آذری جهرمی از اجرای یک مصوبه می‌گوید
اپراتورها و شرکت‌‌های FCP می‌توانند «فیبر تاریک» بگیرند
براساس مصوبه «شرایط و ضوابط واگذاری امکانات ارتباطی مازاد دستگاه‌ها به ارائه‌کنندگان مجاز شبکه و خدمات ارتباطی» کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت و دارندگان پروانه صرفاً مجاز به استفاده از امکانات ارتباطی مازاد آن دسته از دستگاه‌هایی هستند که در فراخوان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی شرکت و امکانات ارتباطی مازاد خود را اعلام کرده‌اند. در همین راستا، محمد‌جواد آذری جهرمی اعلام کرد که کمیسیون تنظیم مقررات و شرکت زیرساخت در نظر دارند که فیبرهای تاریک را به اپراتورهای فعال ارتباطی و دارندگان پروانه FCP واگذار کنند تا شائبه انحصار‌طلبی زیرساخت از بین رفته و سایر بازیگران در رقابت با شرکت مخابرات ایران برای ارائه خدمات مبتنی بر فیبر داخل استانی وارد شوند. «فیبر تاریک» به فیبرنوری خام و بدون اتصال به سیستم‌های انتقال اطلاق می‌شود.

1606683296_1_0.gif

در راستای بهره‌برداری از فاز نخست شبکه ملی اطلاعات، شرکت ارتباطات زیرساخت در نظر دارد در مسیرهای درون استانی فیبرنوری تاریک واگذار کند. آذری جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اعلام این مطلب گفت: «شرکت زیرساخت در راستای رقابت سالم بین اپراتورها و با توجه به رعایت اصول قانونی که بیشتر از این صرفا در اختیار مخابرات بود، اقدام به واگذاری فیبرهای تاریک کرده است. اپراتورهای ارتباطی و شرکت‌های دارای پروانه FCP می‌توانند با سرمایه‌گذاری و نصب تجهیزات نسبت به فعال کردن فیبرهای تاریک واگذار شده از سوی ما، اقدام کنند و از پرداخت هزینه‌های زیاد و سرمایه هنگفت معاف شوند. برای رسیدن به اهداف و شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات نیازمند ایجاد رقابتی سالم و کاهش انحصارگرایی در این حوزه هستیم.»

مطلب پیشنهادی

آزمایش موفقیت‌آمیز انتقال صدا روی نسل چهارم موبایل

معاون وزیر ارتباطات درخصوص زمان اجرای واگذاری فیبرهای تاریک به تسنیم گفت: «ظرف یک ماه آینده فرآیند واگذاری و تجاری‌سازی فیبرهای تاریک در شبکه انتقال کشور نهایی می‌شود. شرکت ارتباطات زیرساخت فیبرهای تاریک را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد تا بخش خصوصی اقدام به حفر و کاشت فیبر در مسیرهای کوهستانی و بیابانی کند. البته در بسیاری از مناطق فیبرهای کاشته شده در زمین نیز وجود دارد که متقاضیان می‌توانند بدون هزینه گزاف، اقدام به بهره‌برداری از آن کنند.»

 

ایسوس

نظر شما چیست؟