در راستای کمک به کاهش آلودگی هوا
موتور‌سیکلت‌ هیبریدی در مشهد ساخته شد
طبق آمارها، حدود 10 میلیون موتورسیکلت در خیابان‌ شهرهای کشور تردد می‌کنند که با یک حساب سرانگشتی، می‌توان فهمید که چه حجم از آلودگی توسط این وسایل نقلیه تولید می‌شوند. اما در راستای کمک به کاهش آلودگی هوا، اولین موتورسیکلت هیبریدی با حمایت شرکت برق منطقه‌ای خراسان توسط محققان کنسرسیوم مرکب‌های سبز در پارک علم و فناوری خراسان واقع در مشهد ساخته شد.

1606683296_1_0.gif

محمدصادق قاضی‌زاده، رئیس پژوهشگاه نیرو درخصوص این موتورسیکلت گفت: «وزارت نیرو می‌تواند از تولید باطری و یا ابرخازن مورد استفاده در این موتورسیکلت‌ها به‌منظور تولید انبوه حمایت کند. باید در تولید انبوه موتورسیکلت هیبریدی به خریداران اطمینان داد که این محصول تا ارتقای کامل مورد حمایت و پشتیبانی است. دست‌اندرکاران تولید این محصول باید نقشه راه مشخصی در توسعه آن داشته باشند که در صورت وجود مشکلات در تامین منابع صندوق پژوهش و فناوری وزارت نیرو در این زمینه حمایت‌های لازم را به‌عمل خواهد آورد.»

محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان نیز گفت: «طراحی و ساخت موتورسیکلت هیبریدی اقدام بسیار مهمی در زمینه کاهش آلودگی محیط زیست به ویژه در کلانشهرها محسوب می‌شود. هم اینک 10 میلیون دستگاه موتورسیکلت بنزینی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت نیاز به جایگزینی با ارزانترین موتورسیکلت‌های الکتریکی، هزینه بسیار سنگینی را برای کشور در بر دارد. با توجه به شرایط کنونی، معقول‌ترین و ممکن‌ترین راه برای حذف آلایندگی موتورسیکلت‌های موجود و جایگزینی برق به‌جای بنزین، مجهزکردن موتورسیکلت‌ها به پیشرانه الکتریکی و استفاده از این پیشرانه در مراکز کلانشهرها است. با شرکت توزیع نیروی برق مشهد برای ساخت 100 دستگاه قراردادی منعقد و با شهرداری مشهد نیز برای تبدیل 10 هزار موتور سیکلت تفاهم اولیه انجام شده است.»

 

 

ایسوس

نظر شما چیست؟