وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات:
22/05/1396 - 22:56
ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت در برنامه‌ انتخاباتی به مردم قول داده که سالانه ۹۰۰ هزار شغل ایجاد کند و در برنامه ششم تعهد کرده که ۱۰۰ هزار شغل از این رقم در حوزه فناوری اطلاعات خواهد بود.

1606683296_1_0.gif

محمد جواد آذری جهرمی امروز در نشست بررسی برنامه‌هایش به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات که با حضور فعالان بخش خصوصی این عرصه در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد،‌ گفت: براساس آمار مرکز آمار ایران میزان درصد اشتغال در حوزه ICT و حوزه فناوری اطلاعات به کل اشتغال در کشورهای در حال توسعه به کل اشتغال 1.87 درصد است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این شاخص تا سال 1394 در کشور ما 0.2 درصد بوده و مجموع شغال‌های ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات 50 هزار شغل بوده است که فقط در سال 1395 بر اثر توسعه در حوزه ICT  بالغ بر صد هزار شغل د این حوزه ایجاد شده که این امر نشان می‌دهد، ما ظرفیت،‌نیروی جوان و بازار مناسب برای رشد در این حوزه را داریم و بنابراین در زمانی که یکی از بزرگترین مشکلات ما در کشور چه به لحاظ اجتماعی و فرهنگی موضوع اشتغال است باید در این حوزه سرمایه‌گذرای کنیم و مسیر حرکت را درست برویم.

آذری جهرمی بیان داشت: با این اقدامات هم ثروت ملی ما افزایش می‌یابد و هم رفاه مردم بیشتر خواهد شد که البته نیازمند مقدماتی است، اما این مقدمات در 12 سال مورد غفلت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت در زمینه توسعه دسترسی به فناوری اطلاعات با چالش‌های زیادی مواجه بودیم و حتی با چالش‌هایی فقهی مواجه شدیم، ولی دولت بر تاثیرگذاری این مساله بر کسب و کار به آن پرداخت و دکترین رهبر انقلاب در این حوزه این است که از فرصت‌های فضای مجازی استفاده کنیم و تهدیدهای آن را دفع کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت در برنامه‌های انتخاباتی به مردم قول داده که سالانه 900 هزار شغل ایجاد کند و تعهد کرده در برنامه ششم که 100 هزار شغل از این 900 هزار شغل در حوزه ICT خواهد بود که این امر محقق نخواهد شد، مگر با فعالیت بخش خصوصی در حوزه تجهیزات مخابراتی و این در حوزه تجهیزات مخابراتی، تولید و صادراتی و خدمات بخشی خصوصی محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه شاهبیت برنامه اصلی ما انقلاب دیجیتال است گفت: ما می‌خواهیم با نگاه فرصت محور به آن نگاه کنیم و کشور و مردم را برای استفاده از این فرصت‌ها توانمند کنیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات ما این است که بازار دسترسی مناسب نداریم، گفت: در برخی از مناطق شهری و در بسیاری از مناطق روستایی و کمتر برخوردار دسترسی‌ها مطلوب نیست که تعهد داده‌ایم، متوسط سرعت سرویس‌های خانگی را حداقل به 20 مگابایت برسانیم.

وی با بیان اینکه در کپی‌رایت هم یکی از مشکلات این حوزه است گفت: قانون کپی رایت متعلق به سال 1348 است که در تجارت الکترونیک تطبیق داده شده است که می‌توان از آن استفاده کرد، اما وقتی به محاکم قضایی مراجعه می‌شود متوجه می‌شویم این قانون کفایت لازم را ندارد.

وی با اشاره به موضوع حریم خصوصی بیان داشت: اگر قرار است اقتصاد دیجیتال در کشور شکل گیرد باید مشکل حریم خصوصی حل شود.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ساختار مخابرات ما آنچه که در زمان آقای غرضی طراحی شده است، گفت: این در حالی است که قرار بود، ما قطب تولید محصولات الکترونیک باشیم که با این وضعیت امروز تولیدات ما در این حوزه کنار گذاشته شده است.

آذری جهرمی با بیان اینکه ما باید سیاست‌ها را تغییر دهیم گفت: پست بانک را باید تبدیل کنیم به بانک حمایت کننده از این عرصه که البته در این زمینه اتفاق خوبی در مجلس افتاد و 1.5 میلیون دلار از صندوق ارزی برای توسعه مناطق روستایی اختصاص یافت و پست بانک هم بانک عامل آن شد.

جهرمی گفت: تمام هم و  غم برنامه و شعار محوری ما موضوع اشتغال است هرچند فناوری ارتباطات و اطلاعات  مسئولیت مستقیم در این زمینه ندارد.

وی  گفت: شاید در نگاه اول در مورد ارزان شدن سرویس‌ها به نظر برسد که این موضوع کاهش درآمدها را در پی دارد، اما در بازار فناوری این اتفاق نمی‌افتد و مثال آن مصوبه 237 است که خرداد 95 تصویب شد و با این مصوبه از زمان اجرا تاکنون سایز بازار مخابرات ایران 5 هزار میلیارد تومان بزرگ‌تر شده است.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟