اجرای محدودیت‌های هوشمند کرونایی از امروز 1 آذر 1400
02/09/1400 - 12:10
اگر واکسن نزنید از کدام خدمات اجتماعی محروم می شوید؟
محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه روز شنبه (22 آبان) کلیات طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها به تصویب ستاد ملی کرونا رسید، اظهار داشت: از ابتدای آذرماه اجرای محدودیت‌های هوشمند کرونایی عملیاتی می‌شود.

زمان اجرای محدودیت‌های هوشمند کرونایی

  • اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند، در حالی گفته شده که از اول آذر 1400 در کشور کلید می‌خورد که مسئولان امر اعلام کرده‌اند با توجه به اینکه هنوز همه دستگاه‌ها به سامانه قرنطینه هوشمند متصل نشده‌اند، اجرای این طرح به تدریج تکمیل خواهد شد.

اگر واکسن نزنید از کدام خدمات اجتماعی محروم می‌شوید؟

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند، گفت:

  •  افرادی که واکسینه نشده‌اند از دریافت خدمات عمومی و حمل و نقل عمومی محروم می‌شوند. 
  • از حضور کارمندان واکسن نزده در محل کار نیز جلوگیری خواهد شد.
  • افرادی که به هر دلیلی واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند اجازه ندارند سفر کنند مگر آنکه تست PCR منفی با مهلت 72 ساعت در اختیار داشته باشند.
  •  دریافت خدمات مدنی، اجتماعی، بازرگانی و مراودات درون شهری منوط به انجام واکسیناسیون است و افراد با ارائه کارت واکسن خود می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند.

الزامات پنج‌گانه طرح مدیریت محدودیت‌های کرونایی

  • الزامات پنجگانه در این خصوص طراحی شده است که اولین آن کارکنان دولت هستند سپس اصناف و واحدهای صنعتی، کارگاهی، تجاری، واحدهای آموزشی و واحدهای مرتبط با مناسبت‌ها و در نهایت ترددها و ترددهای بین استانی خواهد بود.
  • اصناف نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند که یک گروه دو سویه هستند یعنی علاوه بر کارکنان، ارباب رجوع هم دارند مثل رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی، نانوایی‌ها و…، که هر دو گروه یعنی هم کارکنان و هم مراجعان باید واکسینه باشند و دسته دوم هم یک سویه هستند که باید همه کارکنان آن واکسینه شده باشند.

جریمه کارکنان واکسن‌نزده چگونه صورت می‌گیرد؟

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

  • با اعلام اینکه در زمان حاضر حدود 80 درصد کارکنان دولت واکسن زده‌اند، تصریح کرد: عده کمی که هنوز واکسینه نشده‌اند باید در این فرصت باقیمانده واکسن خود را تزریق کنند زیرا در غیر این صورت از ابتدای آذرماه از حضورشان در محل کار جلوگیری می‌شود و در وهله اول به آنها مرخصی بدون حقوق داده خواهد شد؛ در مرحله دوم برای آنها غیبت زده می‌شود و در مرحله سوم، پرونده کارکنان واکسینه‌نشده به هیئت‌های بدوی تخلفات کارکنان دولت برای انفصال از خدمت به‌مدت یک‌ماه ارجاع می‌شود.
  • وی ادامه داد: اساس کار طرح محدودیت‌های هوشمند، سامانه‌های موجود است؛ کارت دیجیتال واکسن و "کیوآر کد" روی آن، کافی است. همه افراد باید به سامانه سلامت وزارت بهداشت مراجعه و کارت دیجیتال فارسی خود را دریافت کنند.
  • معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه کیو.آر. کد (QR-code) روی کارت واکسن کرونا، ملاک نظارت است، درباره نظارت بر واکسیناسیون سایر گروه‌ها نیز گفت: اصناف به دو گروه تقسیم می‌شوند که یک گروه آنها مانند دفاتر پیشخوان دولت، استخر، سینما، فروشگاه زنجیره‌ای و... پذیرش مشتری در محل دارند؛ در این گروه‌ها باید کلیه کارکنان و خدمت‌گیرندگان واکسینه شده باشند و در گروه دوم که مابقی واحدها را شامل می‌شود نیز شاغلین باید واکسینه شده باشند؛ برای مثال وقتی به نانوایی مراجعه می‌کنیم باید نانوا و شاغلین در آن نانوایی واکسن کرونا زده باشند و برای خریدارها مسیرهای کنترلی نگذاشته‌ایم.

تردد بین‌استانی با کارت واکسن دیجیتال

فرهادی درباره ممنوعیت ترددهای بین‌استانی گفت:

  • مقرر شد که برای کسانی که واکسن کرونا نزده‌اند ترددهای بین‌استانی در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع باشد اما کسانی که واکسن زده‌اند، باید در سامانه ثبت‌نام کنند؛ مسافر در سامانه‌های وزارت کشور کد کارت واکسن را وارد می‌کند؛ سامانه‌های وزارتخانه‌های ارتباطات، کشور و بهداشت به یکدیگر متصل شده است و بنابراین صاحبان خودرو که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند می‌توانند بدون جریمه شدن مسافرت بروند.
  • وی در تشریح چگونگی دریافت کارت دیجیتال واکسیناسیون، اظهار داشت: از آنجا که اساس طرح بر مبنای سامانه و نرم افزارهای مختلف است و ممکن است برخی افراد تلفن همراه هوشمند نداشته باشند یا حتی خط تلفن همراه نداشته باشند این افراد می‌توانند از کارت واکسن استفاده کنند.
  • باقی افراد باید با مراجعه به سامانه وزارت بهداشت کارت واکسیناسیون دیجیتال خود را دریافت کنند که می‌توانند هم چاپ کنند و هم می‌توانند تصویر آن را در گوشی‌های خود ذخیره کنند.

ایسوس

نظر شما چیست؟