کاغذهای هوشمند با فناوری نانو
محققان ایرانی کاغذ اسکناسی ساختند که هرگز جعل نمی‌شود!
علیرضا مهدویان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران درخصوص طرح تولید کاغذ نانویی گفت: «در طرح حاضر یک روش ساده و سبز جهت تهیه‌ یک کاغذ سلولزی جدید با خاصیت پاسخ‌دهی چندگانه معرفی شده است. روش مورد استفاده در این طرح جهت تولید کاغذ هوشمند، روشی ساده و سبز است؛ به‌علاوه، کاغذ تولید شده از کارایی فتوکرومیکی بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه برخوردار است.» این طرح حاصل تلاش علیرضا مهدویان، امین عبدالهی و جابر کیوان‌راد است.

1606683296_1_0.gif

مهدویان درخصوص این طرح ایرانی ادامه داد: «در این کار، ذرات پلیمری فتوکرومیک پراکنده در آب با ابعادی در محدوده‌ 70 نانومتر تهیه شدند. این ابعاد کوچک به افزایش کارایی و بازده واکنش شیمیایی نانوذرات با سلولز و همچنین محافظت رنگ فتوکرومیک در برابر عوامل مخرب منجر شده است. در این پژوهش، ابتدا ترکیب فتوکرومیک بر پایه‌ی اسپایروپیران تهیه شد. سپس پلیمرهای پایه اکریلیک حاوی این ترکیب به‌وسیله‌ فرایند کوپلیمریزاسیون امولسیونی ساخته شد. در انتها نیز پلیمر فتوکرومیک ساخته شده طی فرایند شیمیایی به بستر سلولز وارد گردید.»

مطلب پیشنهادی

فیبر نوری به داخل خانه‌های ایرانی‌ می‌آید!
برای اولین بار در صنعت ساختمان‌ کشور رخ داد

شایان ذکر است که مواد فتوکرومیک به دسته‌ای از مواد اطلاق می‌شود که در برابر طیف خاصی از نور واکنش نشان داده و تغییر رنگ می‌دهند. از معروف‌ترین این مواد می‌توان به مواد مورد استفاده در شیشه‌ عینک‌های فتوکرومیک اشاره کرد. از کاربردهای دیگر مواد فتوکومیک تولید کاغذهای اسکناس با ایمنی بالا است. این کاغذها در هنگام قرارگیری در معرض نور ماوراء بنفش تغییر رنگ می‌دهد که می‌تواند به‌عنوان یک علامت امنیتی جهت آگاهی از جعلی بودن یا نبودن اسکناس تلقی گردد. نتایج این کار این گروه در مجله‌ Carbohydrate Polymers (جلد 150، سال 2016، صفحات 131 تا 138) به چاپ رسیده است.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟