کاهش هزینه‌ها در پیاده‌سازی پروژه‌های ملی
دستگاه مخابراتی DWDM در ایران ساخته شد
محققان و مهندسان ایرانی در راستای کاهش هزینه‌های پیاده‌سازی پروژه‌های بزرگ ملی مخابراتی، دست به طراحی و تولید دستگاه‌های مخابراتی DWDM زدند. قرار است این دستگاه‌ها در پروژه «توانا» به کار گرفته شوند.

1606683296_1_0.gif

صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) اعلام کرد طرح بومی‌سازی تجهیزات مخابرات نوری طی ۲۱ ماه با هدف تامین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه ملی «توانا» با موضوع طراحی، تولید و فروش تجهیزات و ارائه خدمات سیستم‌های انتقال DWDM انجام گرفت.

مطلب پیشنهادی

ژاپن تا ۲۰۱۸ قوی‌ترین ابررایانه دنیا را می‌سازد

DWDM مخفف Dense wavelength division multiplexing است و جدیدترین دستگاه و فناوری مخابراتی در سطح دنیا محسوب می‌شود که می‌تواند اطلاعات و سیگنال‌های نوری از چندین سورس و خط را به روی یک کابل فیبر نوری انتقال دهد. دستگاه‌های DWDM مالتی‌پلکسرهایی هستند که می‌توانند حداکثر ۸۰ طول موج مختلف از منابع مختلف را روی یک سیگنال نوری از یک منبع به منبع دیگری منتقل کنند. دستگاه‌های DWDM می‌توانند اطلاعات را با سرعت ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه جابه‌جا کنند.

مرکز صحا می‌گوید دستگاه ساخته شده یک محصول زیرساختی برای انتقال انبوه اطلاعات از طریق فیبرنوری است. این محصول قادر است اطلاعات با  سرعت ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه با استفاده از یک زوج فیبرنوری و تکنیک‌های بسیار مدرن و پیشرفته انتقال دهد و تا برد حداقل ١٥٠ کیلومتر نیاز به تقویت‌کننده بین راهی ندارد. به دلیل تکنولوژی بسیار بالای این محصول، ارزش افزوده زیادی برای کشور دارد.

این طرح پیرو قرارداد منعقد شده با شرکت ارتباطات زیرساخت در قالب پروژه توانا (شامل ۱۰۰ شهر  نیمه شرقی کشور) با هدف استقرار تجهیزات مخابرات نوری با ظرفیت ٤٠٠ گیگابیت بر ثانیه و قابل توسعه به ٨٠٠ گیگابیت برثانیه و با سیستم مدیریت شبکه به صورت کلید در دست (Turnkey) با حمایت ۳۰ میلیارد ریالی صندوق صحا انجام شده است.

از نقاط مثبت این طرح، دانش کاملا بومی ساخت تجهیزات است که اشتغال برای حدود ٥٠ نفر از نخبگان کشور را در حوزه شبکه‌های مخابراتی، الکترونیک و نرم‌افزار به دنبال داشته و باعث کاهش حدود ٧٠ درصدی خروج ارز از کشور شده است. فقط چند کشور محدود در دنیا فناوری ساخت این دستگاه‌ها را دارند. 

 

 

ایسوس

نظر شما چیست؟