گزارش بازار
انجماد نسبی در بازار تجهیزات کامپیوتری؛ قیمت‌ها هم‌چنان بالا است
رشد نرخ دلار در هفته‌های اخیر موجب شد تا خریداران با افزایش قیمت‌ انواع سخت‌افزار و تجهیزات کامپیوتری به ویژه لپ‌تاپ در بازار روبرو شوند. با اینکه از آغاز هفته جاری، نرخ دلار روند نزولی را طی کرده است، ولی بازارهای داخلی در برابر کاهش قیمت تجهیزات کامپیوتری مقاومت می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

به گزارش سایت شبکه، با وجود این کاهش، هنوز سخت‌افزارهایی چون پردازنده، هارددیسک، حافظه‌، مادربرد، لپ‌تاپ‌های اپل، اچ‌پی و دل کاهش قیمتی را تجربه نکرده‌اند! این در حالی است که انتظار می‌رفت تا با آغاز روند نزولی نرخ ارز، قیمت تجهیزات کامپیوتری نیز به سمت متعادل‌شدن گام بردارد.

اگرچه برخی از فعالان و فروشندگان قطعات کامپیوتری، پائین‌آمدن سطح موجودی در انبارها را دلیل اصلی سکون قیمت در نقطه اوج می‌دانند؛ اما به‌نظر می‌رسد ایستایی جدول قیمت انواع تجهیزات کامپیوتری در بازارهای داخلی، دلیل دیگری جز کاهش موجودی انبارها داشته باشد. سیدمهدی میرمهدی کمجانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه استان تهران نیز معتقد است که در حال حاضر، خرید تجهیزات این حوزه به کمترین میزان رسیده و دلیل اصلی آن، کاهش موجودی انبارها است.

اما افزایش قیمت در محصولاتی چون موس و صفحه کلید که تولید داخل دارند، غیرمنطقی بوده و نمی‌توان برای آن توجیهی دست‌و‌پا کرد؛ موضوعی که فعالان بازار، دلیل آن را در تمایل کاربران به خرید محصولات خارجی می‌‌دانند. دیر یا زود، به هر صورت مقاومت بازار در برابر کاهش نرخ ارز شکسته می‌شود و قیمت‌ها به سطح تعادل خود نزدیک‌تر خواهند شد؛ اما سوء استفاده تعداد کمی از فروشندگان از شرایط حاکم بر بازار‌های داخلی، موضوعی است که نباید مغفول بماند؛ زیرا تنها آسیب‌دیدگان این‌دست تنش‌های قیمتی، خریداران نهایی تجهیزات کامپیوتر خواهند بود.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟