سود بین بانکی چیست؟
20/03/1401 - 17:04
نرخ سود بین بانکی 1401 چقدر است؟
سود بین بانکی همواره یکی از دغدغه های مردم بوده و از آن به عنوان یک بخش از سرمایه گذاری نگاه می کنند و مسلما بالا و پایین رفتن نرخ سودهای بین بانکی می تواند تاثیر به سزایی در این مورد داشته باشد. در ادامه مطلب به سود بین بانکی در سال 1401 اشاره شده است.

1606683296_1_0.gif

سود بین بانکی چیست؟

منظور از نرخ سود بین بانکی نرخی است که در بازار بین بانکی تعیین می‌شود. این نرخ بر سایر بازارها تأثیر می‌گذارد؛ افزایش آن هزینه تأمین کسری را افزایش می‌دهد و بانک‌ها حاضر می‌شوند با نرخ‌ها بالاتری به سپرده‌گذارها سود پرداخت کنند تا کسری خود را جبران کنند.نرخ سود بین‌بانکی براساس عرضه و تقاضاست و ثابت نیست این نرخ نوسان دارد به‌گونه‌ای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین‌بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می‌رود و به‌عکس.

نرخ سود بین بانکی

  • تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درباره تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان میدهد که این نرخ در هفته منتهی به 22 اردیبهشت ماه رشد 0.01 درصدی داشته و 20.45 درصد رسیده است. جدول  زیر تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد که نرخ سود در این بازار از 20.36 درصد در ابتدای سال جاری به 20.59 درصد در خردادماه رسیده است.

جدول سود بین بانکی در سال 1400

  • در این بین، بررسی روند سود بین بانکی از ابتدای سال جاری تا پنجم خردادماه نشان می‌دهد که نرخ این سود از 20.36 به 20.59 درصد رسیده است. 
  • تغییرات جدول نرخ بازار بین بانکی بیانگر این است که این نرخ در اولین ماه سال جاری معادل 20.36 درصد بوده و در انتهای فروردین‌ماه به 20.29 درصد رسیده است.
  • در دومین ماه سال جاری سود بین بانکی 20.36 درصد بود و آخرین رقمی از این نرخ در انتهای اردیبهشت ماه به ثبت رسیده، 20.57 درصد است.

اهمیت نرخ سود بین بانکی

کارشناسان، افزایش سود بین بانکی را عامل مهمی برای مهار تورم و کاهش انتظارات تورمی می‌دانند اما شرط آن را تداوم افزایش‌های چمشگیر نرخ سود در بازار بین بانکی بیان می‌کنند که این موضوع به سیاست‌های بانک مرکزی وابسته است زیرا، به اعتقاد آن‌ها سیاست انبساطی بانک مرکزی مانع از روند صعودی نرخ سود در بازار بین بانکی می‌شود و در پی آن نیز تاثیری در کاهش یا مهار تورم نخواهد داشت.

اینکه چگونه افزایش نرخ بهره بین بانکی به کاهش تورم ختم می‌شود به این صورت است که افزایش این نرخ، افزایش سود سپرده‌ها و اوراق دولتی را در پی خواهد داشت که این امر، مردم را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و خرید اوراق دولتی تشویق می‌کند و به اعتقاد کارشناسان موجب می‌شود که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، ارز، خودرو و ... نروند تا این موضوع تقاضا برای خرید این دارایی‌ها و قیمت آن‌ها را کاهش ‌دهد و بدین ترتیب با کاهش انتظارات تورمی، تورم نیز کنترل شود.

ایسوس

نظر شما چیست؟