها ارائه کند. در اولین گام، یک نسخه توسعه یافته ابتدایی از این سیستم‌عامل برای گلکسی اس 2 و نکسوس 4 ساخته شده است. در مرحله دوم قرار است از دستگاه‌های بیشتری که از سوی تولیدکنندگانی همچون سامسونگ، موتورولا، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و... ساخته شده پشتیبانی به عمل آید.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟