16/01/1400 - 13:45
راهنمای ثبت نام وام ودیعه مسکن در سال 1400
وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه ای با معرفی سایت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از آغاز ثبت نام این طرح از 26 خرداد 1400خبر داد. برای اطلاع از شرایط اخذ وام کمک هزینه اجاره‌بها ادامه مطلب را مطالعه کنید.

1606683296_1_0.gif

وام کمک هزینه اجاره‌بهای مسکن مستاجران- خرداد 1400

  • وام ودیعه مسکن که ثبت نام آن آغاز شده، در 3 نرخ  70، 40 و 25 میلیون تومانی برای تهران، کلانشهرها و سایر شهرها پرداخت می شود که رقم اقساط هر مدل با توجه به نرخ سود و مدت بازپرداخت، متفاوت است.
  • اعطای وام ودیعه مسکن که از سال گذشته و با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای حمایت از مستأجران آغاز شده بود، بار دیگر در سال جاری تمدید شده و در مصوبه امسال این ستاد، بر تطابق عینی شرایط این تسهیلات با شرایط مذکور در مصوبه سال گذشته ستاد کرونا دارد.
  • بنابراین به نظر می‌رسد تسهیلات 70 میلیون تومانی در تهران با بازپرداخت 5 ساله و نرخ سود 13 درصد به واجدان شرایط داده می‌شود که رقم اقساط آن ماهانه یک میلیون و 592 هزار و 700 تومان خواهد بود.
  • همچنین تسهیلات 40 میلیون تومانی متقاضیان 8 کلانشهر کرج، قم، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، کرمانشاه و اهواز با نرخ سود 13 درصد و بازپرداخت 3 ساله اعطا می‌شود که در این صورت مبلغ اقساط آن، یک میلیون و 347 هزار و 750 تومان خواهد بود.
  • رقم اقساط تسهیلات 25 میلیون تومانی به مستأجران سایر شهرها که با نرخ سود 13 درصد و بازپرداخت 3 ساله اعطا می‌شود، 842 هزار و 348 تومان برآورد می‌شود.

نحوه ی ثبت نام و زمان اجرای وام کمک هزینه اجاره‌بهای مسکن مستاجران

  • بر اساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از ساعت 12 امروز - چهارشنبه 26 خرداد آغاز می‌شود.
  • تمامی مستأجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می‌توانند از 26خرداد به سامانه tem.mrud.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
  •  جهت دریافت وام کمک هزینه اجاره‌بها  متقاضیان باید ابتدا درسامانه (Tem.murd.ir) که همان سامانه طرح اقدام ملی مسکن است ثبت نام کنند. براساس اولویت‌های تعیین شده افراد مشمول وام کمک هزینه اجاره‌بها انتخاب می‌شوند.

جهت ثبت نام وام کمک هزینه اجاره‌بهای مسکن روی تصویر زیر کلیک نمایید.

مبلغ تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در مناطق شهری کشور 

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در مناطق شهری کشور به شرح جدول زیر است:

مبلغ، نرخ سود و میزان پرداخت اقساط وام کمک هزینه اجاره‌بهای مستاجران چقدر است؟

مبلغ در نظر گرفته‌ شده برای پرداخت وام کمک هزینه اجاره‌بهای مسکن در تهران و سایر شهر ها به شرح زیر است:

  • * در کلانشهر تهران 70 میلیون تومان با اقساط ماهانه 1 میلیون و 600 هزار تومان است.
  • * در سایر کلانشهرها 40 میلیون تومان با اقساط  ماهانه 1 میلیون و 300 هزار تومان هزار تومان است.
  • * در شهرهای کوچک‌تر 25 میلیون تومان  با اقساط ماهانه 842 هزار تومان است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نرخ سود وام کمک هزینه اجاره‌بها را 13 درصد اعلام کرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود اصل این وام از طریق مستاجر در اختیار موجر قرار می‌گیرد و در پایان مدت قرارداد اجاره، وام کمک هزینه اجاره‌بها  به بانک برگردانده می‌شود.مستاجران فقط کارمزد بانکی را پرداخت می‌کنند.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام وام کمک هزینه اجاره‌بها مستاجران

  • تسهیلات بانکی موضوع این مصوبه از محل منابع تسهیلات تخصیصی به واحدهای کسب و کارهای آسیب‌دیده کرونا می باشد.
  • تبصره: در دوره قرارداد صرفاً سود تسهیلات از سوی مستاجرین پرداخت و اصل تسهیلات در سررسید تسویه خواهد شد.
  • متقاضیان دریافت این تسهیلات می‌بایست شرایط مندرج در ماده 1 ایین نامه اجرایی قانون ساماندهی را داشته باشند. این شرایط عبارتند از: داشتن فرم (ج) سبز، نداشتن سابقه مالکیت از سال 1384 به بعد، متاهل یا سرپرست خانوار بودن، داشتن سابقه 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا.
  • وثایق لازم برای اخذ وام متعاقبا از طریق سامانه طرح اقدام ملی اعلام می‌گردد.

جزئیات پرداخت وام ودیعه مسکن در سال 1400

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی:

 با توجه به آنکه شرایط کرونایی کشور به ویژه در تهران تغییری نکرده است، امسال هم همانند سال گذشته پیشنهاد پرداخت وام ودیعه مسکن به متقاضیان را داده ایم، تصریح کرد: امیدواریم این موضوع در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شود.

 قانون تمدید اجباری قرارداد اجاره در سال گذشته تصویب شد و ما در رابطه با جزئیات بازار اجاره و حمایت از مستاجران هم ظرف چند روز آینده تصمیم نهایی می گیریم.

 ما پیشنهاد پرداخت وام ودیعه مسکن را به ستاد ملی کرونا ارائه کرده‌ایم و منتظر اعلام نتیجه آن هستیم و پرداخت وام ودیعه مسکن سال گذشته اتفاق بسیار مثبتی بود که نقش موثری در تثبیت بازار داشت و امیدواریم در سال 1400 آن را بهتر ادامه دهیم.

افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن در سال 1400

  •  افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن محتمل است و موضوع مورد بحث در این رابطه منابعی است که در نظر گرفته می‌شود.

وضعیت قرارداد‌های اجاره در سال 1400

براساس این گزارش در اوایل سال 99 با توجه به اوج گیری بیماری کرونا بسیاری از مالکان و موجران واحد‌های خود را برای اجاره عرضه نمی‌کردند و همین امر باعث رشد چشمگیر نرخ‌های اجاره در این بازار شد. همین وضعیت باعث شد که دولت در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیماتی در این خصوص بگیرد، به طوری که سال گذشته تمام قرارداد‌های اجاره (با در نظر گرفتن سه شرط اصلی) به دلیل شرایط کرونا تمدید شده تلقی شدند. بر این اساس تمام قرارداد‌های اجاره در سال 1400 تا سه ماه پس از اعلام رسمی پایان کرونا تمدید شده تلقی می‌شوند مگر اینکه مستاجر سه شرط اصلی را برای تمدید اجاره نداشته باشد.

شرایط تمدید قرارداد‌های اجاره با مستاجران در سال 1400

 سه شرط مهم تمدید قرارداد‌های اجاره با مستاجران عبارت است از:

  1. مستاجر در یک سال گذشته مفاد قرارداد را رعایت کرده و همچنین باعث ایجاد ضرر و زیان موجر نشده باشد.
  2.  مالک قصد فروش ملک خود را نداشته باشد.
  3.  مستاجر سقف مصوب افزایش اجاره بها را بپذیرد، قرارداد اجاره به مدت یک سال دیگر تمدید شده تلقی می‌شود و نیازی نیست مستاجر اقدام به جابه‌جایی کند.

نکته

  • خوشبختانه قوه قضائیه در مدت یک سال گذشته همکاری‌های خوبی برای اجرای این مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تمدید قرارداد‌های اجاره داشته است، البته قوه قضائیه پیشنهاداتی را برای اضافه کردن به این مصوبات اعلام کرده است از جمله اینکه اگر مالک واحد اجاره داده شده را برای یکی از اعضای درجه یک بخواهد یا اینکه فرزند ذکور خانواده ازدواج کرده باشد و قصد سکونت در آن واحد را داشته باشد، آن واحد باید توسط مستاجر تخلیه شود.
  • براساس این گزارش بسیاری از مستاجران در سال گذشته با وجود چنین تصمیماتی مشکلات بسیار زیادی با موجران خود داشتند و بسیاری از آن‌ها سقف 25 درصدی را رعایت نکردند و بیش از 40 تا 50 درصد افزایش قیمت داشتند.

ایسوس

نظر شما چیست؟