توسط شرکت آونگ
نسل جدید SSD ناند‌فلش ای‌دیتا وارد بازار ایران می‌شود
ADATA برای بسیاری از کاربران کامپیوترهای دسکتاپ نامی آشنا است. این شرکت تایوانی سابقه و تجارب زیادی در تولید حافظه‌های Ram، هارددیسک‌های اکسترنال، حافظه‌های فلش و SSD دارد. اما به تازگی شرکت ای‌دیتا جدیدترین SSD خود را با مدل SU800 معرفی کرد که تراشه‌های سه‌بعدی NAND وظیفه ذخیره‌سازی داده‌ها را برعهده دارند.

1606683296_1_0.gif

شرکت ای‌دیتا SU800 را با در نظر گرفتن قیمت مناسب در مقایسه با رقبا وارد بازار کرده است. اولین برگ برنده این درایو حالت جامد، استفاده از ساختار  3D NAND Flash است که تفاوت‌های زیادی با ساختار فلش‌های دو وجهی دارد. در ساختار فلش‌های دو وجهی یا Planner، سلول‌ها در راستای محورهای X و Y کنار هم قرار می‌گیرند و بسته به نوع آن‌ها، می‌توانند تا حجم محدودی از ذخیره‌سازی اطلاعات را پشتیبانی کنند.

SU800، نسل جدید SSDهای ناند‌فلش ای‌دیتا وارد بازار ایران می‌شود

این در حالی است که تراشه‌های 3D NAND لایه‌هایی از سلول‌ها روی هم قرار می‌گیرند و از راستای محور Z هم استفاده می‌شود و بدیهی است که حجم ذخیره‌سازی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. در کنار این ساختار فیزیکی، از الگوریتم‌هایی نیز برای کاهش نرخ خطا و کاهش مصرف انرژی نیز استفاده شده تا شاهد کارایی بهینه‌ این نوع معماری باشیم. کنترلر این اس‌اس‌دی Silicon Motion مدل SM2258 است که با استفاده از فناوری تصحیح خطای LDPC ECC راندمان و دوام SU800 را در مقایسه با اس‌اس‌دی‌هایی که از این فناوری استفاده نمی‌کنند یا از BCH ECC برای تصحیح خطا استفاده می‌کنند، دو چندان کرده است.

SU800، نسل جدید SSDهای ناند‌فلش ای‌دیتا وارد بازار ایران می‌شود

فناوری هوشمند SLC Caching و DRAM Cache Buffer

از امکانات فوق‌العاده‌ی این SSD باید به فناوری هوشمند SLC Caching اشاره کرد. فناوری‌ای که اس‌اس‌دی SU800 را به یک درایو فوق سریع تبدیل می‌کند. در حالت SLC Caching، هر سلول حافظه همانند ساختار فلش SLC تنها یک بیت داده نگه‌داری می‌کند، هرچند این کار باعث کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی در مقایسه با حالت معمول می‌شود؛ اما کارایی و سرعت به شکل چشم‌گیری افزایش می‌یابد. اما نکته مثبتی که وجود دارد استفاده از این فناوری با ساختار  3D NAND Flash است که ای‌دیتا به‌طرز هوشمندانه‌ای این کار را انجام داده است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، از مزیت‌های ساختار سه‌بعدی، ظرفیت بالای ذخیره‌سازی بود. این ظرفیت بالا در کنار فناوری SLC Caching باعث شده که درایو SU800 تا ظرفیت یک ترابایت عرضه شود و تنوع ظرفیتی فدای این فناوری نشود. همچنین در کنار فناوری مذکور، شاهد وجود بافر پر‌سرعت از نوع DDR3‌ نیز هستیم و با این وجود، سرعت دسترسی به اطلاعات و عملیات انتقال اطلاعات تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند. از دیگر امکانات این SSD می‌توان به پشتیبانی از RAID و Data Shaping نرم‌افزار SSD Toolbox به‌منظور جابجایی اطلاعات به درایو جدید و مانیتورینگ SSD اشاره نمود.

درایو حالت جامد ADATA Ultimate SU800 با سه سال گارانتی شرکت آونگ، نمایند انحصاری محصولات ای‌دیتا به زودی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟