هوش تجاری چیست و چه قابلیت‌هایی در اختیار ما قرار می‌دهد؟
شماره 276 ماهنامه شبکه با پرونده ویژه هوش تجاری منتشر شد
شماره 276 ماهنامه شبکه با سرمقاله هوش مصنوعی و برقی که از فضا می‌آید آغاز می‌شود، در فصل هوش مصنوعی با بایدها و نبایدهای استفاده از الگوریتم‌های هوشمند در حوزه منابع انسانی آشنا می‌شوید، در فصل فناوری شبکه ابزارهای کلیدی که مهندسان شبکه برای اتصال از راه دور به آن‌ها نیاز دارند معرفی می‌شود، در فصل عصر شبکه از آینده گوشی‌های هوشمند در سایه هوش مصنوعی گفتیم، در فصل امنیت با سیستم مدیریت امنیت اطلاعات آشنا می‌شوید و در نهایت در پرونده ویژه این شماره هوش تجاری راز تصمیم‌گیری‌های پول‌ساز را بر ملا می‌کند.

پرونده ویژه

پرونده ویژه این شماره اختصاص به مبحث هوش تجاری دارد. در این شماره، هوش تجاری و قابلیت‌هایی را که در اختیار ما قرار می‌دهد تعریف می‌کنیم؛ با SPSS و کاربردهای آن در حوزه هوش تجاری آشنا می‌شویم؛ نحوه داشبوردهای هوش تجاری را بررسی می‌کنیم؛ ابزارها و پلتفرم‌های مناسب برای کسب و کارهای کوچک و کوچک را بررس می‌کنیم؛ با عنوان شغلی کارشناس هوش تجاری آشنا می‌شویم و در نهایت نیم‌نگاهی به ابزار تحلیل هوش تجاری SSAS مایکروسافت خواهیم داشت.

  • هوش تجاری، رازِ تصمیم‌گیری‌های پول‌ساز 
  • هوش تجاری چیست و چه قابلیت‌هایی در اختیار ما قرار می‌دهد؟ 
  • SPSS چیست و  چه کاربردی در حوزه هوش تجاری دارد؟ 
  • داشبورد هوش تجاری چیست و چگونه آن‌را ایجاد کنیم؟ 
  • ابزارها و پلتفرم‌های مناسب هوش تجاری  برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ 
  • کارشناس هوش تجاری کیست و چگونه به یک متخصص خبره تبدیل شویم؟ 
  • SSAS چیست و چرا متخصصان هوش تجاری  به آن نیاز دارند؟ 

برای خرید و دانلود نسخه PDF ماهنامه شبکه 276 اینجا کلیک کنید

هوش مصنوعی

  • مدل زبانی کوچک (SLM) چیست و چرا مورد توجه قرار دارد؟ 
  • بایدها و نبایدهای استفاده از الگوریتم‌های هوشمند در حوزه منابع انسانی

 

فناوری شبکه

  • کارت HBA چیست و چه کاربردی در شبکه‌های کامپیوتری دارد؟ 
  • برای توسعه کسب‌وکار خود از چه سروری استفاده کنیم؟  
  • ابزارهای کلیدی که مهندسان شبکه برای اتصال از راه دور به آن‌ها نیاز دارند

 

امنیت

  • سیستم مدیریت امنیت اطلاعات چیست و از چه مولفه‌هایی تشکیل شده است؟ 
  • BGP Hijacking چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 

عصر شبکه

  • آینده گوشی‌های هوشمند در سایه هوش مصنوعی به چه سمت‌وسویی می‌رود؟ 
  • چگونه مفهوم بیت‌کوین را به زبانی ساده برای دوستان و خانواده خود توضیح دهیم؟  

 

کارگاه

  • طبقه‌بندی در یادگیری ماشین چیست و الگوریتم‌های پرکاربرد آن کدامند؟ 
  • چگونه از دستور when در کاتلین استفاده کنیم؟ 


هوش تجاری، رازِ تصمیم‌گیری‌های پول‌ساز

هوش تجاری یا BI سرنام Business Intelligence، یک ابزار قدرتمند برای مدیران و صاحبان کسب‌وکار است که به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات پول‌ساز و استراتژی‌های راهبردی اتخاذ کنند. تصور کنید داشبوردی در مقابل خود دارید که تمام اطلاعات حیاتی کسب‌وکارتان را به‌طور بصری و آسان نمایش می‌دهد، گزارش‌هایی به شما نشان می‌دهد که نقش کلیدی در سود و زیان شما دارند و توانایی پیش‌بینی روندهای آینده و شناسایی فرصت‌های جدید برای رشد کسب‌وکارتان را در اختیارتان قرار می‌دهند. این‌ها فقط گوشه‌ای از مزایای هوش تجاری هستند. هوش تجاری با جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها از منابع مختلف مثل سیستم‌های داخلی، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها برای افزایش سودآوری، کاهش هزینه‌ها، بهبود راندمان، بهبود تجربه مشتری و غیره استفاده کنید. 

به عبارت دیگر، هوش تجاری به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه خبر است. با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، می‌توانید نقاط قوت و ضعف کسب‌وکارتان را شناسایی کنید و فرصت‌ها و تهدیدها را پیش‌بینی کنید. تصمیمات آگاهانه داده‌محور اتخاذ کنید. به‌جای تصمیم‌گیری بر اساس حدس و گمان، می‌توانید با استفاده از اطلاعات دقیق و قابل اعتماد، تصمیمات سنجیده و موفقیت‌آمیز اتخاذ کنید. همچنین، راهکاری قدرتمند برای غلبه بر رقبا ارائه می‌کند. با استفاده از هوش تجاری، می‌توانید از رقیبان خود پیشی بگیرید و سهم بیشتری از بازار را به‌دست آورید.

همین مسئله باعث شده تا برخی از متخصصان صاحب نظر در این حوزه، هوش تجاری را رازِ گشودن قفلِ گنجِ اطلاعات توصیف کنند. به‌طور مثال، تصور کنید شما مدیر یک فروشگاه بزرگ اینترنتی با هزاران محصول هستید. سیل عظیمی از اطلاعات مربوط به خرید و فروش هر روز به‌سمت شما سرازیر می‌شود. ذهن هیچ مدیری یارای نگه‌داری این حجم از داده‌ها را ندارد. چه باید کرد؟ هوش تجاری تمام اطلاعات مربوط به فروش، خرید، مشتریان، محصولات و غیره را در یک انبار داده (Data Warehouse) جمع‌آوری می‌کند. این انبار، مانند یک مغزِ متفکر، اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و خلاصه‌ای بصری از آن را به شما ارائه می‌دهد. با استفاده از هوش تجاری، شما می‌توانید به پرسش‌های مهم خود پاسخ دهید. کدام محصولات در کدام مناطق بیشتر به فروش می‌رسند، در چه زمانی از سال فروش افزایش می‌یابد و کدام گروه از مشتریان بیشترین خرید را انجام می‌دهند؟ اکنون قادر هستید تصمیمات آگاهانه اتخاذ کنید و پاسخ دقیقی برای این پرسش‌‌ها پیدا کنید: آیا استراتژی فعلی بازاریابی مناسب است؟ کدام کانال‌های بازاریابی بیشترین بازده را دارند؟ آیا باید انبار جدیدی ایجاد کرد؟ 

به بیان دقیق‌تر، هوش تجاری با شناسایی الگوهای خرید اجازه می‌دهد کمپین‌های بازاریابی هدفمند ایجاد کنید، با بهینه‌سازی موجودی انبار مانع از بروز هزینه‌های اضافی شوید و با ارائه خدمات بهتر به مشتریان، وفاداری آن‌ها را افزایش دهید. برای درک بهتر موضوع اجازه دهید به چند نمونه از کاربردهای هوش تجاری در دنیای واقعی اشاره کنیم. اولین مورد، شناسایی پرفروش‌ترین محصولات است. با استفاده از هوش تجاری، می‌توانید بفهمید کدام محصولات بیشترین فروش را دارند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا استراتژی بازاریابی خود را به‌طور منطقه‌ای شخصی‌سازی کنید و فروش خود را افزایش دهید. با تجزیه‌وتحلیل داده‌های فروش گذشته می‌توانید تقاضا برای محصولات را در آینده پیش‌بینی کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا موجودی انبار خود را به‌طور موثر مدیریت کنید. همچنین، با ردیابی نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه (ROI) کمپین‌های بازاریابی، می‌توانید اثربخشی آن‌ها را ارزیابی کنید و بودجه خود را به‌طور هوشمندانه تخصیص دهید. نکته مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید اختصارات و مفاهیم مرتبط هستند. BI و BA دو کلمه‌ای که در ظاهر شبیه به هم هستند، اما در واقع دو دنیای متفاوت را به تصویر می‌کشند. همان‌گونه که اشاره کردیم، هوش تجاری (BI)، با تجزیه‌و‌تحلیل توصیفی به بررسی داده‌های گذشته و حال می‌پردازد. متخصصان هوش تجاری با تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها، تصویری واضح از وضعیت فعلی کسب‌وکار شما ارائه می‌دهند.

در مقابل، تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار BA (سرنام Business Analysis) با استفاده از ابزارهای مختلف، سعی می‌کند اتفاقات آینده را پیش‌بینی ‌کند. متخصصان BA با تفسیر داده‌های BI، راه‌حل‌های عملی برای چالش‌های پیش روی کسب‌وکار ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر، BI اطلاعات می‌دهد، اما BA بینش می‌دهد. بنابراین، باید بگوییم که هوش تجاری پایه‌ و اساس تحلیل تجاری است. بدون اطلاعات دقیق، پیش‌بینی آینده غیرممکن است.

با توجه به توضیحات ارائه‌شده باید بگوییم که هوش تجاری به ما در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه، افزایش سودآوری، کاهش هزینه‌ها،  بهبود تجربه ارتباط با مشتری و غیره کمک می‌کند. همان‌گونه که ممکن است حدس زده باشید، پرونده ویژه این شماره اختصاص به مبحث هوش تجاری دارد. در این شماره، هوش تجاری و قابلیت‌هایی را که در اختیار ما قرار می‌دهد تعریف می‌کنیم؛ با SPSS و کاربردهای آن در حوزه هوش تجاری آشنا می‌شویم؛ نحوه داشبوردهای هوش تجاری را بررسی می‌کنیم؛ ابزارها و پلتفرم‌های مناسب برای کسب و کارهای کوچک و کوچک را بررس می‌کنیم؛ با عنوان شغلی کارشناس هوش تجاری آشنا می‌شویم و در نهایت نیم‌نگاهی به ابزار تحلیل هوش تجاری SSAS مایکروسافت خواهیم داشت.  

برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟